Gjest ktr Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Jeg er en 40 år gammel kvinnelig lege med 5 barn,yngstemann er 8 måneder. Vil begynne med minipillen Conludag, som har fungert bra for meg i en 5-års periode før. Prøvde spiral to ganger før første graviditet, og hadde da utstøtningssmerter og småblødninger nesten hele tiden. Min bekymring med hensyn til minipillen er imidlertid brystkreft. Min kusine fikk brystkreft 38 år gammel tilfeldig oppdaget på mammografi screening. Vår felles farmor og tante fikk det etter menopausen , men døde ikke av det. Min kusine og tante er testet genetisk og har ikke arvelig brystkreft type. Jeg har tenket til å ta mammografi så snart jeg er ferdig med amming, men har tenkt til å fortsette med daglige amminger 1-2 ganger om dagen til yngstemann er 18 måneder (nov.2001) En kontraindikasjon mot minipillen er brystkreft. Skal jeg ta sjansen på å begynne med mini-pillen før jeg får tatt mammografi? Hvis jeg skulle ha en bitte liten svulst, ville den bli stimulert av gestagenene? Hva vil du anbefale meg å bruke som prevensjon? Ville være svært takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18109-minipillen-og-brystkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 I og med at din tante og kusine ikke har 'brystkreft-genet' er det lite trolig at det er den arvelige formen som er på gang i familien. Minipille er ikke kontraindisert ved manifest brystkreft, og du har ikke hatt brystkreft. Så jeg kan ikke se at det er noe som helst grunn til ikke å bruke minipille. Gestagens betydning for brystkreft er ikke klarlagt, men den lille dosen i minipille kan neppe ha betydning. Hvis du ikke røyker og ellers er frisk kan du bruke alle prevensjonsmidler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18109-minipillen-og-brystkreft/#findComment-81480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.