Gå til innhold

Mer om uttale: Munch og NRK

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Prozak

9

• Goliath

7

• Gyda

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest angelica bom
Skrevet

Noen liker å finne krangler å slite seg ut på!

Jeg vet ikke annet enn det jeg leser, og det er at Munch selv uttalte det med o-lyd. Men hvem som lyver eller fortier sannheten her er ikke godt å si.

Tullesak iallefall.

Skrevet

Jeg vet ikke annet enn det jeg leser, og det er at Munch selv uttalte det med o-lyd. Men hvem som lyver eller fortier sannheten her er ikke godt å si.

Tullesak iallefall.

Helt enig i at dette er en tullesak! :-)

Skrevet

Tja, jeg vet det heter u men sier o likevel. Men skjønner jo at det er irriterende at navn blir sagt galt.

Heldigvis har verken jeg eller ungene slike problemer :o)

Skrevet

I våre kretser sier vi "månk"...

Mårn igjen...

Skrevet

Tja...navnet er Munch med U, og ikke monk.

"...................................."

Skrevet

Tullesak iallefall.

"det er at Munch selv uttalte det med o-lyd."

Det stemmer DEFINITIVT ikke. Han sa selv at "jeg er ingen monk".

".................................."

Skrevet

Tja...navnet er Munch med U, og ikke monk.

Men om hundrede år er allting glemt! ;-)

Nå har fyren vært dævv så lenge at det er på tide å godta at den mest vanlige uttalemåten er med O! ;-)

Skrevet

I våre kretser sier vi "månk"...

Mårn igjen...

En gang i et amr. program hørte jeg noen som uttalte det som "mønsj".

Skrevet

Nå har fyren vært dævv så lenge at det er på tide å godta at den mest vanlige uttalemåten er med O! ;-)

Njei...synes at familien kan kreve at offentlige organer uttaler navnet riktig. Og hva inn i alle helveter er det som er så forbanna vanskelig med å uttale en U i stedet for O?

Skrevet

Man må følge vanlig uttaleregel.

Jeg uttaler eks. navnet Joacim konsekvent som Joasim.

Joachim blir Joakjim.

Skrevet

Njei...synes at familien kan kreve at offentlige organer uttaler navnet riktig. Og hva inn i alle helveter er det som er så forbanna vanskelig med å uttale en U i stedet for O?

Vanskelig er det selvsagt ikke. Man behøver ikke å gå på kurs! ;-)

Poenget er bare at med tiden så "normaliseres" det meste, enten man liker det eller ikke.

Slik som at man sier Snorre Sturlasson og ikke Snorri, at man sier evangeliet etter Johannes og ikke --- (whatever).

Mulig tiden for slik normalisering ennå ikke har kommet for Munch, men det er litt vel sent å mase med dette NÅ, og så bare overfor NRK.

Senest i kveld hørte jeg på TV2 at nyhetsoppleseren sa Monk....

Skrevet

Men det er da fremdeles folk som heter det og jeg skjønner at de vil at navnet deres skal uttales riktig.

Skrevet

En gang i et amr. program hørte jeg noen som uttalte det som "mønsj".

Hva er det ikke folk kan få seg til å si? "Månk" synes jeg persånlig er veldig...vestkant?

Skrevet

He, he, jeg kjenner han som står på her, han får det nok som han vil.

Skrevet

He, he, jeg kjenner han som står på her, han får det nok som han vil.

Ja, mener det allerede har kommet instruks fra Bernander til de ansatte om dette... ;-)

Og heretter skal alle dessuten si "Bernander" på sørlandsk vis! ;-)

Skrevet

Ja, mener det allerede har kommet instruks fra Bernander til de ansatte om dette... ;-)

Og heretter skal alle dessuten si "Bernander" på sørlandsk vis! ;-)

Berjrjrnanderjrjrj - øver så det gåt utover tastaturet her!

Skrevet

Vanskelig er det selvsagt ikke. Man behøver ikke å gå på kurs! ;-)

Poenget er bare at med tiden så "normaliseres" det meste, enten man liker det eller ikke.

Slik som at man sier Snorre Sturlasson og ikke Snorri, at man sier evangeliet etter Johannes og ikke --- (whatever).

Mulig tiden for slik normalisering ennå ikke har kommet for Munch, men det er litt vel sent å mase med dette NÅ, og så bare overfor NRK.

Senest i kveld hørte jeg på TV2 at nyhetsoppleseren sa Monk....

Det blir ikke det samme med "snorri" og "johannes". Der er faktisk eksisterende navn, som har norske varianter.

Men, det er jo ingen stor sak dette. Og det betyr jo at å uttale navnet korrekt heller ikke er noen stor sak :-)

Skrevet

Berjrjrnanderjrjrj - øver så det gåt utover tastaturet her!

Hvis noen først skal forbedre uttalen sin i media, så må det minste vi kunne forlange være at vår egen kronprinsesse klarer å uttale "norsk"! ;-))

Har du hørt henne snakke om for eksempel "nosk design"? *he he*

Skrevet

Hvis noen først skal forbedre uttalen sin i media, så må det minste vi kunne forlange være at vår egen kronprinsesse klarer å uttale "norsk"! ;-))

Har du hørt henne snakke om for eksempel "nosk design"? *he he*

Gjør hun det?!! Jeg orker ikke høre på henne, så jeg skifter kanal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...