Gjest Martin Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Savner et juridisk forum, men får ty til dette, da. Kan noen fortelle meg hvor lenge man må være separert før man kan få skilsmisse? Trodde det var ett år, jeg, men nå er det venner av meg som hevder det er to?? Og hvordan foregår en separasjon? Kan vi bo sammen likevel, eller har man ikke lov til det? Kan man besøke hverandre? Jeg er altså på vei til å bli separert, men vi har en avtale om å bo annenhver uke i huset pga barna. Virker det som en ok løsning? Kan man få skilsmisse ved dom? Hvordan gjøres det? Hilsen rådville Martin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tiipii Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Har et vennepar av oss som skal flytte fra hverandre. Hos familierådgiveren ble de anbefalt å ikke bo i det gamle felles huset annenhver uke. Dette fordi man vasser i hverandres rot og oppvask, man må gjøre mange avtaler om hvem som skal fylle kjøleskapet, vaske huset, tømme søpel osv. Og fordi man aldri ser hverandre blir man bare enda mer irritert enn før, man får ikke gjort enkle avtaler om praktiske gjøremål en gang. Ikke å anbefale over lengre tid i hvert fall. Finn en annen løsning så raskt som mulig. Jeg trodde også separasjonstiden var ett år... men kanskje tar jeg feil? Det er nok en tøff tid for alle i familien nå, så ta vare på deg selv! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/#findComment-81150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lise M H Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 ...Mener jeg har hørt at seperasjonstiden er ett år, om begge er enige om det, men to, om den ene ikke vil? Eller er kanskje dette og helt feil? Sånn ofterst er det da vanlig med ett år? Syns forøvrig ikke det høres lurt ut å bo annenhver uke bare pga barna. Dere burde bestemme dere om hvem som skal ha huset, og la den andre parten skaffe en leilighet, stor nok til at barn kan komme på besøk. Lykke til:) (Sjeleglad for at jeg aldri giftet meg med samboeren min... virker som "alle" for tiden sliter med seperasjoner... Klem, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/#findComment-81174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Har et vennepar av oss som skal flytte fra hverandre. Hos familierådgiveren ble de anbefalt å ikke bo i det gamle felles huset annenhver uke. Dette fordi man vasser i hverandres rot og oppvask, man må gjøre mange avtaler om hvem som skal fylle kjøleskapet, vaske huset, tømme søpel osv. Og fordi man aldri ser hverandre blir man bare enda mer irritert enn før, man får ikke gjort enkle avtaler om praktiske gjøremål en gang. Ikke å anbefale over lengre tid i hvert fall. Finn en annen løsning så raskt som mulig. Jeg trodde også separasjonstiden var ett år... men kanskje tar jeg feil? Det er nok en tøff tid for alle i familien nå, så ta vare på deg selv! Klem fra Ja, jeg trodde virkelig også sep.tiden var ett år, men kanskje det er som Lise skriver, at den er to dersom den ene parten egentlig ikke vil? Håper på et korrekt svar her. I mitt tilfelle vil ikke min kone skilles, men det vil jeg. Definitivt. Hvorfor er det forresten ikke lurt at vi har huset annenhver uke?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/#findComment-81177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruby Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hver av partene kan søke om skillsmisse etter ett år, - betingelsen er at man da ikke har delt bolig/husholdning. Først skal det forkynnes bevilling i separasjonssak. Det gjøres av fylkesmannen i ditt fylke. Du får skjemaer ved å henvende deg dit. Disse skal fylles ut og undertegnes av begge. Når bevillingen foreligger skal det altså gå ett år før man kan begjære skillsmisse. Også hos fylkesmannen. Man er ikke avhengig av om partene er enige, skillsmisse blir forkynt om den ene ber om det. Dere må til mekling hos familierådgiver såfremt det er mindreårige barn med i bildet. Det er mest for at partene skal bli enige om samværsrett og foreldreansvar (den daglige). Når det gjelder om å bo sammen i separasjonstiden, så har du altså hensynet over. Samtidig vil da den som skal ha den daglige omsorgen for barna _ikke_ ha krav på utvidet barnetrygd og andre stønader fra Folketrygden som vanligvis gis til aleneforsørgere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/#findComment-81179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Hei! Det er riktig at du må være separert i 1 år før du kan søke om skilsmisse. For å bli separert må de som har barn under 16 år, først til foreldremekling, for å forsøke å bli enige om barnas forhold når foreldrene ikke lenger bor sammen. Mekling utføres bl.a. på familiekontorene. Dere må møte fra 1-3 ganger. Du kan bestille time selv direkte, hvis ikke du/dere bruker advokat vedr. samlivsbruddet. Da er det gjerne advokaten som bestiller mekling. Etter endt mekling, får du/dere meklingsattest som skal sendes sammen med separasjonssøknaden (skjema fås på fam.kontoret) til fylkesmannen, som innvilger separasjonen. Tar ca. 2-3- uker. Delt omsorg kan være en god løsning for barn, forutsatt at foreldrene kommuniserer godt om barn/foreldre-forholdet. Min erfaring er at å bo annen hver uke i huset er en ok løsning til å begynne med. På sikt sliter det for mye på de voksne. Skilsmisse ved dom gis når visse kriterier er til stede. Bruk internett og les, eller kjøp Loven i bokhandelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18090-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-skilsmisse/#findComment-81281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.