Gå til innhold

Tips til mat å servere noen

Anbefalte innlegg

Gjest skal lages dagen før
Skrevet

Jeg får noen venninner på besøk, og de er alltid så sultne når de kommer. Så jeg må ha noe godt som metter. Siden jeg er opptatt hele dagen vil jeg lage det dagen i forveien; forslag? Lurte på om jeg skulle lage en lasagne, men da hører jo salat med. Og det har jeg ikke tid til (heller ikke råd til....). Hm.... Takk for idéer!

Skrevet

behøver ikke salat - kjøp masse First Price-baguetter til og skjær opp etpar tomater :)

Skrevet

behøver ikke salat - kjøp masse First Price-baguetter til og skjær opp etpar tomater :)

Jeg anbefaler heller en god gulasj enn lasagne. Lasagne er godt nok det, men de fleste er kanskje litt lei?

Gulasj til ca. 5-6 pers:

4-500 gram storfekjøtt

4-500 gram svinekjøtt

4-5 store løk.

1 rød paprika

1 grønn paprika

Hvitløk etter smak

Chili eller cayenne etter smak.

1 god spiseskje paprikapulver

Laubærblad

Salt&pepper

Braisser kjøttet en halv times tid. Hakk opp grønnsakene og rett og slett ha hele smæla i gryta og la stå og putre et par-tre timer. Varm opp når vennene dine kommer og server evt. brød eller baguette. Pynt med persille, hvis du har. Knallgodt!

Skrevet

Jeg anbefaler heller en god gulasj enn lasagne. Lasagne er godt nok det, men de fleste er kanskje litt lei?

Gulasj til ca. 5-6 pers:

4-500 gram storfekjøtt

4-500 gram svinekjøtt

4-5 store løk.

1 rød paprika

1 grønn paprika

Hvitløk etter smak

Laubærblad

Salt&pepper

Braisser kjøttet en halv times tid. Hakk opp grønnsakene og rett og slett ha hele smæla i gryta og la stå og putre et par-tre timer. Varm opp når vennene dine kommer og server evt. brød eller baguette. Pynt med persille, hvis du har. Knallgodt!

En god gulasj er veldig bra, så det forslaget støttes.

Men den blir enda bedre med litt kanel, rødvin og småbiter av krydderpølse oppi.

*slafse*

Skrevet

En god gulasj er veldig bra, så det forslaget støttes.

Men den blir enda bedre med litt kanel, rødvin og småbiter av krydderpølse oppi.

*slafse*

Ja, rødvin og litt olivenolje under braisseringen er selvsagt. Men kanel..?

Det har jeg ikke testet.

Skrevet

Ja, rødvin og litt olivenolje under braisseringen er selvsagt. Men kanel..?

Det har jeg ikke testet.

Kanelstenger, da - la det koke en stund sammen med gryta.

Veldig godt!

Skrevet

Kanelstenger, da - la det koke en stund sammen med gryta.

Veldig godt!

Spennende, det må jeg teste ut:-)

Skrevet

Gulasj til ca. 5-6 pers:

4-500 gram storfekjøtt

4-500 gram svinekjøtt

4-5 store løk.

1 rød paprika

1 grønn paprika

Hvitløk etter smak

Laubærblad

Salt&pepper

Tja, har hun ikke råd til lasagne har hun vel iallefall ikke råd til gulasj? :P

Det så godt ut forresten, hva menes egentlig med å braissere i halvtime?

Skrevet

Tja, har hun ikke råd til lasagne har hun vel iallefall ikke råd til gulasj? :P

Det så godt ut forresten, hva menes egentlig med å braissere i halvtime?

Gulasj er virkelig ikke dyrt, nettopp fordi kjøttet skal brasseres og derfor ikke trenger å være av god kvalitet. Å brassere vil si at du "steker" med litt væske over lang tid(husk å fylle på med væske så det ikke går tørt) Slik blir kjøttet svært mørt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...