Gå til innhold

Mer om uttale: Munch og NRK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man må følge vanlig uttaleregel.

Jeg uttaler eks. navnet Joacim konsekvent som Joasim.

Joachim blir Joakjim.

Riktig Sjampanje. ( ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o) ;o))

Vi må passe på reglene. Når bokstaven C står foran I og E skal den uttales med S-lyd. Dette er viktig!

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Prozak

9

• Goliath

7

• Gyda

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"det er at Munch selv uttalte det med o-lyd."

Det stemmer DEFINITIVT ikke. Han sa selv at "jeg er ingen monk".

".................................."

Enig. Jeg mener også ganske bestemt at jeg har lest og hørt at han selv faktisk var opptatt av at navnet skulle uttales med u-lyd.

Skrevet

Noen liker å finne krangler å slite seg ut på!

Jeg vet ikke annet enn det jeg leser, og det er at Munch selv uttalte det med o-lyd. Men hvem som lyver eller fortier sannheten her er ikke godt å si.

Tullesak iallefall.

Det er visst ingen som tviler på at han selv uttalte det med u-lyd. Dessuten er det ikke så lenge siden han levde og man bør respektere familiens ønske om uttale.

Skrevet

Kan jeg bare få lov til å svitsje over til noe litt på sida her (kan ikke dy meg)?

Denne Munch-Ellingsen gruppen (som arvingene har organsiert seg som og kaller seg), må tjene grusomt fett på denne "Oddevart Munch" (som sønnen min kalte ham etter å ha vært på Munch-museet med barnehagen).

Fram til 1994 stod det i den norske Åndsverkloven at 50 år(!) etter at et kunstner er død, skal det betales honorar til arvingene ved bruk av kunstnerens arbeid (kunst, litteratur osv.).

Edvard Munch døde i 1944, noe som tilsa at han da skulle falle i det fri i 1994.

Men - i 1994 ble det besluttet i EU at dette skulle forlenges til 70 år, og Norge hengte seg på.

Dette fikk da den praktiske betydningen at akkurat i det øyeblikk disse niesene og nevøene til Edvard skulle miste millioninntektene sine, så ble de garantert dem for 20 nye år. Snakk om flaks - og snakk om for en greie det må være å tjene så mye penger på at en onkel malte berømte bilder.

Det er altså snakk om at de får betalt for absolutt all bruk av hans bilder. I (skole)bøker, plakater, utstillinger - you name it - over hele verden. Og dette blir altså ikke småpenger. Og når det gjelder bøker, så får de betalt på nytt for hvert nye opplag som ev. blir trykket av boka.

Åh - som jeg skulle hatt en slik barnløs avdød kjent kunstneronkel! *misunnelig*

Gjest angelica bom
Skrevet

"det er at Munch selv uttalte det med o-lyd."

Det stemmer DEFINITIVT ikke. Han sa selv at "jeg er ingen monk".

".................................."

Da husker jeg vel feil. Men jeg synes ikke det er verre at et berømt navn blir uttalt feil enn at andre navn blir det!

Jeg har selv et navn som det bare er de aller nærmeste som uttaler riktig. Vill ejo vært totalt tullete av meg å bli forbannet for det. Folk uttaler ikke navn feil med vilje, men fordi en faktisk ikke kan vite uttalen før en har hørt det uttalt. Og er det første en hører feil, så fortsetter det å bli feil...

Skrevet

Kan jeg bare få lov til å svitsje over til noe litt på sida her (kan ikke dy meg)?

Denne Munch-Ellingsen gruppen (som arvingene har organsiert seg som og kaller seg), må tjene grusomt fett på denne "Oddevart Munch" (som sønnen min kalte ham etter å ha vært på Munch-museet med barnehagen).

Fram til 1994 stod det i den norske Åndsverkloven at 50 år(!) etter at et kunstner er død, skal det betales honorar til arvingene ved bruk av kunstnerens arbeid (kunst, litteratur osv.).

Edvard Munch døde i 1944, noe som tilsa at han da skulle falle i det fri i 1994.

Men - i 1994 ble det besluttet i EU at dette skulle forlenges til 70 år, og Norge hengte seg på.

Dette fikk da den praktiske betydningen at akkurat i det øyeblikk disse niesene og nevøene til Edvard skulle miste millioninntektene sine, så ble de garantert dem for 20 nye år. Snakk om flaks - og snakk om for en greie det må være å tjene så mye penger på at en onkel malte berømte bilder.

Det er altså snakk om at de får betalt for absolutt all bruk av hans bilder. I (skole)bøker, plakater, utstillinger - you name it - over hele verden. Og dette blir altså ikke småpenger. Og når det gjelder bøker, så får de betalt på nytt for hvert nye opplag som ev. blir trykket av boka.

Åh - som jeg skulle hatt en slik barnløs avdød kjent kunstneronkel! *misunnelig*

Ikke sant? *S*

Det var tidligere gjort et spesifikt unntak i den alminnelige vernetiden (som før var 50 år).

Husker ikke helt alt rundt dette, men på 50-tallet fant man ut at man skulle øke vernetiden med fem fordi man ikke hadde fått utnyttet opphavsretten under krigen.

Det var ihvertfall den offisielle begunnelsen.

Men lovendringen kom akkurat i tide til å søre for at vernetiden for "de fire store", Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie, ble forlenget like før vernetiden ellers ville ha vært utløpt (de døde alle i perioden 1906-1910).

Så det ble derfor spekulert at lovendringen var styrt av dette mer enn "krigsargumentet"! *s*

Skrevet

Njei...synes at familien kan kreve at offentlige organer uttaler navnet riktig. Og hva inn i alle helveter er det som er så forbanna vanskelig med å uttale en U i stedet for O?

"...................................."

Nå er Munch en form for "allemannseie", og ingen kan kreve hvordan navnet deres skal uttales - dog kan de uttrykke meninger om det.

Jeg har også sett språkkonsulenter som mener at den riktige uttalen på navnet Munck er "Monk" - generelt sett.

Eller hva "Pruzak" :-)

Skrevet

Ikke sant? *S*

Det var tidligere gjort et spesifikt unntak i den alminnelige vernetiden (som før var 50 år).

Husker ikke helt alt rundt dette, men på 50-tallet fant man ut at man skulle øke vernetiden med fem fordi man ikke hadde fått utnyttet opphavsretten under krigen.

Det var ihvertfall den offisielle begunnelsen.

Men lovendringen kom akkurat i tide til å søre for at vernetiden for "de fire store", Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie, ble forlenget like før vernetiden ellers ville ha vært utløpt (de døde alle i perioden 1906-1910).

Så det ble derfor spekulert at lovendringen var styrt av dette mer enn "krigsargumentet"! *s*

Ja, det stemmer at det var lagt til 5 år med begrunnelse krigen.

Og så kan man jo bare lure på om det noe lå annet bak, ja. :o)

Skrevet

Nå er Munch en form for "allemannseie", og ingen kan kreve hvordan navnet deres skal uttales - dog kan de uttrykke meninger om det.

Jeg har også sett språkkonsulenter som mener at den riktige uttalen på navnet Munck er "Monk" - generelt sett.

Men om bare ni år har ikke familien "riset bak speilet" lenger, for da er vernetiden til Munchs verk over, og NRK kan vise bildene så mye de vil selv om de sier Monk! ;-)

Det hadde vært litt kult, da, at Bernander hadde sendt ut et nytt direktiv om dette når vernetiden utløper! *he he*

Jeg er selvsagt FOR at man skal uttale navn riktig, men nå har Munch vært død i over 60 år, og aldri har jeg hørt annen uttale enn Monk, og så kommer de NÅ og er så opprørte over dette!!??!!

Ligger det noe mer bak??

Skrevet

Men om bare ni år har ikke familien "riset bak speilet" lenger, for da er vernetiden til Munchs verk over, og NRK kan vise bildene så mye de vil selv om de sier Monk! ;-)

Det hadde vært litt kult, da, at Bernander hadde sendt ut et nytt direktiv om dette når vernetiden utløper! *he he*

Jeg er selvsagt FOR at man skal uttale navn riktig, men nå har Munch vært død i over 60 år, og aldri har jeg hørt annen uttale enn Monk, og så kommer de NÅ og er så opprørte over dette!!??!!

Ligger det noe mer bak??

Ikke godt å si? Kanskje de ønsker litt personlig oppmerksomhet bare?

Jeg har i hvert fall ingen sympati med slike som lager såpass mye bråk ut av en bagatell.

Men det er kanskje fordi de ikke har noen andre og reelle problemer?

Skrevet

Ikke godt å si? Kanskje de ønsker litt personlig oppmerksomhet bare?

Jeg har i hvert fall ingen sympati med slike som lager såpass mye bråk ut av en bagatell.

Men det er kanskje fordi de ikke har noen andre og reelle problemer?

Helt enig med deg, Guliath! :)

Skrevet

Helt enig med deg, Guliath! :)

arrggghhh - jeg protesterer på det sterkeste mot denne forvrengningen av mitt navn!!!

:-)

Skrevet

"Jeg har også sett språkkonsulenter som mener at den riktige uttalen på navnet"

Jeg stiller meg noe tvilende til de som mener det. Munch er et navn, ikke et ord, og navn har få eller ingen regler for uttale utover det som bestemmes av innehaveren.

"................................."

Skrevet

Enig. Jeg mener også ganske bestemt at jeg har lest og hørt at han selv faktisk var opptatt av at navnet skulle uttales med u-lyd.

Han var det :-)

"................................"

Skrevet

Det er jok krangel blant etterkommerne også, om hvordan navnet skal uttales. Så det stemmer ikke at familien er samlet i synet på dette.

Jeg kjenner en av dem som kaller seg Munch med o-lyden.

Skrevet

Det er jok krangel blant etterkommerne også, om hvordan navnet skal uttales. Så det stemmer ikke at familien er samlet i synet på dette.

Jeg kjenner en av dem som kaller seg Munch med o-lyden.

Og uansett - er det ikke litt sent å begynne å mase om dette nå, mer enn 60 år etter at han død, når 90% av Norges befolkning sier "Monk"? ;-)

Skrevet

"Jeg har også sett språkkonsulenter som mener at den riktige uttalen på navnet"

Jeg stiller meg noe tvilende til de som mener det. Munch er et navn, ikke et ord, og navn har få eller ingen regler for uttale utover det som bestemmes av innehaveren.

"................................."

Nettopp - og de fleste som heter Munch uttaler det med en "o".

Og rent språklig (hvis vi ikke tenker navn), så vil en "u" i en slik setting på norsk bli uttalt med "o".

Derfor er det riktig at den generelle eller vanligste uttalelsen av Munck er med "o" og ikke "u".

Skrevet

Ettersom han selv var så nøye med uttalen synes jeg man skal respektere familiens ønske, i alle fall på riksdekkende TV. Folk flest sier Monk, og det tror jeg blir vanskelig å endre på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...