Gå til innhold

FU: Hva spiste du til frokost i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Kinelita
Skrevet

Brødbakemaskin er tingen (dvs. min står ubrukt for tiden, men brukes i perioder)

Da kan du ha oppi akkurat det du selv vil, og få så grovt eller fint brød du ønsker. Og rykende ferskt brød når du våkner, som du legger på benken og evt. skjærer over slik at det får kjølt seg litt ned, mens du er i dusjen.

Jeg vet jeg vet! Har jo en stående jeg også. Tenker ofte at "i kveld skal jeg sette den på så blir det god frokost og lunsj i morgen", men så "glemmer" jeg det og våkner sulten neste morgen og gremmes... Så enkelt, så vanskelig...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

9

• Lurveline

8

• morsan

5

• Elbereth

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan lager du havregrøt på en enkel måte? Kanskje noe jeg skulle prøve?

Det enkleste er vel å sette gryn og melk/vann i mikroen. Men det er enkelt å koke i kjele også. Jeg bruker dobbel mengde melk og koker opp til det er tykt. Superenkelt!

Skrevet

Jeg vet jeg vet! Har jo en stående jeg også. Tenker ofte at "i kveld skal jeg sette den på så blir det god frokost og lunsj i morgen", men så "glemmer" jeg det og våkner sulten neste morgen og gremmes... Så enkelt, så vanskelig...

Hvis du klarer å sette den igang når du lager middag går det greiere, da holder du allikevel på på kjøkkenet. Men det krever litt ja... :-)

Skrevet

Bruker du sånne halvstekte rundstykker fra butikken? Synes du de blir mettende/grove nok? Ikke for mye luft?

Mine tre grove halvstekte favorittrundstykker er borte fra alle butikkene, så er litt i beit for hva jeg skal gjøre. Jeg var tydeligvis den eneste som hadde de som favoritt.

Alle produsentene innbiller seg nå at det ikke går an å lage grov brødmat uten solsikkekjerner, og de får jeg mageknip av :(

Husk at jo grovere brød du spiser, desto mer vann må du drikke. Jeg får veldig vondt i magen hvis jeg drikker for lite.

Skrevet

Hei vennen! Begynner nesten å lure på om jeg ikke behøver å føle meg mislykka for at frokosten er en kulinarisk nytelse, at det er relativt vanlig "å spise noe fordi kroppen trenger det"?

Hei :-)

Ikke den minste grunn til å føle seg mislykka når det gjelder frokosten. Så lenge du kan kose deg med god mat andre tider på døgnet, om det er noe godt på menyen, så er det vel ikke noe problem?

Noen ganger er mat nødvendighet, andre ganger nytelse. Sånn er det bare... :-)

Skrevet

1) Hva spiste du til frokost i dag?

- En brødskive med jordbærsyltetøy, og en halv brødskive med honning. Et glass appelsinjuice, to krus kaffe.

2) Var det godt?

- Ja, det var godt.

3) Hva gjorde den god/ikke god?

- Liker dette pålegget til frokost, så det blir som regel noe sånt. Juicen er frisk og god, og kaffen er uunnværlig. Hvis jeg ikke får den, våkner jeg nesten ikke - og utover formiddagen får jeg mer og mer hodepine.

Kaffe er ro og oppvåkning. :)

Gjest Kinelita
Skrevet

1) Havregryn med lettmelk og rosiner

2) Godt og godt, hadde ikke lyst på tørt brød, lei av knekkebrød.

3) Godt med bivirkning. Tåler ikke så godt melk lengre, og har hatt vondt i magen i dag.

Skal aldri gjøre det mer ;p

Dilemma det der med melken. Frokostproblemet mitt ble større da jeg sluttet med vanlig melk for et år siden (mageknip og diare..). Laktoseredusert melk, soyamelk, havremelk eller rismelk blir ikke det samme - for meg anyway. Men kanskje du vil like en av dem?

Skrevet

Brødbakemaskin er tingen (dvs. min står ubrukt for tiden, men brukes i perioder)

Da kan du ha oppi akkurat det du selv vil, og få så grovt eller fint brød du ønsker. Og rykende ferskt brød når du våkner, som du legger på benken og evt. skjærer over slik at det får kjølt seg litt ned, mens du er i dusjen.

Høres veldig godt ut. Men hvis du ikke har maskin går det an å legge oppskjærte skiver i fryseren.

Skrevet

Høres veldig godt ut. Men hvis du ikke har maskin går det an å legge oppskjærte skiver i fryseren.

Det funker ikke for meg, jeg har total fryser-brød-aversjon... Jeg har til og med prøvd i det senere, kjøpte dansk rugbrød og puttet i fryseren (oppskåret i skiver). Har ennå ikke rørt en skive, uansett om jeg er tom for brød. Da blir det heller havregrøt (om jeg har tid) eller knekkebrød. Eller en smoothie.

Varig mén etter oppvekst med opptint kneipp fra fryseren...

Skrevet

Hender det ofte du spiser frokost som "bare" er "passelig godt"? Hva gjør at du spiser den hvis den ikke er spesielt god?

Stort sett alle frokostene mine er "passelig gode", jeg er så sulten på morgenen at jeg er nødt til å spise.

Skrevet

Hvordan klarte du å dytte de i deg hvis det ikke var spesielt godt?

Jeg er frokostfrustrert og -lei... men så må jeg liksom ha frokost for å funke.

Jeg må også ha frokost for å komme i gang og vanligvis har jeg stor matlyst om morran, men ikke akkurat nå. Men det gikk da ned lell...

Skrevet

Det funker ikke for meg, jeg har total fryser-brød-aversjon... Jeg har til og med prøvd i det senere, kjøpte dansk rugbrød og puttet i fryseren (oppskåret i skiver). Har ennå ikke rørt en skive, uansett om jeg er tom for brød. Da blir det heller havregrøt (om jeg har tid) eller knekkebrød. Eller en smoothie.

Varig mén etter oppvekst med opptint kneipp fra fryseren...

Opptint kneipp er nok ikke noe særlig nei. Det for 5 kroner på Rema er nok ikke beregnet på frysing ihvertfall. Opptint hjemmebakt smaker helt ferskt og godt!

Skrevet

Opptint kneipp er nok ikke noe særlig nei. Det for 5 kroner på Rema er nok ikke beregnet på frysing ihvertfall. Opptint hjemmebakt smaker helt ferskt og godt!

Tar du opp skiver kvelden i forveien da? Sånt glemmer jeg...

Men - om jeg skulle prøve igjen, hvordan gjør du det? Tar ut ønsket antall skiver og legger i en tett plastpose til neste morgen?

Skrevet

Skippa'n...dårlig tid, og dårlig samvittighet. Før var i ti'a var'e tyrkisk frokost, kopp kaffe, en røyk og ei hostekule.

*sunn og fresk på Fedon*

Gjest den ekte noor
Skrevet

Din faste frokost? Spiser du alltid det? Går du ikke lei?

Varierer seff pålegget, men nei, jeg går ikke lei.

Skrevet

Dilemma det der med melken. Frokostproblemet mitt ble større da jeg sluttet med vanlig melk for et år siden (mageknip og diare..). Laktoseredusert melk, soyamelk, havremelk eller rismelk blir ikke det samme - for meg anyway. Men kanskje du vil like en av dem?

Takk for tips - kan hende det hjelper... jeg er bare så pysete når det gjelder sånt. Har lav kvalmeterskel på meieriprodukter i det store og hele.

Jeg innbiller meg at disse alternativ-melkene lukter/ser ut som morsmelkerstatning *urk*, så jeg klarer ikke å prøve engang.

Det blir et "problem" - jeg tåler ikke IS en gang lenger *sutre*. Men jeg er visst ikke alene om det ser jeg :]

Skrevet

Takk for tips - kan hende det hjelper... jeg er bare så pysete når det gjelder sånt. Har lav kvalmeterskel på meieriprodukter i det store og hele.

Jeg innbiller meg at disse alternativ-melkene lukter/ser ut som morsmelkerstatning *urk*, så jeg klarer ikke å prøve engang.

Det blir et "problem" - jeg tåler ikke IS en gang lenger *sutre*. Men jeg er visst ikke alene om det ser jeg :]

Når det gjelder is, så prøv sorbet isteden, den er vannbasert istedenfor melke/fløte-basert :-)

Skrevet

Tar du opp skiver kvelden i forveien da? Sånt glemmer jeg...

Men - om jeg skulle prøve igjen, hvordan gjør du det? Tar ut ønsket antall skiver og legger i en tett plastpose til neste morgen?

Eller hiver dem i micro'n. Noen sekunder på middels varme gjør dem som nystekte.

Skrevet

Eller hiver dem i micro'n. Noen sekunder på middels varme gjør dem som nystekte.

Hm - får se om jeg "våger" å prøve det en dag da. Har prøvd det før, for mange år siden, og var ikke overbevist. Kanskje - til nød om man spiste skiva med en gang, men ikke til nistebruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...