Gå til innhold

Å ha englevakt, hva menes med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i intervjuer med overlevende etter eks. Tsunamien. Så og si alle mener at de ble passet ekstra på, og hadde englevakt.

Sist forrige uke, hvor en familie i Dagbladet mener de var beskyttet av engler.

Dette må være helt grusom lesing for de som har mistet noen! Hvorfor skulle englene redde akkurat den personen istedetfor treåringen ved siden av!?

At noen sier sånn er en ting, men aviser burde ikke trykke det!

Gjest baremei
Skrevet

Enig med deg. Så klart har ingen mer englevakt enn andre. Huff, forferdelig for de som har mistet noen ja. Men jeg tror ikke de som skriver slikt tenker i de baner..Det er så vanlig å omtale flaks som englevakt.

Skrevet

Sånt er rett og slett bare dustete vrangforestillinger og misbruk av et uttrykk som ikke har noen dypere betydning enn at man har flaks.

"...................................."

Gjest engel 49+
Skrevet

Uttrykket betyr jo fx at hvis et fly ramlet ned og 200 mennesker ble drept, og en person skulle vært med flyet, men ikke rakk det pga. noe træl, reddet livet!

Herregud, må da være lov å si 'englevakt'!!

Dessuten er det mange som mener at døden ikke er det verste som kan skje. Av forskjellige grunner. Døden er først og fremst en prøvelse for de som mister noen.

Skrevet

Englevakt = flaks, og det må være helt OK å bare bruke dette uttrykket.

Men hvis man "smører på" og legger ut om at akkurat _de_ var spesielt påpasset av engler etc, så er jeg enig med deg.

Skrevet

Uttrykket betyr jo fx at hvis et fly ramlet ned og 200 mennesker ble drept, og en person skulle vært med flyet, men ikke rakk det pga. noe træl, reddet livet!

Herregud, må da være lov å si 'englevakt'!!

Dessuten er det mange som mener at døden ikke er det verste som kan skje. Av forskjellige grunner. Døden er først og fremst en prøvelse for de som mister noen.

Døden er selvfølgelig grusom for de som har mistet noen, hvem skulle den ellers være grusom for?

De døde? Tror ikke de kjenner så mye til det nei.

Overlever man en ulykke har man flaks, og det er alt. Ingen engler som har plukket ut akkurat den eller den som verdig.

Skrevet

Helt enig med deg. Jeg syns heller ikke det er noe aviser og andre medier burde bruke som uttrykk. Flaks er mye bedre.

Jeg ser at noen nevner at det er et helt vanlig uttrykk. Men jeg kjenner personlig noen svært religiøse personer som omtaler englevakt nettopp som englevakt; altså at det ikke er snakk om flaks - men at englene beskytter dem.

Disse personene leser artikler i avisa, hvor det står englevakt, som at personene det handler om virkelig mener at det er engler som har passet på. De leser det helt bokstavelig. (Dette vet jeg fordi vedkommende har sagt dette selv, det er ikke noe jeg bare antar)

Det må være fryktelig for de som har mistet noen å se andre omtale sin flaks, eller sitt hell, som at de liksom skulle være mer verdige at engler har passet på dem.

Gjest engel 49+
Skrevet

Døden er selvfølgelig grusom for de som har mistet noen, hvem skulle den ellers være grusom for?

De døde? Tror ikke de kjenner så mye til det nei.

Overlever man en ulykke har man flaks, og det er alt. Ingen engler som har plukket ut akkurat den eller den som verdig.

Uansett har det ikke noe med _verdighet_ å gjøre! (mindre verdighet, mer verdighet, eller fortjent mindre/mer osv )

Dermed er det ikke sagt at ikke noen kan ha englevakt - dvs. overleve mot alle odds.

Vi tåler forskjellig, vi har mer eller mindre flaks og uflaks til ulike tider, vi er mer eller mindre flinke i prekære situasjoner. For å nevne noe.

Skrevet

Uansett har det ikke noe med _verdighet_ å gjøre! (mindre verdighet, mer verdighet, eller fortjent mindre/mer osv )

Dermed er det ikke sagt at ikke noen kan ha englevakt - dvs. overleve mot alle odds.

Vi tåler forskjellig, vi har mer eller mindre flaks og uflaks til ulike tider, vi er mer eller mindre flinke i prekære situasjoner. For å nevne noe.

Historien er full av mennesker som har overlevd mot alle odds, så det tror jeg ingen vil motsi deg på..

Noen ganger handler det også om å være på rett sted til rett tid. Riktig plass i bilen, toget, flyet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...