Gå til innhold

Hun er alltid der

Anbefalte innlegg

Gjest ex-bridget

I klassen til sønnen min er det et par foreldre som er skilt. Ingen av steforeldrene er med på foreldremøte. Kan ikke tenke meg at de er med på konferansetime heller for den saks skyld.

Dette er jo møter hvor man skal diskutere sine felles barn. Det ligger ordet FOREDREMØTE.

Jeg hadde ikke greid å diskutere mine barn om Fr.johansen eller Hr.Hansen hadde dukket opp og mente seg berettiget til å blande seg inn i diskusjonen.

Foreldremøte er for foredrene.

På foreldresamtaler så har jeg og min samboer egne møter uten mor. Dette pga. konflikter mellom mor og far.

På felles foreldremøter for alle foreldrene i hele barnehagen, der møtes vi alle 4. Mor med ny samboer, og min samboer og meg !

Og vi er ikke de eneste som har det sånn.

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Juneau

11

• skorpionfisken

11

• Lillemus

4

• angelica2

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

.. når jeg svarte, tenkte jeg egentlig ikke på konferansetimer i barnehagen eller på skolen - ei heller på foreldremøter.

Jeg synes skoleavslutninger, se på f.eks. en av dem spille fotball/håndballkamp osv.

Der er man for å se barnet - mens f.eks. en konferansetime blir "mer privat" spør du meg. Noe tilhører kun foreldrene, mens avslutninger, idrettstilstelninger osv. synes jeg blir litt annerledes...

Ja men da er vi helt enige. Skoleavslutninger og slike hyggelige ting synes jeg alle kan delta på.

I dette tilfellet var det sønnen som ikke ville og da må han respekteres for det.

Vi har også barna 50/50. Og det er mulig jeg ville tenkt annerledes i en annen situasjon, man farges vel av det livet man lever.

Men nå er det nå sånn jeg tenker, og det var mine strøtanker om saken dere fikk.

Jeg vet jo at andre tenker annerledes, blandt annet min eksmann og hans kone.

Jeg sier ikke at jeg tenker rett i alle situasjoner. Men jeg tror ikke jeg tenker helt feil heller?

..som jeg svarte KariKruskakli, synes jeg det er annerledes med konferansetimer og foreldremøter på skolen/barnehagen.

Når det gjelder skoleavslutninger etc. synes jeg det er både hyggelig og naturlig at alle deltar. Må si jeg hadde blitt litt lei meg hvis jeg fikk rede på at et av mine stebarn ikke ville ha meg der... Nå ble jeg kjent med de når de var veldig små og føler vi har et strålende forhold, men ting kan jo forandre seg.

Klart man skal respektere barns ønsker, men synes det er godt å se at han har "samvittighet" ovenfor stemor også. Han forstår tydeligvis at hun blir lei seg.. Da synes jeg nesten det er opptil hva å bestemme hvor mye dette betyr for han (han går jo i 10. klasse), så han er jo ganske "voksen"...

Lykke til i hvertfall. Har lest mye av det du skriver om mine/dine barn osv. og synes du høres ut som en svært fornuftig dame med et sunt syn på disse "utfordringene"...

Gjest KariKruskakli

På foreldresamtaler så har jeg og min samboer egne møter uten mor. Dette pga. konflikter mellom mor og far.

På felles foreldremøter for alle foreldrene i hele barnehagen, der møtes vi alle 4. Mor med ny samboer, og min samboer og meg !

Og vi er ikke de eneste som har det sånn.

Jeg synes det høres helt merkelig ut.

Hva hvis du skulle være uenig i noe mor tar opp på et foreldremøte. Sitter du da og argumenterer for dine meninger, selv om de skulle være motsatt av hva mor mener?

Jeg kan virkelig ikke se at du eller den andre ex`en har noe der å gjøre.

Er du med bare fordi du er redd for at mor og far til barnet skal kunne treffes uten deg til stede, eller mener du virkelig at du har noe med hva som diskuteres der?

Så lenge mor og far til barnet møter opp, må du da føle deg litt overflødig eller?

Gjest ex-bridget

Jeg synes det høres helt merkelig ut.

Hva hvis du skulle være uenig i noe mor tar opp på et foreldremøte. Sitter du da og argumenterer for dine meninger, selv om de skulle være motsatt av hva mor mener?

Jeg kan virkelig ikke se at du eller den andre ex`en har noe der å gjøre.

Er du med bare fordi du er redd for at mor og far til barnet skal kunne treffes uten deg til stede, eller mener du virkelig at du har noe med hva som diskuteres der?

Så lenge mor og far til barnet møter opp, må du da føle deg litt overflødig eller?

Mor har alltid med seg stefar også, så vi stiller likt der.

Dette går mer på oppfølging enn noe annet. Siden vi har barnet kun annenhver helg, så har vi ikke så mye forhold til barnehagen, og det er ganske så frustrerende skal jeg fortelle deg. Så det går mye på å opprettholde kontakten der, og få info om hva som skjer osv.

På sånne felles foreldremøter med alle barnas foreldre tilstede, så tar man jo ikke opp problemstillinger rundt et og et barn.

På egne foreldresamtaler så har vi som sagt adskilte møter, mor og stefar kommer og har en time alene med pedagogisk leder i barnehagen, og så har vi en time på et annet tidspunkt.

Barnehagen stusser ikke over dette heller.

Gjest Flystripa

Forslag:

Du bør ta det opp med skolen. På invitasjonen bør det stå, med uthevet skrift, at dette gjelder max. 2 foreldre/foresatte pr. elev, pga. plassmangel.

Det er jo ikke uvanlig med splittede familier, der minst en av partene ikke tar hint...

Evt. må du ta det opp med henne.

Annonse

Gjest KariKruskakli

Mor har alltid med seg stefar også, så vi stiller likt der.

Dette går mer på oppfølging enn noe annet. Siden vi har barnet kun annenhver helg, så har vi ikke så mye forhold til barnehagen, og det er ganske så frustrerende skal jeg fortelle deg. Så det går mye på å opprettholde kontakten der, og få info om hva som skjer osv.

På sånne felles foreldremøter med alle barnas foreldre tilstede, så tar man jo ikke opp problemstillinger rundt et og et barn.

På egne foreldresamtaler så har vi som sagt adskilte møter, mor og stefar kommer og har en time alene med pedagogisk leder i barnehagen, og så har vi en time på et annet tidspunkt.

Barnehagen stusser ikke over dette heller.

"På sånne felles foreldremøter med alle barnas foreldre tilstede, så tar man jo ikke opp problemstillinger rundt et og et barn"

Nei, man tar opp preoblemstillinger som angår hele klassen, og der har du ingen stemmerett.

"På egne foreldresamtaler så har vi som sagt adskilte møter, mor og stefar kommer og har en time alene med pedagogisk leder i barnehagen, og så har vi en time på et annet tidspunkt"

Hvorfor har det blitt slik, lurer nå jeg på?

Gjest ex-bridget

"På sånne felles foreldremøter med alle barnas foreldre tilstede, så tar man jo ikke opp problemstillinger rundt et og et barn"

Nei, man tar opp preoblemstillinger som angår hele klassen, og der har du ingen stemmerett.

"På egne foreldresamtaler så har vi som sagt adskilte møter, mor og stefar kommer og har en time alene med pedagogisk leder i barnehagen, og så har vi en time på et annet tidspunkt"

Hvorfor har det blitt slik, lurer nå jeg på?

Det er da ikke jeg som har bestemt at det skal være sånn, det er min samboer som vil ha meg med, og det er hans eks kone som vil ha med sin nye mann.

Er det så rart da?

Jeg har vært involvert i barnet siden det var 1 år, og har stor interesse av å vite hva som skjer rundt dette jeg også.

Men som du skriver selv, du er ikke skilt. Mulig du stiller deg litt anderledes om det skjer en dag. Det skjer mye da som man ikke trodde på forhånd - trust me !

Angela1365380318

Jeg synest ikke dere skal måtte vende dere til tanken, fortell det til faren rett ut, hun er hyggeliog og vi har ikke noe imot henne men dette er en dag for barn og foreldre. Ikke steforeldre, besteforeldre, søsken, naboer og alle andre som vil bli med.

Det pleier å være plassmangel på slike tilsettninger og det er stort sett hovedgrunnen, her har mange blitt fornærmet fordi de ikke får ta med yngre søsken og begge foreldrene vil bli med og gidder ikke å finne barnevakt, og de som da har tatt med yngre søsken (enda det står spesifisert barn + foreldre) har da fått sure blikk ogbaksnakking av de som faktisk gadd å finne barnevakt.

Det er jo sønnen deres sin dag og jeg synest han skal få den slik han ønsker. Jeg husker selv når jeg var i den alderen, det eneste man vil er at familien skal være som de andre. Min mor måtte som oftest tale, dele ut blomster til lærere osv og dette likte jeg dårlig og ble falu, fordi om de andre synest hun var flik til det. (sikkert derfor hun ble valgt ut) Du aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet mens min mor har arrangert/talt/ konfreansiert og tenkt om hun bare kunne sitte i ro å gjøre ingenting som alle andre. Jeg håper du forsår hva jeg mener, at man bare vil føle seg normal og som alle andre og ikke være datteren til hun som alltid må dele ut gaver eller sønnen til han som alltid tar med seg to koner, eller alltid kommer for sent for den slags skyld.

Gjest KariKruskakli

Det er da ikke jeg som har bestemt at det skal være sånn, det er min samboer som vil ha meg med, og det er hans eks kone som vil ha med sin nye mann.

Er det så rart da?

Jeg har vært involvert i barnet siden det var 1 år, og har stor interesse av å vite hva som skjer rundt dette jeg også.

Men som du skriver selv, du er ikke skilt. Mulig du stiller deg litt anderledes om det skjer en dag. Det skjer mye da som man ikke trodde på forhånd - trust me !

Vel det er mulig det stiller seg annerledes når barnet bare er et år.

Så lenge både mamma`n og pappa`an synes det er greit at det er slik, ja så skal ikke jeg si at det ikke er riktig.

Men jeg vet at hvis jeg skulle blitt skilt nå, så er det bare jeg og pappa`n som har bestemmelsesrett når det gjeder viktige ting som angår barna.Jeg føler meg helt trygg på at han ikke ville hatt med seg en ny kjæreste på foredremøte.

Jeg ville heller ikke ha stilt opp på føredremøte til min kjærestes barn.Da hadde jeg følt meg som en inntrenger og rimelig teit..

Ikke så lenge barna allerede har en mor. Hvis den biologiske mor var død stiller deg seg annerledes. Nå er to av barna våre såpass store så hvis det plutselig skulle vært noen andre som hadde prøvd å bestemme ville de ikke ha taklet det.

Alt annet som avslutninger, fotballkamper og andre hyggelige ting tror jeg hadde stilt seg annerledes. Der synes jeg bare det er koselig at alle stiller.

skorpionfisken

Hvis barnets mor hadde kommet og sagt at barnet ikke ville ha meg der, så hadde nok far tatt en prat med barnet for å fått dette bekreftet (uten meg tilstede).

Vi gjør det meste i sammen, men far og barn har alenetid sammen. Om morningen når hun våkner så kommer hun som regel inn til oss, og da ligger jeg littegranne, og så står jeg som regel opp. Serverer de noe å drikke på sengekanten, og så går jeg på badet og koser meg litt ekstra lenge der, leser avisen osv., mens de ligger i sengen og ser litt på tv og tøyser. (de er litt trege om morningen begge to i helgene).

Ellers så gjør jeg som deg, stikker på kafe, eller går en tur, er på trening eller lignende. Så i løpet av en helg sammen så er de alltid noe alene. Men større utflukter osv., det gjør vi som regel alltid sammen.

Nå kom jeg inn i bildet da barnet var ca. 1 år, så hun var så liten, så hun er også veldig knyttet til meg. Hun husker ikke noe annet enn at jeg har vært til stedet, så min situasjon er kanskje litt anderledes enn mange andres også.

Jeg stiller ikke opp på ting for å trasse mor. Vi har et så dårlig forhold at jeg aller helst skulle sluppet å være i samme rom som henne, men jeg gjør det av hensyn til barnet. Hun blir alltid like glad når vi dukker opp i barnehagen etc. selv om mor og stefar er tilstede. Vi sitter aldri sammen med de (av diverse kompliserte årsaker), men barnet vandrer litt til og fra oss og de, og det fungerer helt greit.

Hvis barnets mor hadde kommet og sagt at barnet ikke ville ha meg der, så hadde nok far tatt en prat med barnet for å fått dette bekreftet (uten meg tilstede).

Ja nemlig, og sånne konfrontasjoner er veldig vanskelig for et barn å ta, for barnet vet at pappa forteller alt videre til stemor. Da blir det også sånn at pappa vil prøve å overtale gutten, for å ikke såre kona. Da er det like greit å la det være, la henne komme, og heller gjøre det beste ut av det. Når pappa og stemor ikke vil ta et hint men må ha det rett ut, velger barnet minste motstands vei.

Gud, så sint jeg hadde blitt hvis jeg hadde vært skilt og en utenforstående hadde dukket opp på foreldremøte.

Dette er bare for foreldrene og ingen andre. Hun har absolutt ingenting der å gjøre.

Her synes jeg du er litt på jordet.

Det er en selvfølge at min ektefelle (som ikke er barnas far) er med meg på både foreldremøter og foreldresamtaler. Noen ganger har han til og med gått helt alene, fordi jeg har vært på jobb. Takk og pris for at jeg har en så engasjert og snill mann som er oppriktig interessert i, og glad i mine barn!

Det skulle da bare mangle at han ikke skulle ha både medbestemmelsesrett og uttalelsesrett - han bor tross alt sammen med oss til daglig, og er mye mer far for guttene i det daglige enn deres biologiske far er og har vært.

Gjest KariKruskakli

Her synes jeg du er litt på jordet.

Det er en selvfølge at min ektefelle (som ikke er barnas far) er med meg på både foreldremøter og foreldresamtaler. Noen ganger har han til og med gått helt alene, fordi jeg har vært på jobb. Takk og pris for at jeg har en så engasjert og snill mann som er oppriktig interessert i, og glad i mine barn!

Det skulle da bare mangle at han ikke skulle ha både medbestemmelsesrett og uttalelsesrett - han bor tross alt sammen med oss til daglig, og er mye mer far for guttene i det daglige enn deres biologiske far er og har vært.

"er mye mer far for guttene i det daglige enn deres biologiske far er og har vært"

Hvis far har meldt seg ut, stiller det seg vel ganske annerledes.

Annonse

"er mye mer far for guttene i det daglige enn deres biologiske far er og har vært"

Hvis far har meldt seg ut, stiller det seg vel ganske annerledes.

Nei jeg synes ikke det stiller seg annerledes.

Bor man sammen med en ny partner, MÅ denne inkluderes på alle måter - ellers vil ikke et nytt forhold ha store sjanser til å overleve.

skorpionfisken

Bor man sammen med en ny partner, MÅ denne inkluderes på alle måter - ellers vil ikke et nytt forhold ha store sjanser til å overleve.

Det høres ut som du vet alt om hvordan et forhold overlever.

Jaja, du på din måte, vi på vår. Min ex stiller opp på alle måter, det gjør jeg også. Vi har dem 50% hver.

Men det skulle bli bra komplisert om fire voksnes meninger måtte tas opp til avstemming i alt.

Jeg informerer min samboer om alt som har med mine barn å gjøre.

Jeg skjønner ikke hvorfor min ex ikke klarer å informere sin kone på samme måten.

Samboeren min er med på avslutninger og slikt. Men ikke foreldremøter, og i dette tilfellet hvor poden ønsker bare foreldrene til stede.

Nå er det ikke sånn at dette er steforeldre som har fulgt barnet i mange år. Han var 14 år da vi skiltes.

Blir kanskje anerledes når snuppa har sitt, hun har kjent steforeldrene siden hun var 7 år.

Gjest KariKruskakli

Lurer på hva min 11-åring og 14-åring hadde sagt om en uteforstående hadde stilt opp på konferansentimen?

Da tror jeg hun/han hadde blitt kjeppjagd.

Nei, det er bra ikke alle tenker slik. Jeg synes det er en umoden oppførsel og skulle trenge seg på slik.

Man må kunne la far/mor får lov til å være nettopp det. Foreldrene behøver ikke "påpassere" på konferansetimene.

Jeg vet at min mann ikke ville ha tatt med seg en ny dame på konferansetime. Hadde han gjort det, så hadde jeg skjønt at det var en sjalu kvinne som ikke ville slippe han avgårde alene.

Er man glad i og respekterer barna, så lar man barna ha sin mor og far i fred når det gjelder slike ting.

Det handler om å vise respekt for deres foreldrerolle.

Det er så mange andre måter man kan vise at man bryr seg om barna på.

Det høres ut som du vet alt om hvordan et forhold overlever.

Jaja, du på din måte, vi på vår. Min ex stiller opp på alle måter, det gjør jeg også. Vi har dem 50% hver.

Men det skulle bli bra komplisert om fire voksnes meninger måtte tas opp til avstemming i alt.

Jeg informerer min samboer om alt som har med mine barn å gjøre.

Jeg skjønner ikke hvorfor min ex ikke klarer å informere sin kone på samme måten.

Samboeren min er med på avslutninger og slikt. Men ikke foreldremøter, og i dette tilfellet hvor poden ønsker bare foreldrene til stede.

Nå er det ikke sånn at dette er steforeldre som har fulgt barnet i mange år. Han var 14 år da vi skiltes.

Blir kanskje anerledes når snuppa har sitt, hun har kjent steforeldrene siden hun var 7 år.

La meg si det slik at jeg baserer meg på egen erfaring fra guttene var små (5 år), og fram til idag hvor de er nesten 18 år. I tillegg har man jo observert oppløste hjem både i vennekretsen og familien i løpet av årene.

Så jeg fastholder min mening på dette området.

Det kan umulig være holdbart for en steforelder å bli betraktet som noe "utenforstående" (jeg forutsetter selvsagt at man er i et langvarig forhold som gift eller samboer). Enten er man fullverdig familiemedlem eller ikke.

Hm. Eksen min har ny samboer, jeg er fremdeles singel og vi tre har vært på flere slike tilstelninger sammen. Juletrefest i bhg, julefrokost på skolen og vi skal også feire 17. mai sammen. Synes det er helt greit jeg, hun har jo på en måte en mammarolle overfor ungene når ungene er hos dem og det er de jo like mye som de er hos meg!

Men når gutten din ikke vil ha henne der, da blir det jo noe annet.

Du får si til mannen din at det er noe du må snakke med ham om, på tomannshånd og så være ærlig rett og slett.

Gud, så sint jeg hadde blitt hvis jeg hadde vært skilt og en utenforstående hadde dukket opp på foreldremøte.

Dette er bare for foreldrene og ingen andre. Hun har absolutt ingenting der å gjøre.

Jeg er visst rar jeg. Jeg vil gjerne ha med stemora til ungene på foreldremøter - det må da være fint for henne å bli direkte informert om hva som skjer med ungene også? Å kunne spørre lærer eller førskolelærer om det er noe hun lurer på?

Men jeg har jo skjønt at jeg har et helt annet forhold til henne enn det som er vanlig mellom mor og stemor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...