Gå til innhold

Uføretrygd!

Anbefalte innlegg

Gjest ikkje no
Skrevet

Er det mulig å være 29 år og få 50% uføretrygd grunnet psykiske problemer og en forferdelig nakke og spenningshodepine?

Dette har pågått en stund, men jeg har ingen påvist skade eller noe? Jeg går til behandlinger og står på antidepressiva, men syns ikke noe funker...

Nå har jeg snart vært sykemeldt i ett år og da blir det vel snart ikke mulig lenger???

Jeg er helt ødelagt etter en dag på jobb, men klarer liksom de 2 1/2 dagene sånn akkurat!

Noen tips?

Gjest Saigon
Skrevet

Før du blir vurdert for uføretrygd må du igjennom attføring. Få lege/psykolog til å hjelpe deg å søke om attføring.

Skrevet

Venninna mi er 52 og får i hvert fall ikke uføretrygd på nakke og skulderproblemer som hun har hatt de siste 15 årene. Og hun har diagnose også

Gjest fibrodama
Skrevet

Venninna mi er 52 og får i hvert fall ikke uføretrygd på nakke og skulderproblemer som hun har hatt de siste 15 årene. Og hun har diagnose også

Tror det der er veldig avhengig av hvilket trygdekontor en sogner til, hvilken saksbehandler du har og om du har leger og spesialister som støtter deg. Det er mye et lottospill etter min erfaring, og ganske urettferdig for mange.

Men det virker som det hjelper hvis en har psykisk OG fysisk diagnose sammen. Det ordner seg jo ofte av seg selv, har du gått syk i nesten tjue år uten å få økonomisk støtte, så blir du jo deprimert og sliten til slutt!

Gjest det er hjelp å få
Skrevet

Syns du høres altfor ung ut til å bli uføretrygdet pga de problemene du nevner. Jeg ville råde deg til å prøve noen års terapi hos psykolog først. Det er jo en grunn til plagene dine, ikke sant, som det går an å få hjelp med.

I tillegg kan det være å anbefale at du går til behandling hos psykomotorisk fysioterapeut.

Begge disse yrkesgrupper har som regel mange måneders ventetid, så be om henvisning så snart du kan! For du ønsker vel et bedre liv, gjør du ikke?

Gjest fibrodama
Skrevet

Syns du høres altfor ung ut til å bli uføretrygdet pga de problemene du nevner. Jeg ville råde deg til å prøve noen års terapi hos psykolog først. Det er jo en grunn til plagene dine, ikke sant, som det går an å få hjelp med.

I tillegg kan det være å anbefale at du går til behandling hos psykomotorisk fysioterapeut.

Begge disse yrkesgrupper har som regel mange måneders ventetid, så be om henvisning så snart du kan! For du ønsker vel et bedre liv, gjør du ikke?

Istemmer! Det er nesten umulig å få uføretrygd når du er så ung, uten en knallhard diagnose. Selv en 50-åring blir som regel kjørt årevis på attføring og rehabilitring.

Mulig det er litt lettere nå med den tidsbegrensete uføretrygden, vet ikke. Den får du jo fra ett til fire år, med mulighet for fornyelse.

Gjest ikkje no
Skrevet

Vil jo helst bli frisk ja, selvfølgelig, men jeg fikser ikke full jobb nå og jeg har gått sykemeldt en stund (50%). Hvor lenge kan jeg gå sykemeldt da? Er det ikke regler for det? Og attføring, hva er det egentlig? Jeg trenger ikke ny jobb egentlig, finnes det noe annet enn yrkesrettet attføring? Og hva med penger? Får man ikke bare 60% av lønnen eller noe sånt da? Jeg har to barn og har ikke råd til å miste særlig inntekt heller!!! (det har vel ingen...) Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg er helt fortvilet jeg...

Føler det veldig tragisk å liksom gå å "tigge" om sykemelding hver mnd. Det tar skikklig på psykisk... Og vanskelig å forklare de på jobben og, i og med at det er mye psyk med i bildet...

Dette er ikke noe hyggelig i det hele tatt! HUff!

fei1365380229
Skrevet

Vil jo helst bli frisk ja, selvfølgelig, men jeg fikser ikke full jobb nå og jeg har gått sykemeldt en stund (50%). Hvor lenge kan jeg gå sykemeldt da? Er det ikke regler for det? Og attføring, hva er det egentlig? Jeg trenger ikke ny jobb egentlig, finnes det noe annet enn yrkesrettet attføring? Og hva med penger? Får man ikke bare 60% av lønnen eller noe sånt da? Jeg har to barn og har ikke råd til å miste særlig inntekt heller!!! (det har vel ingen...) Hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg er helt fortvilet jeg...

Føler det veldig tragisk å liksom gå å "tigge" om sykemelding hver mnd. Det tar skikklig på psykisk... Og vanskelig å forklare de på jobben og, i og med at det er mye psyk med i bildet...

Dette er ikke noe hyggelig i det hele tatt! HUff!

Du har ikke lov til å få sykepenger mer enn 1 år da må du gå over til attføring, enten yrkesrettet eller medisinsk. Får å få medisink attføring må du være under behandling med muligheter til å bli frisk.

"Lønnen" er 66 % av lønnen med tillegg for barn. Du får mindre med uføretrygd.

Gjest Saigon
Skrevet

Du har ikke lov til å få sykepenger mer enn 1 år da må du gå over til attføring, enten yrkesrettet eller medisinsk. Får å få medisink attføring må du være under behandling med muligheter til å bli frisk.

"Lønnen" er 66 % av lønnen med tillegg for barn. Du får mindre med uføretrygd.

Det er ikke lenger noe som heter medisinsk attføring og yrkesrettet attføring. Nå heter det rehabiliteringspenger og attføring.

Når man går på rehabiliteringspenger er kriteriet at man må gå til behandling og vise utsikt til bedring.

fei1365380229
Skrevet

Det er ikke lenger noe som heter medisinsk attføring og yrkesrettet attføring. Nå heter det rehabiliteringspenger og attføring.

Når man går på rehabiliteringspenger er kriteriet at man må gå til behandling og vise utsikt til bedring.

Ja da vet ikke de som jobber på trygdekontoret i vår by det ihvertfall, for jeg går på medisinsk attføring :o)

Gjest Saigon
Skrevet

Ja da vet ikke de som jobber på trygdekontoret i vår by det ihvertfall, for jeg går på medisinsk attføring :o)

ok, jeg har gått flere år på rehabiliteringspenger og nå går jeg på attføring.

fei1365380229
Skrevet

ok, jeg har gått flere år på rehabiliteringspenger og nå går jeg på attføring.

Har du gått flere år? Jeg fikk greie på at man bare kunne gå 2 år.

Vet du noe om hvordan det er hvis du plutselig blir frisk, men ikke har noen jobb? Er det noen som hjelper deg, jeg kommer jo til å ha vært ute av arbeidsmarkedet i flere år og i tillegg har jeg vært syk. Jobbet 100 % før jeg var syk altså.

Gjest Saigon
Skrevet

Har du gått flere år? Jeg fikk greie på at man bare kunne gå 2 år.

Vet du noe om hvordan det er hvis du plutselig blir frisk, men ikke har noen jobb? Er det noen som hjelper deg, jeg kommer jo til å ha vært ute av arbeidsmarkedet i flere år og i tillegg har jeg vært syk. Jobbet 100 % før jeg var syk altså.

Jeg kom inn i systemet før de nye reglene om at man maks kan få rehabiliteringspenger i 2 år kom. Så da disse reglene kom hadde jeg allerede gått på rehab i 4 år.

Jeg vet at når man har fullført attføringen så får man støtte i 6 mnd mens man søker på jobb.

Hvis man ikke da får jobb så vet jeg ikke helt hva som skjer,

Skrevet

Jeg gikk på rehalibiteringspenger i halvannet år uten å vise utsikt til bedring. Fikk da 50% uføretrygd, uten problem, ble faktisk tilbudt 100% av saksbehandler på trygdekontoret, men ville prøve 50% jobbing.

Det er nok stor forskjell på disse saksbehandlerne har jeg inntrykk av. Også stor forskjell på trygdekontorets leger som har et ord med i laget. Han jeg gikk hos hadde visst veldig makt. Innstiller han til trygd så går det gjennom fikk jeg høre.

Har ei venninne nå som sliter for å gå opp fra 50% til 100%, har mye å stri med av både fysiske og psykiske plager etter alvorlig sykdom. Er 60 år, men er veldig vanskelig, saksbehandler sier det er hun som bestemmer.....virker nesten som om hun også skal betale trygden til pasienten ut av egen lommebok - føler min venninne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...