seja Skrevet 5. februar 2001 Del Skrevet 5. februar 2001 Jeg lurer på hvor vanlig Ashermann's syndrom er etter en utskrapning - finner nemlig ingenting om sykdommen på nettet. For å ta litt av min historikk: for et år siden døde barnet jeg bar på i 6. mnd (grunnet ikke tilfredssillende næringstilførsel som resulterte i vekstretardasjon - mulig diagnose antifosfolipid syndrom?). Fødselen ble etterfulgt av utskrapning og etter 5 uker kom mensturasjonen tilbake. De kommende svangerskap skulle jeg medisineres med blodfortynnende sprøyter og Albyl-E 75mg daglig. Ble gravid igjen i juli, men i midten av september var det ikke tegn til liv - svangerskapet endte i en spontanabort etter noen dager slik at utskrapning var unødvendig. Det gikk seks uker før mensturasjonen kom tilbake og etter den ble jeg gravid igjen. 1. januar begynte jeg å blø og det ble konstatert at hjerte ikke lenger slo. Jeg gikk en uke før kroppen begynte å kvittere graviditeten og etter enda en uke ble det ved kontroll bestemt at det skulle gjøres en utskrapning for å forhindre at de siste restene skulle "sette seg fast". Ved etterkontroll (den første en uke etter inngrepet og deretter en gang i uken) viser det seg at slimhinnen i livmoren ikke vokst seg så tykk som jeg har forstått at de burde ha gjort. Ved første kontroll var den vanskelig å måle, det samme på neste (mulig 2,1 eller 2,7mm?) og i dag var den ca. 4,1mm, og samtidig så det ut som eggløsningen vil komme i løpet av et døgn. Etter hva jeg forstod skulle slimhinnen ha vært minst dobbelt så stor på dette tidspunktet. Så det jeg nå er redd for er om jeg kan ha fått sammenvoksninger, det var visstnok en fare for det siden slimhinnen var såpass tynn. Jeg har vært igjennom såpass mye det siste året og er nå veldig deprimert - skulle dette også ha rammet meg vet jeg virkelig ikke hvordan jeg kommer til å takle det. I tillegg til uforklarlige svangerskapsavbrudd - og den usikkerheten det medfører -, er jeg nå hysterisk redd for å bli steril. PS! Har lest noe om at "intravenous immunoglobulin IVIg with steroid" i tillegg til blodfortynnende sprøyter og Albyl-E har hatt gode resultater på de med antifosfolipid syndrom. Har du noe kjennskap dette? (Er det noen andre som har opplevd noe av det samme???) MVH - en som vil være mer enn taknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18114-ashermanns-syndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. februar 2001 Del Skrevet 6. februar 2001 Det var en trist historie du forteller. Ashermanns syndrom er meget sjelden, det oppstår gjerne etter en utskrapning etter en abort hvor det har vært betennelse i livmoren. Det fører til sammenvoksninger og opphør av menstruasjon. Hvis du får normale menstruasjoner, synes jeg ikke du skal legge så mye vekt på tykkelse av slimhinnen. Du får se hvordan det utvikler seg. Ved antiphospholipid syndromet er det vanlig å gi blodfortynningsmedisin som albyl og evt heparin sprøyter, og i noen tilfeller kortison. Jeg kjenner ikke til behandling med immunglobulin, men er ikke oppdatert på dette området. Beklager at jeg ikke kan svare deg mer detaljert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18114-ashermanns-syndrom/#findComment-81901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.