Gå til innhold

bytte dommer? klage?

Anbefalte innlegg

Gjest blue, blue, blue
Skrevet

Jeg var i forliksrådet for noen uker siden ang en inkassosak. Dommeren var en eldre mann, og jeg opplevde hans oppførsel overfor meg som alt annet enn respektfull. Jeg er en oppegående kvinne, men han fikk meg til å føle meg som en drittunge. Alt jeg sa ble tolket negativt, men det kreditorens to representanter sa, ble tolket negativt. Jeg ble dels latterliggjort av dommeren. Han kalte meg konsekvent med fornavn (jeg er kvinne), mens de to representantene (som var menn) ble kalt ved etternavn.

Rettsmøtet endte med utsettelse, fordi jeg ikke hadde tatt med meg noen papirer som jeg skulle hatt med som bevis i saken (også dette ble nærmest latterliggjort at jeg ikke hadde forstått jeg skulle ha med meg).

Nå er det innkalt til nytt møte. Jeg gruer meg som en hund til å skulle stå overfor denne dommeren igjen. Blir faktisk så deprimert ved tanken at jeg har mest lyst til å sykmelde meg for å få saken ytterligere utsatt.

Er det noen måte man kan be om en annen dommer på? Kan man klage på en dommer? Er redd de ikke ville synes mine anklagegrunner er sterke nok heller.

Gjest blue, blue, blue
Skrevet

"Det kreditorens to representanter sa, ble tolket negativt" - skulle selvsagt stå at alt de sa ble tolket positivt!

Må tilføye at venner som kjenner til saken min, har ment at jeg hadde en god sak, og at det var åpenbart gjort en feil som gjorde at jeg ble krevd for et beløp jeg ikke skulle betale.

skorpionfisken
Skrevet

Kreditor har to representanter som kjenner gamet.

Ta med deg to representanter du også som kan tale din sak. Har du venner som mener du har en god sak, så er kanskje noen av dem inni faget og kan stille opp for deg? Prøv Juss-hjelpa det er gratis.

Still med all den dokumentasjon du klarer å frambringe. Kle deg formelt, smink deg pent og vær ovenpå. Tiltal dem med etternavn, og påpek at hvis dere skal være dis så har du også et etternavn.

Skrevet

Kan ikke du ogs ta med deg en venn - en som har litt greie på sånt?

Gjest papirtiger
Skrevet

Finn ut fornavnet hans, og neste gang han tiltaler deg med fornavnet, så sier sier du navnet hans tilbake :)

Skrevet

Ta med deg to representanter du også som kan tale din sak. Har du venner som mener du har en god sak, så er kanskje noen av dem inni faget og kan stille opp for deg? Prøv Juss-hjelpa det er gratis.

Still med all den dokumentasjon du klarer å frambringe. Kle deg formelt, smink deg pent og vær ovenpå. Tiltal dem med etternavn, og påpek at hvis dere skal være dis så har du også et etternavn.

Gode forslag!

Gjest blues, blues, blues
Skrevet

Finn ut fornavnet hans, og neste gang han tiltaler deg med fornavnet, så sier sier du navnet hans tilbake :)

Da vil han nok ihvertfall få meg i vrangstrupen, ja.

Gjest blues, blues, blues
Skrevet

Dessverre men jeg har ingen venner som har særlig erfaring eller kunnskap om slike forliksrådsaker. Dessuten ville det vært vanskelig å få med meg noen sånn midt i arbeidstiden...

Jeg gruer så veldig, tror jeg må sykmelde meg.

Men finns det ingen klageinstans da?

skorpionfisken
Skrevet

Dessverre men jeg har ingen venner som har særlig erfaring eller kunnskap om slike forliksrådsaker. Dessuten ville det vært vanskelig å få med meg noen sånn midt i arbeidstiden...

Jeg gruer så veldig, tror jeg må sykmelde meg.

Men finns det ingen klageinstans da?

Vet ikke om klageinstans.

Men hør med Juss-hjelp. Om det ikke finnes så kan du bruke en rettshjelper, de finnes rundt omkring og er billigere en advokater. En advokat er kanskje dyrt, men om inkassokravet er veldig stort så kanskje det lønner seg?

Finnes det noen eldre i familien, med litt innsikt. En onkel som kan slå litt i bordet for dem?

petter smart
Skrevet

Med fare for å være djevelens advokat, men kan det være at du ikke har en god sak? At vennene dine jatter med og prøver å støtte, mens den andre parten har retten på sin side?

Det er nok også slik at de har litt mer sympati for kreditorer enn folk som ikke betaler for seg. Selv om det kan være gode grunner til at en ikke har betalt.

Du kan be om en ny megler dersom du har en god grunn. Vet ikke om dette er god nok grunn.

Det er jo uansett ikke sikkert at han vil anbefale en løsning som er ufordelaktig mot deg, selv om han ikke behandler deg med særlig respekt.

Dersom dere ikke blir enige om et forlik så får dere en dom. Denne kan du klage på, men det koster en del. Evt kan du nekte å betale og kreditor må enten gå til namsmannen og kreve inn pengene eller ta det videre i rettssystemet.

Gjest blue, blue, blue
Skrevet

Med fare for å være djevelens advokat, men kan det være at du ikke har en god sak? At vennene dine jatter med og prøver å støtte, mens den andre parten har retten på sin side?

Det er nok også slik at de har litt mer sympati for kreditorer enn folk som ikke betaler for seg. Selv om det kan være gode grunner til at en ikke har betalt.

Du kan be om en ny megler dersom du har en god grunn. Vet ikke om dette er god nok grunn.

Det er jo uansett ikke sikkert at han vil anbefale en løsning som er ufordelaktig mot deg, selv om han ikke behandler deg med særlig respekt.

Dersom dere ikke blir enige om et forlik så får dere en dom. Denne kan du klage på, men det koster en del. Evt kan du nekte å betale og kreditor må enten gå til namsmannen og kreve inn pengene eller ta det videre i rettssystemet.

Det var da svært så raske slutninger du trekker, om en sak du ikke kjenner.

Nei, vennene mine er ikke de som jatter med en, det er sikkert og visst. Var de uenige så ville jeg hørt det.

Men når to ulike instanser krever betaling for en og samme tjeneste (og man ikke har booket dobbelt), så burde man i utgangspunktet ha en god sak.

Men nå var det altså en dommers behandlingsmåte, og eventuelle muligheter for å be om annen dommer, som spørsmålet mitt gjaldt.

Skrevet

Dette er da null problem!

Alle kommuner har en gjeldsrådgiver, og de kan følge deg på et sånt møte.

petter smart
Skrevet

Det var da svært så raske slutninger du trekker, om en sak du ikke kjenner.

Nei, vennene mine er ikke de som jatter med en, det er sikkert og visst. Var de uenige så ville jeg hørt det.

Men når to ulike instanser krever betaling for en og samme tjeneste (og man ikke har booket dobbelt), så burde man i utgangspunktet ha en god sak.

Men nå var det altså en dommers behandlingsmåte, og eventuelle muligheter for å be om annen dommer, som spørsmålet mitt gjaldt.

Trekke raske slutninger? Jeg spør bare. For de fleste mener jo at de selv har rett i slike saker. Men en av partene må jo ha mer eller mindre feil.

Det faktum at du reagerer så sterkt kan jo tyde på at du innerst inne ikke mener at du har en så god sak.

Du sa jo uansett ikke noe om hva saken gjaldt og da er det vanskelig å vite hvem som har rett.

Du har en god sak så lenge de ikke kan bevise at du har bestillt denne tjenesten. De har bevisplikten. Får du den dom mot deg, noe som ikke er umulig da forliksrådet ikke består av jurister og dermed ikke kjenner loven godt nok, så tar du det videre til retten.

Videre svarte jeg på hvilke muligheter du har til å bytte "dommer".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...