Gå til innhold

Hva noen fedre får seg til å tro !!

Anbefalte innlegg

Jeg forstår heller ikke det, at man går inn i forhold med mannfolk (eller kvinnfolk, nå i disse likestillingstider...), som ikke bryr seg om ungene sine.

Men man har ingen garantier uansett. Jeg har ei venninne som ble gravid med en som hadde to unger fra før. Den ene hadde han hovedomsorg for, den andre hadde han helgeomsorg for. Men hennes sønn ser han ikke i det hele tatt. Forklaring - han hadde vært samboer med de to andre mødrene, henne hadde han bare hatt en affære med! Jeg begriper det ikke...

Og så var det ei annen da, som dumpet typen fordi hun syntes at han brukte for mye tid på x'ens unge (han hadde vært sammen med moren siden før ungen ble født, men var ikke ungens biologiske far). "Det var jo ikke hans barn". Hun forstod ikke at mannen burde gullforgylles, som ble glad i, og tok ansvar for et barn som ikke biologisk var hans - selv etter at det ble slutt med moren.

Neida, man har selvsagt ingen garantier uansett.

Men blir man sammen med en som gir faen i ungene sine, er man så å si garantrert å få en dårlig far til kommende unger også.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cec5

11

• Katt-ja

8

• sheba

5

• fyrlykt

3

Mest aktive i denne tråden

Joda, men man regner jo med at folk har bil også uten at alle har råd til å ha det.

Jeg tror faktisk ikke alle alenemødre (eller fedre) har råd til å kjøpe nye sykler eller ski til ungene selv om "alle jo har det".

Mener du at bidraget dekker det, så bør du nok sjekke hva som står på trygdeetatens side.

Tja, her fant jeg:

I en kategori: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Og i en annen: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Mulig det står noe mer spesifikt om akkurat dette, men jeg ville kategorisert ski (vanlige, rimelige ski) og sykkel som "lek og fritid", ikke som "kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser"...

Tja, her fant jeg:

I en kategori: Mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid, spedbarnsutstyr (bare yngste aldersgruppe).

Og i en annen: Utgifter til kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser, feriereiser, feiring av fødselsdager og andre begivenheter, gaver og lommepenger.

Mulig det står noe mer spesifikt om akkurat dette, men jeg ville kategorisert ski (vanlige, rimelige ski) og sykkel som "lek og fritid", ikke som "kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser"...

Det du har listet opp i andre avsnittet er ting bidraget IKKE dekker.

Jeg betaler bidrag for eldste barnet mitt. Og vi har det sånn at vi deler på ski og sykkel UTENOM bidraget. Og andre kostbare ting han skal ha. I tillegg koster flybilletten 2500 hver gang, og han er her jo noen ganger i året...

Men man kan jo tolke reglene som man vil.

Det du har listet opp i andre avsnittet er ting bidraget IKKE dekker.

Jeg betaler bidrag for eldste barnet mitt. Og vi har det sånn at vi deler på ski og sykkel UTENOM bidraget. Og andre kostbare ting han skal ha. I tillegg koster flybilletten 2500 hver gang, og han er her jo noen ganger i året...

Men man kan jo tolke reglene som man vil.

Ja, det andre avsnittet med de "kostbare fritidsaktivitetene" er utenom. Og så sier jeg at jeg ville ha klassifisert vanlige ski og sykler som lek og fritid (det første avsnittet, som jo dekkes av bidraget)...

Om man i minnelighet deler på det, er det ikke meg i mot,da ;-) Har ingen personlige interesser her, bare sier hva min mening hadde vært...

Ja, det andre avsnittet med de "kostbare fritidsaktivitetene" er utenom. Og så sier jeg at jeg ville ha klassifisert vanlige ski og sykler som lek og fritid (det første avsnittet, som jo dekkes av bidraget)...

Om man i minnelighet deler på det, er det ikke meg i mot,da ;-) Har ingen personlige interesser her, bare sier hva min mening hadde vært...

Greit nok.

Men når halve barnehagekostnaden er trekt fra, blir det 700 kr igjen av bidraget hver mnd...

Faren har 560 kr i samværsfradrag hver mnd.

Men såklart: det er antageligvis dyrere for faren å ha han noen netter hver mnd enn det er for meg å ha han resten av mnd. Tenk at jeg ikke har skjønt det før nå!! Huff, så dum jeg er;-)

Gjest kovac...

Dette er altså en kamp mellom mor og far. Der målet er å ødelegge den andre. For en koselig mor, og en koselig venninne du er.

Trygdekontoret har bare fortalt dere halve sannheten.

Selvfølgelig skal far være med å betale for konfirmasjonen. Men det betyr ikke at din venninne kan bruke så mye hun vil og dumpe halve (eller mer) regningen over på han.

For det første må han og hans familie inviteres. Han må også få være med å planlegge og bestemme hvordan konfirmasjonen skal være.

Dersom han ikke er med på konfirmasjonen trenger han bare å betale sin andel av visse utgifter (som ikke inkluderer mat og drikke til masse gjester), men som inkluderer bl.a. klær til konfirmanten.

Satt og tenkte på noe når jeg leste denne tråden...Dere skriver at foreldrene skal dele på utgiftene til konfirmasjon for barna. Nå er det veldig lenge til mine barn skal konfirmeres da. Men jeg vet at min eksmann er veldig imot konfirmasjon, og allerede nå vet jeg at han kommer til å nekte å betale for denne. Kan jeg altså forvente eller har kan jeg kreve at han betaler halvparten, selv om en eventuell konfirmasjon blir mot hans vilje???

Det blir jo ikke jeg som bestemmer om våre barn skal konfirmeres, det mener jeg er opp til dem selv å avgjøre. Er sikker på at i god tid før konfirmasjonen kommer min eksmann til å prøve å få dem til å ikke konfirmere seg, og heller tilby dem penger for å la være. Gruer meg til den tiden ja..:-/

Annonse

Greit nok.

Men når halve barnehagekostnaden er trekt fra, blir det 700 kr igjen av bidraget hver mnd...

Faren har 560 kr i samværsfradrag hver mnd.

Men såklart: det er antageligvis dyrere for faren å ha han noen netter hver mnd enn det er for meg å ha han resten av mnd. Tenk at jeg ikke har skjønt det før nå!! Huff, så dum jeg er;-)

Hmmm...samværsfradrag... nå snakker du om noe jeg ikke aner noe om ;-)

Det er sikkert mye som er urettferdig, jeg har sett dette fra den andre siden personlig. Og sett at det ikke er (eller var rettere sagt, noen år siden, dette) mange kronene til overs når alt er trukket fra.

Det at ungen overnatter hos ham også, krever vel da at han har ekstra soverom der osv.. Altså noen utgifter i forhold til ikke å ha overnatting? Men, altså,- hvis jeg er på jordet her, så ikke hiss deg opp. Jeg vet som sagt ikke noe om dette samværsfradraget...

Satt og tenkte på noe når jeg leste denne tråden...Dere skriver at foreldrene skal dele på utgiftene til konfirmasjon for barna. Nå er det veldig lenge til mine barn skal konfirmeres da. Men jeg vet at min eksmann er veldig imot konfirmasjon, og allerede nå vet jeg at han kommer til å nekte å betale for denne. Kan jeg altså forvente eller har kan jeg kreve at han betaler halvparten, selv om en eventuell konfirmasjon blir mot hans vilje???

Det blir jo ikke jeg som bestemmer om våre barn skal konfirmeres, det mener jeg er opp til dem selv å avgjøre. Er sikker på at i god tid før konfirmasjonen kommer min eksmann til å prøve å få dem til å ikke konfirmere seg, og heller tilby dem penger for å la være. Gruer meg til den tiden ja..:-/

Det er vel kirke-konfirmasjon han er i mot? De aller fleste har jo en konfirmasjonsfest - uansett om det er kirkelig eller borgerlig.

petter smart

Så lenge du har hovedomsorgen så kan han ikke nekte deg å konfirmere barna. Men han kan jo lokke dem til å nekte selv ved å tilby dem penger. Det er det lite du kan gjøre noe med.

Men dersom det blir konfirmasjon så må han betale sin del av den. Selv om han ikke er kristen og/eller ikke liker konfirmasjoner.

Jeg regner da med at han og hans familie ikke kommer. Dermed må du betale for mesteparten av selskapet, som er logisk så lenge kun din familie kommer.

Men klær til konfirmanten og et visst minimum må han betale.

"Enkelte mannfolk altså..."

Kanskje det ligger mer bak denne historien enn det som kommer frem i et lite innlegg på dol. Kanskje alle "dommerne" skulle vente med å avsi dom til alle parter har uttalt seg? Eller passer ikke det inn i den skjulte agendaen?

"Kanskje alle "dommerne" skulle vente med å avsi dom til alle parter har uttalt seg?"

....da hadde det vel, om mulig - blitt enda kjedligere her inne....?

Hvis ungen vil konfirmeres kan han jo ikke nekte å være med på å betale.

Hmmm...samværsfradrag... nå snakker du om noe jeg ikke aner noe om ;-)

Det er sikkert mye som er urettferdig, jeg har sett dette fra den andre siden personlig. Og sett at det ikke er (eller var rettere sagt, noen år siden, dette) mange kronene til overs når alt er trukket fra.

Det at ungen overnatter hos ham også, krever vel da at han har ekstra soverom der osv.. Altså noen utgifter i forhold til ikke å ha overnatting? Men, altså,- hvis jeg er på jordet her, så ikke hiss deg opp. Jeg vet som sagt ikke noe om dette samværsfradraget...

Ja, det er nok mye som er urettferdig. Jeg ser begge sider, siden jeg både betaler og får bidrag. Og jeg mener bestemt at samværsforeldre slipper for billig unna i forhold til hva det faktisk koster å ha barn.

Men nok om det!

Annonse

Gjest våryr

Ja, det er rette måten å behandle datterens far på...

Ellers er det jo interessant at en kan få seg til å få barn med en slik gjerrig mann. Ja, ja -- hver sin smak.

:)

Ja det er noen fedre som tror de kan slippe lett unna,men den gang ei.De som holder på slik burde skamme seg

Gjest kovac...

Så lenge du har hovedomsorgen så kan han ikke nekte deg å konfirmere barna. Men han kan jo lokke dem til å nekte selv ved å tilby dem penger. Det er det lite du kan gjøre noe med.

Men dersom det blir konfirmasjon så må han betale sin del av den. Selv om han ikke er kristen og/eller ikke liker konfirmasjoner.

Jeg regner da med at han og hans familie ikke kommer. Dermed må du betale for mesteparten av selskapet, som er logisk så lenge kun din familie kommer.

Men klær til konfirmanten og et visst minimum må han betale.

Han kommer nok, men er imot det. Familien hans kommer garantert til å komme. Det er bare han som personlig er imot kirkelig konfirmasjon.

I prinsippet synes jeg det er helt riktig at man skal dele slike "ekstrakostnader". (Og det er jo sikkert derfor reglene er slik også.)

MEN det virker jo litt merkelig at faren skal betale halvparten dersom han ikke har vært med på å bestemme hvor mye dette skal koste. Man kan jo arrangere en veldig billig konfirmasjon, eller en veldig dyr en....

Gjest Nullus salus

Ja det er noen fedre som tror de kan slippe lett unna,men den gang ei.De som holder på slik burde skamme seg

Det er ikke mødrenes valg av make det er noe galt med?

Tenk også på at farens gener er ført videre til datteren...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...