Gå til innhold

Fibromyalgi, har en trygderettigheter eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du er forholdsvis ung må du nok ha en tillegsdiagnose. Noe også mange har. Det kan være sjøgrens, leddgikt, bewchtrews, angst og depresjon. Sistnevnte er noe mange med fibromyalgi sliter med siden de ofte blir mistrodd både av familie, venner og eventuelle kollegaer.

Har en fylt 55 så begynner det å bli enklere med ren fibromyalagidiagnose, hvis du har de rette legene og saksbehandlerne.

Veldig enig her, det å bli mistrodd, folk "ser" jo ikke at vi er syke. Ikke noe rart at mange begynner å slite med angst og depresjon i tillegg til det alt startet med: kroniske muskelsmerter. Innebærer også søvnproblemer, utmattethet, konsentrasjonsproblemer mm.

Jeg for min del fikk uføretrygd p.g.a. diagnosen, først 50% og 5 år senere 100%. Var i slutten av 40årene da jeg fikk 50%. Prøvde så godt jeg kunne å være i deltidsjobb, men ikke lett. Tar blant annet lang tid å få kroppen i gang om morgenen. Ofte føler man seg utbrent. Det veksler mellom gode og dårlige perioder, man vet aldri hvordan morgendagen blir. Vanskelig å gjøre avtaler p.g.a. vekslende dagsform.

Det står ikke fibromyalgi i papirene som diagnose, men : kronisk muskelsmertesyndrom.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over det jeg.

har jo lyst til å jobbe, men det er ingen jobber ledig her jeg bor. Ikke er det aktuelt å flytte heller pga min manns jobb.

Med kun 3 års praksis i butikk som det eneste jeg kan bruke som utdannelse, så er jeg nok ikke den første de tar av i søknadsdungen for å si det sånn.

Har du vært på arbeidskontoret da? Hvis du har vært igjennom attføring så er de mer behjelpelige med å finne jobb enn de er for vanlige søkere.

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Har du vært på arbeidskontoret da? Hvis du har vært igjennom attføring så er de mer behjelpelige med å finne jobb enn de er for vanlige søkere.

Ja. Jeg bor på et veldig lite sted. Lite jobber å velge i her:(

Skrevet

Ja. Jeg bor på et veldig lite sted. Lite jobber å velge i her:(

Men da er du vel i samme situasjon som alle andre som bor på småsteder.

Det er desverre mange arbeidsledige rundt omkring

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Men da er du vel i samme situasjon som alle andre som bor på småsteder.

Det er desverre mange arbeidsledige rundt omkring

Det er nok det, og jeg har innfunnet meg med det.

Gjest - et nytt liv
Skrevet

Som du sikkert allerede har skjønt, gir ikke diagnosen fibromyalgi automatisk noen trygderettigheter. Jeg vil derfor poengtere viktigheten av å ha riktig diagnose.

Selv gikk jeg med denne såkalte "diagnosen" i mange år før min nye fastlege til slutt fant ut at jeg kunne lide av cøliaki. Og gjett, han fikk rett! I dag, to år etter ny diagnose og på streng diett, er omtrent alle "fibromyalgi"- symptomer borte og jeg har fått et helt annet liv. Jeg fungerer i jobb selv om jeg har tre små barn, og jeg er sjelden sliten, i hvertfall ikke mer enn at det går over med vanlig nattesøvn.

Jeg mener ikke at "alle andre" har samme diagnose, men vær obs på at fibromyalgi egentlig er en oppsamlingssekk for oss som har diffuse plager som _kan_ ha helt andre årsaker enn dem man ser sånn i første omgang.

Klem til deg fra ei som har fått

Gjest fibrodama
Skrevet

Fibromyelgi er egentlig en sekkediagnose som betyr smerter i muskler og hva i all verden betyr fibro igjen. Der putter de alle de ikke vet hva feiler. Det er derfor trygdekontoret er skeptiske. Det er viktig å ha riktig diagnose skal jeg si deg.

Min lege brukte fibromyalgi i uføresøknaden. Trygdekontoret omskrev det til muskellidelse.

Var til utredning hos spesialist, der sa de at de hadde sluttet å bruke fibromyalgi som diagnose, fordi denne hadde fått et dårlig rykte. De bruker nå isteden generalisert myalgi. Andre igjen bruker kronisk smertesyndrom. Generalisert myalgi betyr smerter i

over hele kroppen, så det er jo det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...