Gå til innhold

Risiko ved flere keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Gjest sajøma

Jeg har hatt tre keisersnitt. Ved det siste fikk jeg blødninger i gammelt arrvev og måtte reopereres. Jeg har ikke planlagt flere barn, men lurer på hvorvidt det er tilrådelig å bli gravid på nytt. Jeg har hørt at man ikke anbefaler flere enn tre keisersnitt - er dette absolutt? Øker risikoen for komplikasjoner betydelig fra tredje keisersnitt til et evt. fjerde keisersnitt? Vil det ha betydning for risiko for komplikasjoner ved et evt. fjerde keisersnitt at jeg hadde komplikasjoner ved tredje keisersnitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18074-risiko-ved-flere-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noen absolutt grense for antall keisersnitt. Hvis man har hatt infeksjon i arret i livmoren, kan det øke risiko for at det kan sprekke opp, ellers gror livmoren veldig godt. En 'postoperativ' blødning fra såret vil ikke bety noe for styrken i vevet..

• 3 måneder senere...

Jeg har hatt tre keisersnitt og da jeg på etterkontroll etter siste keisersnitt spurte om jeg kunne få flere barn, var hans råd til meg: Vent minst 5 år. Da har dine tre arr på livmoren blitt så "solide" at sjansen for for eventuelle komplikasjoner er redusert betraktelig. Jeg er forøvrig gravid igjen nå. Mitt yngste barn fyller 6 år i august.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...