Gå til innhold

ååååå!!!

Anbefalte innlegg

Gjest pokkers penger
Skrevet

nå er jeg så DRITTLEI!!!!

alt koster, og jeg har ikke noe!! det er så sinnsykt urettferdig at en som er ferdig med skole og ikke får fast jobb, heller ikke får arbeidsledighetstrygd!! hvorfor får alle andre det da? greit nok studenter ikke har jobbet så lenge at de har tjent den summen, men hva pokker skal vi gjøre da når vi ikke får fast jobb? jeg er ikke av de som trykker penger utav lånekassa i 10 år for å studere alt mulig bare for å gå skole heller, har bare videregående. men så er jeg så uheldig at jeg har en sykdom etter en sydentur. da greier jeg ikke arbeide fulltid. pokkers penger.... har jo regninger og utgifter jeg som alle andre som FÅR penger!!!

arg!!!

dette er ikke ment for å fornærme noen som er arbeidsledig, men jeg er så frustrert og fortvilet fordi jeg ikke har penger til hverken mat eller regninger. hvor gøy er det å måtte mase på foreldre??

*sukk*

Jeg er en annen
Skrevet

Gå på sosialen. De gir deg ikke penger til noe hurraliv, men då får så du har mat.

Gjest pokkers penger
Skrevet

Gå på sosialen. De gir deg ikke penger til noe hurraliv, men då får så du har mat.

jo, mjeg prøvde det. fikk 600.... det skulle holde til mat, husleie, strøm osv mente de....så der er de hjelpsomme... jeg har hørt så mye bra om de, men jeg fikk ikke...

men takk for svar;)

Gjest Hjalmarsen
Skrevet

Hvis du har en sykdom, så finnes det diverse stønadsordninger som fanger opp slike som deg. Snakk med trygdekontoret.

petter smart
Skrevet

Kjenner til det der ja.

Folk som går rett fra studier og ut i arbeidsledighet, og det er svært mange, faller mellom alle stolene som er.

Opplevde selv dette. Bortsett fra at jeg ikke fikk 5 øre fra sosialen. Fordi jeg hadde vært så dum å opprette en BSU konto noen år før. Det reklameres jo hardt for disse kontoene og alle mente det var en god ide. Det var det ikke. Fordi jeg hadde noen kr på en BSU konto nektet sosialen å gi meg noe som helst før jeg hadde brukt disse pengene.

Det hjalp ikke at jeg kun søkte om hjelp i 3 måneder og at jeg ved å avslutte denne BSU kontoen både måtte betale tilbake skattefordelen/en del av renteinntektene, men jeg kunne aldri opprettet en ny BSU konto. Og uten BSU konto er det svært vanskelig å få boliglån.

Hva gjør man da? Da må man mase på foreldrene. Og det er for ille når en ser alle slags slasker og det som verre er som får masse penger av staten.

Gjest pokkers penger
Skrevet

Kjenner til det der ja.

Folk som går rett fra studier og ut i arbeidsledighet, og det er svært mange, faller mellom alle stolene som er.

Opplevde selv dette. Bortsett fra at jeg ikke fikk 5 øre fra sosialen. Fordi jeg hadde vært så dum å opprette en BSU konto noen år før. Det reklameres jo hardt for disse kontoene og alle mente det var en god ide. Det var det ikke. Fordi jeg hadde noen kr på en BSU konto nektet sosialen å gi meg noe som helst før jeg hadde brukt disse pengene.

Det hjalp ikke at jeg kun søkte om hjelp i 3 måneder og at jeg ved å avslutte denne BSU kontoen både måtte betale tilbake skattefordelen/en del av renteinntektene, men jeg kunne aldri opprettet en ny BSU konto. Og uten BSU konto er det svært vanskelig å få boliglån.

Hva gjør man da? Da må man mase på foreldrene. Og det er for ille når en ser alle slags slasker og det som verre er som får masse penger av staten.

ja akkurat det jeg mener. synes det er så urettferdig at slike folk får alt "opp i hendene", mens andre ikke får en krone.

for en ordning da, ta ut fra bsu? det er jo helt feil...det er jo penger du skal ha til nettopp huslån.... skulle tro dette rike landet her kunne latt noen av pengene gått til ungdommer som ikke har fått seg jobb etter endt utdanning. jeg søker på alt jeg ser, ringer og spør om noen trenger ekstra ...ja..hva mer kan jeg gjøre da? nesten så jeg vil begynne på skole til høsten bare for å få større stufielån...så har jeg i allefall "inntekt"...nei....velferdsnorge liksom...

*oppgitt*

Gjest pokkers penger
Skrevet

Hvis du har en sykdom, så finnes det diverse stønadsordninger som fanger opp slike som deg. Snakk med trygdekontoret.

jo, jeg skal på arbeidskontoret i morgen å høre hva de sier. har jo legeattest på at denne sykdommen har ødelagt 7 år livet mitt, så får jeg ikke noe der så vet ikke jeg. men de setter normale undom sammen med psykisk syke og ustabile for å "jobbe" her i vår kommune, og det er en plass jeg virkelig IKKE vil til...der er helt grusomt..for å si det mildt....

men må man så må man....

;)

skorpionfisken
Skrevet

ja akkurat det jeg mener. synes det er så urettferdig at slike folk får alt "opp i hendene", mens andre ikke får en krone.

for en ordning da, ta ut fra bsu? det er jo helt feil...det er jo penger du skal ha til nettopp huslån.... skulle tro dette rike landet her kunne latt noen av pengene gått til ungdommer som ikke har fått seg jobb etter endt utdanning. jeg søker på alt jeg ser, ringer og spør om noen trenger ekstra ...ja..hva mer kan jeg gjøre da? nesten så jeg vil begynne på skole til høsten bare for å få større stufielån...så har jeg i allefall "inntekt"...nei....velferdsnorge liksom...

*oppgitt*

Jammen du kommer vel ikke langt med bare videregående. Om valget står mellom sosialen og videre studier skjønner jeg ikke at det kan være et så vanskelig valg?

Man må yte litt selv for å komme ut av en håpløs situasjon.

petter smart
Skrevet

*oppgitt*

Har lest om flere unge kvinner som har blitt avvist og anbefalt å selge kroppen sin.

En kompis av meg ble også arbeidsledig etter utdanningen (omtrent samme som meg). Han fikk over 6000 kr pr måned selv om han bodde hjemme (jeg bodde på hybel).

petter smart
Skrevet

Jammen du kommer vel ikke langt med bare videregående. Om valget står mellom sosialen og videre studier skjønner jeg ikke at det kan være et så vanskelig valg?

Mener du at det er en god løsning at han tar enda mer studier, som han neppe vil få bruk for, oppta en plass som andre kunne hatt mer bruk for, og opparbeide seg enda mer studielån?

Det er greit at man må yte litt, men samfunnet bør også yte litt til de som utdanner seg til arbeidsledighet. De færreste tar høyere utdanning kun for å leve på arbeidsledighetstrygd etterpå.

Hvorfor må man ha tjent penger før for å få arbeidsledighetstrygd?

skorpionfisken
Skrevet

Mener du at det er en god løsning at han tar enda mer studier, som han neppe vil få bruk for, oppta en plass som andre kunne hatt mer bruk for, og opparbeide seg enda mer studielån?

Det er greit at man må yte litt, men samfunnet bør også yte litt til de som utdanner seg til arbeidsledighet. De færreste tar høyere utdanning kun for å leve på arbeidsledighetstrygd etterpå.

Hvorfor må man ha tjent penger før for å få arbeidsledighetstrygd?

Det skader ikke å påbygge videregående skole med ett år ekstra. Det går ikke ann å si at han ikke har bruk for det. Om det er innen fagkretsen, eller noe en trenger som supplement til faget så vil det bare være positivt for en arbeidsgiver.

Det gjør for eksempel ikke noe om en snekker kan litt om økonomi. Det gjør ham bedre egnet til å beregne anbud.

Er det vanlig allmenfag er det jo håpløst å få jobb uten videre studier.

Skrevet

Kjenner til det der ja.

Du får svært lite penger på sosialen hvis du er under 24 år. Du får 900 kr og beskjed om å flyttet hjem igjen.

Gjest pokkers penger
Skrevet

problemet er at jeg har en kronisk sykdom som jeg har hatt i 7 år, og i disse årene har jeg måttet avbryte 2 skoleår, 3 jobber...hva mener du med yte litt selv da?

det er jo det som er problemet..at jeg ikke har helse til det...det minste srtess..og jeg klarer ikke stå på bena omtrent...

men ikke fått noe hjelp om noe støtte fra sos/trygdekontor før..men skal prøve meg der i morgen igjen..

Gjest pokkers penger
Skrevet

takk for at du forstår og ikke er av dem som mener man MÅ ha høyskole...

jeg er ikke av den skoletypen, vil heller arbeide for pengene enn å "få dem opp i hendene" selv om studielånet skal betales tilbake.

jeg vil så gjerne arbeide, men finner ikke fast arbeid. det er det mange som mener er min feil, at jeg ikke gidder prøve. men hver dag sender jeg en søknad eller ringer på en jobb... men det koster å bruke telefon også...

rart at kompisen din fikk så mye...det er urettferdig det!

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

Det er ikke så særlig gøy når man er 34 år og ikke har jobb heller.

Har ingen utdannelse jeg kan bruke heller, da jeg ikke gikk ferdig skole pga at jeg fikk barn og etter det fikk jeg fibromyalgi. Har vert i jobb i 3 år (yrkesrettet atføring).

Omtrent umulig for meg å få jobb.

Har 3 barn å forsørge.

Riktignok jobber min mann, men hans lønn dekker ikke det en familie på 5 trenger.

Ikke gøy for oss å spørre foreldrene om penger heller.

Så, det er nok ikke bare dere yngre som sliter nei;)

Gjest pokkers penger
Skrevet

Det er ikke så særlig gøy når man er 34 år og ikke har jobb heller.

Har ingen utdannelse jeg kan bruke heller, da jeg ikke gikk ferdig skole pga at jeg fikk barn og etter det fikk jeg fibromyalgi. Har vert i jobb i 3 år (yrkesrettet atføring).

Omtrent umulig for meg å få jobb.

Har 3 barn å forsørge.

Riktignok jobber min mann, men hans lønn dekker ikke det en familie på 5 trenger.

Ikke gøy for oss å spørre foreldrene om penger heller.

Så, det er nok ikke bare dere yngre som sliter nei;)

nei men det har jeg ikke sagt heller det;)

min mor er uføretrygdet med leddgikt, og jeg tror ikke hun heller synes det var lett å forsørge seg selv og 3 barn, hun var ALENE om oss i tillegg...så jeg mener ikke at voksne med/uten barn ikke sliter...jeg er bare helt utslitt av å vri meg om natten av å tenke på penger hele dagen..npr jeg egentlig ikke kan gå til mamma som ikke får mer enn minstetrygd, og det dekker ikke hennes huslån og strøm engang... så jeg er passe fortvilet nå ja...

Gjest Dame med fibrom.
Skrevet

nei men det har jeg ikke sagt heller det;)

min mor er uføretrygdet med leddgikt, og jeg tror ikke hun heller synes det var lett å forsørge seg selv og 3 barn, hun var ALENE om oss i tillegg...så jeg mener ikke at voksne med/uten barn ikke sliter...jeg er bare helt utslitt av å vri meg om natten av å tenke på penger hele dagen..npr jeg egentlig ikke kan gå til mamma som ikke får mer enn minstetrygd, og det dekker ikke hennes huslån og strøm engang... så jeg er passe fortvilet nå ja...

Hun har nå i det minste uføretrygd. Jeg har ingenting;)

*suttrer tilbake*

Gjest pokkers penger
Skrevet

Hun har nå i det minste uføretrygd. Jeg har ingenting;)

*suttrer tilbake*

du må da få noe når du har fibro? du har jo barn også...

mamma gikk i 10 år , om ikke mer...uten noe....når vi barna ble voksne fikk hun uføretrygd. det er et merkli land vi lever i..

:)

Gjest sosialkontoret til slikt
Skrevet

Det er det sosialkontoret er til vet du.

Der "får" man penger.

Jeg er en annen
Skrevet

Du får svært lite penger på sosialen hvis du er under 24 år. Du får 900 kr og beskjed om å flyttet hjem igjen.

Har de virkelig lov til det? Er man over 18 er vel ikke foreldrene lenger pliktige til å forsørge en? Og hva med de tilfeller der forholdet til familien er så dårlig at det er uaktuelt å flytte hjem igjen (man er kanskje heller ikke velkommen)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...