Gå til innhold

ting man er koblet til hvis man ligger i koma

Anbefalte innlegg

Gjest motorPrøysen
Skrevet

Hvis en pasient ligger i koma, f.eks. etter slag, men kan puste selv -- hvilke maskiner er det vanlig at hun da er koblet til (noe som overvåker hjerte og pusterytme f.eks. (og hva heter i så fall det?), eller er dette noe man bare ser på film)? Og hva heter de blanke posene med næring de kobler folk til?

På forhand takk!

Skrevet

De blanke posene er kun væske slik at de ikke skal tørke helt ut. Mat får de som en tynn suppe i en sonde som enten går via nesen og ned i magesekken eller via en sonde gjennom mageskinnet og inn i magesekken.

Ellers måles bt, puls, metning. Men er det en stabil pasient blir det nok ikke målt hele tiden.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Min bror lå i koma nesten 1 måned for 15 år siden. Mulig mye har forandret seg siden da, men han hadde ledninger i alle retninger.

Og i tillegg til den blanke væske posen som er næring, så var det en pose for urin også.

Han lå i respirator, for han pustet ikke selv, men forutenom det så kan jeg huske at han hadde en konstant temperaturmåler festet til den ene storetåen, så hadde han noen strømper på for å forhindre blodpropp, så hadde han sånne elektroder festet til bryste som måler hjerteslag osv. Tror han hadde 4-6 sånne.

Så husker jeg at han hadde noe koblet til den ene hånden, noe som lignet på den temperaturmåleren han også hadde på tåa, men hva det var husker jeg ikke.

Tror han hadde 4 slanger inn i munnen i forbindelse med respirator og næring.

Han hadde store skader i hodet, så i tillegg så hadde han elektroder koblet til hodet.

Sikkert mer også som jeg har glemt nå, men det var ikke noe hyggelig syn for å si det sånn.

Skrevet

Min bror lå i koma nesten 1 måned for 15 år siden. Mulig mye har forandret seg siden da, men han hadde ledninger i alle retninger.

Og i tillegg til den blanke væske posen som er næring, så var det en pose for urin også.

Han lå i respirator, for han pustet ikke selv, men forutenom det så kan jeg huske at han hadde en konstant temperaturmåler festet til den ene storetåen, så hadde han noen strømper på for å forhindre blodpropp, så hadde han sånne elektroder festet til bryste som måler hjerteslag osv. Tror han hadde 4-6 sånne.

Så husker jeg at han hadde noe koblet til den ene hånden, noe som lignet på den temperaturmåleren han også hadde på tåa, men hva det var husker jeg ikke.

Tror han hadde 4 slanger inn i munnen i forbindelse med respirator og næring.

Han hadde store skader i hodet, så i tillegg så hadde han elektroder koblet til hodet.

Sikkert mer også som jeg har glemt nå, men det var ikke noe hyggelig syn for å si det sånn.

Klypa på fingeren var nok et pulsoksymeter, for å måle oksygeninnholdet i blodet.

Håper det gikk bra med din bror.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Klypa på fingeren var nok et pulsoksymeter, for å måle oksygeninnholdet i blodet.

Håper det gikk bra med din bror.

Jo takk, mot alle odds slo han øynene opp en dag, og har så og si ingen mèn. Legene forutså at dersom han noen gang våknet, kom han til å være grønnsak.... Så han har fått livet i gave kan du si!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...