Gå til innhold

Fars rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest bivåner
Skrevet

Mor har omsorgen alene for barna, mor og far har aldri bodd sammen og de har ikke signert noe papirer på at de har felles omsorg/ansvar.

Far har vanlig samvær.

Nå skal mor flytte bort pga skolegang, far motsetter seg det og "forlanger" å få ha det ene barnet hos seg. Mor vil ikke gå med på det, og viser til at hun har ansvaret alene. Far truer med rettsak men mor mener han ikke har noen sak siden hun alene har ansvar/omsorg og hun tar seg av barna på en god måte (det gjør hun).

Kan far få omsorg for det ene barnet via en rettsak bare fordi mor skal flytte bort i 3 år?

Skrevet

Nei, det kan han ikke. Mor kan flytte hvor hun vil innenlands, selv om de har delt foreldreansvar.

Ingen rett vil heller godta fars ønske om å skille søsken.

Skrevet

Tviler på at retten ville gått med på det siden det etter hva du beskriver virker som at far ikke har skrevet under på noe, siden de ikke har vært gift så har han ikke "foreldreansvar". Det må meldes til folkeregisteret underskrevet av begge parter..

Men siden han har "vanlig samvær" så må de vel ha en avtale? og samværsavtalen må endres til noe som er akseptabelt, det er tross alt viktig at far og barn får være sammen..

Siden han har samvær synes jeg det er snodig han ikke har foreldreansvar. Menn er desverre ofte den som trekker det korteste strået her.

Flytter mor innen landet kan hun etter loven flytte hvor hun vil, vet ikke om dette gjelder utlandet..

Tror dette stemmer:-) men har sikkert glemt og ta med noe:-)

Skrevet

Aldri skrevet noen papirer på samværsformen? Trodde da det var nødvendig å få slike papirer etter at barn er født, om ikke mor og far er gifte... jeg var samboer og fikk iallefall automatisk papirer med spm om type samværsformer da vi fikk førstemann iallefall

Skrevet

Aldri skrevet noen papirer på samværsformen? Trodde da det var nødvendig å få slike papirer etter at barn er født, om ikke mor og far er gifte... jeg var samboer og fikk iallefall automatisk papirer med spm om type samværsformer da vi fikk førstemann iallefall

Om det ikke krysses av nederst på det papiret av begge foreldre får far kun fastlått farskap, men ikke "foreldreansvar".

Gjest Persille
Skrevet

Far har ingen rettigheter - mor kan flytte hvor hun vil. På samme måte som far kan flytte hvor han vil, uten at mor kan motsette seg det.

Men; de skal i prinsipp dele på utgiftene til reise for samværet.

Men du sier ingenting om hvor langt hun skal flytte, eller hvor gamle barna er, eller hvordan forholdet far/mor er i forhold til bidrag, samvær (hva er "vanlig"), etc - da er det litt vanskelig å mene noe som faktisk stemmer :)

Gjest bivåner
Skrevet

Far har ingen rettigheter - mor kan flytte hvor hun vil. På samme måte som far kan flytte hvor han vil, uten at mor kan motsette seg det.

Men; de skal i prinsipp dele på utgiftene til reise for samværet.

Men du sier ingenting om hvor langt hun skal flytte, eller hvor gamle barna er, eller hvordan forholdet far/mor er i forhold til bidrag, samvær (hva er "vanlig"), etc - da er det litt vanskelig å mene noe som faktisk stemmer :)

Vanlig samvær er annenhver helg. Bidrag vet jeg ikke noe om. Hun skal flytte så langt at de må reise med fly, men selve reisen tar bare to timer.

Far sier også at han ikke vil dele utgiftene til barnas reiser når han skal ha samvær.

Skrevet

Vanlig samvær er annenhver helg. Bidrag vet jeg ikke noe om. Hun skal flytte så langt at de må reise med fly, men selve reisen tar bare to timer.

Far sier også at han ikke vil dele utgiftene til barnas reiser når han skal ha samvær.

De utgiftene MÅ han dele på om han skal ha samvær med barna..

mener og huske at de reglene ble endret noe samtidig som bidragsreglene...

Skrevet

Jeg nektet å dele reiseutgiftene da faren til minstemann flyttet. Når han gjorde noe så idiotisk så kunne han betale reisa de gangene han hadde råd.

Gjest Persille
Skrevet

Han kan ikke velge å ikke betale utgiftene til samværet. Dersom han vil ha samvær, må de dele 50/50 på utgiftene.

Dette handler faktisk om barnets rettigheter, ikke mor eller far.

Barnet har krav på samvær med både mor og far - og de må tilpasse seg slik at det skjer.

Og om mor flytter for å gå på skole, er det jo snakk om en begrenset periode, ikke resten av livet antagelig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...