Gå til innhold

Fibromyalgi, har en trygderettigheter eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Kaisamor
Skrevet

Lurer på hvordan dette fungerer jeg, siden jeg har hørt at fibromyalgi ikke er en sikker diagnose i seg selv. Har noen fått feks uføretrygd av å lide av fibromyalgi?

Gjest langt baketter
Skrevet

Nei dessverre, Trygdekontoret har nokså snevre diagnoser, og det er ikke alle lidelser som gir rett til trygd. Dette gjelder i særlige grad kvinnelidelser (lidelser som rammer kvinner mer enn menn). Fibromyalgi er en av dem.

Skrevet

Noen har fått det, men da bør du ha uttalelser fra spesialister i f.eks revmatologi. Det vil også gå mye på hvor dårlig DU er av sykdommen, ikke bare diagnosen.

Men det er mye vanskeligere å få uføretrygd med denne diagnosen enn mange andre - ja.

Gjest fibrodama
Skrevet

Hvis du er forholdsvis ung må du nok ha en tillegsdiagnose. Noe også mange har. Det kan være sjøgrens, leddgikt, bewchtrews, angst og depresjon. Sistnevnte er noe mange med fibromyalgi sliter med siden de ofte blir mistrodd både av familie, venner og eventuelle kollegaer.

Har en fylt 55 så begynner det å bli enklere med ren fibromyalagidiagnose, hvis du har de rette legene og saksbehandlerne.

Skrevet

Fibromyelgi er egentlig en sekkediagnose som betyr smerter i muskler og hva i all verden betyr fibro igjen. Der putter de alle de ikke vet hva feiler. Det er derfor trygdekontoret er skeptiske. Det er viktig å ha riktig diagnose skal jeg si deg.

Gjest fibrodama
Skrevet

Har du lest inne på 'kroniske lidelser'? Fibromyalgi er jo en kronisk lidelse, så det er skrevet endel om det der. Også på trygdeforumet.

Skrevet

Fibromyelgi er egentlig en sekkediagnose som betyr smerter i muskler og hva i all verden betyr fibro igjen. Der putter de alle de ikke vet hva feiler. Det er derfor trygdekontoret er skeptiske. Det er viktig å ha riktig diagnose skal jeg si deg.

"Ordet Fibromyalgi kommer fra latin, Fibromyo = muskelfiber og Algi = smerte."

fra http://www.fibro-oslo.com/ - under "Hva er fibromyalgi"

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Jeg fikk fibromyalgi i en alder av 24 år.

Har gått på yrkesrettet atføring da jeg ikke kunne fortsette med tømrerutdannelsen min etter jeg fikk barn.

Uføretrygd får jeg ikke er nok for ung. Er nå 34 år.

Skrevet

Jeg fikk fibromyalgi i en alder av 24 år.

Har gått på yrkesrettet atføring da jeg ikke kunne fortsette med tømrerutdannelsen min etter jeg fikk barn.

Uføretrygd får jeg ikke er nok for ung. Er nå 34 år.

Yrkesrettet attføring, hva vil det si i praksis? Har du gått på ulike tiltak og evt. omskolering i alle årene siden du ble syk?

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Yrkesrettet attføring, hva vil det si i praksis? Har du gått på ulike tiltak og evt. omskolering i alle årene siden du ble syk?

Startet i 1998. Prøvde meg litt her og der først.

Endte opp med jobb i en butikk. Der var jeg i 3 år som er grensa for hvor lenge man kan vere på ett sted. Ferdig der i 2002.

Etter dette har jeg vert hjemme.

Ved yrkesrettet atføring kan man også gå skole.

Skrevet

Startet i 1998. Prøvde meg litt her og der først.

Endte opp med jobb i en butikk. Der var jeg i 3 år som er grensa for hvor lenge man kan vere på ett sted. Ferdig der i 2002.

Etter dette har jeg vert hjemme.

Ved yrkesrettet atføring kan man også gå skole.

OK, takk for svar.

Men, har du altså gått hjemme i ca 3 år uten noen form for økonomisk bistand da?

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

OK, takk for svar.

Men, har du altså gått hjemme i ca 3 år uten noen form for økonomisk bistand da?

Ja, det har jeg. Har ikke krav på noe støtte.

Skrevet

Ja, det har jeg. Har ikke krav på noe støtte.

Det er jo bare for ille da... Kanskje du kan prøve igjen, og håpe at det har kommet nye saksbehandlere der? Eller ny kunnskap om diagnosen...

Fibromyalgi er jo anerkjent av WHO (Verdens helseorganisasjon) som en revmatisk lidelse, og burde hatt høyere anerkjennelse.

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Det er jo bare for ille da... Kanskje du kan prøve igjen, og håpe at det har kommet nye saksbehandlere der? Eller ny kunnskap om diagnosen...

Fibromyalgi er jo anerkjent av WHO (Verdens helseorganisasjon) som en revmatisk lidelse, og burde hatt høyere anerkjennelse.

Jeg vet ikke helt hva du mener med å prøve på nytt igjen.

Jeg har jo fått det jeg har krav på. Eller mener du jeg ikke har det?

Skrevet

Jeg mente at du kunne søke på uføretrygd på nytt. Det er vel ikke noen aldersgrense for det.

Forutsatt at du er syk nok til å kvalifisere for det selvsagt.

Skrevet

Har du spurt om å komme på smerteklinikken? De er faktisk veldig flinke og hvis du ikke har prøvd TENS eller akkupunktur så synes jeg det er forsøket verdt.

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Har du spurt om å komme på smerteklinikken? De er faktisk veldig flinke og hvis du ikke har prøvd TENS eller akkupunktur så synes jeg det er forsøket verdt.

Har ikke så store problemer med fibromyalgien i dag. Har lært meg til å leve med den. Har veldig sjelden smerter. Tenker ikke på den i det daglige heller.

Skrevet

Har ikke så store problemer med fibromyalgien i dag. Har lært meg til å leve med den. Har veldig sjelden smerter. Tenker ikke på den i det daglige heller.

Da er det jo heller ingen grunn til at du ikke skal jobbe hvis du har lyst :o) og heller ikke rart at du ikke har krav på noen trygderettigheter. Men det var vel kanskje ikke du som spurte om.

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Da er det jo heller ingen grunn til at du ikke skal jobbe hvis du har lyst :o) og heller ikke rart at du ikke har krav på noen trygderettigheter. Men det var vel kanskje ikke du som spurte om.

Jeg er fullstendig klar over det jeg.

har jo lyst til å jobbe, men det er ingen jobber ledig her jeg bor. Ikke er det aktuelt å flytte heller pga min manns jobb.

Med kun 3 års praksis i butikk som det eneste jeg kan bruke som utdannelse, så er jeg nok ikke den første de tar av i søknadsdungen for å si det sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...