Gå til innhold

patent/rettigheter - hvordan sjekke ?

Anbefalte innlegg

Gjest lu 2005
Skrevet

Hei. dersom man har en ide til et produkt eller forretningskonsept eller annet. Hvordan kan man få sjekket om evt. produkt7ideer er patent/opphavsrett på???

Hørte f.eks at Gyldendal har opphavsrett til alle Norske rekord som evt skal videre til guiness rekordbok, Et annet eksempel er aat en person har skaffet seg agentur på Miss 60 buksene osv.

hvordan går man frem for å finne ut dette om ulike produkter samt info om hvordan produktene evt kan benyttes.

dersom jeg driver en klesbutikk kan jeg da selge miss 60 bukser sånn uten videre???

Dette ble klønete forklart men håper noen skjønner va jeg mener.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Hvis du vil selge et spesielt merke kan du kontakte importøren eller produsenten av dette merket og spørre. Hvis de har gitt enerett til noen forhandlere sier de nei. Utenlandske merker har som regel én norsk importør som har enerett på salg til norske butikker.

Oppfinnelser og logoer blir ofte patentbeskyttet hos Patentregisteret. Jeg vet ikke hvordan du får søkt etter hva som allerede er patentbeskyttet, men hvis du har en konkret ide kan du jo prøve å ringe Patentregisteret.

Gjest værtmedfør
Skrevet

Her ligger det dynamitt nok til et stort personlig økonomisk tap, og i verste fall konkurs. Å gi seg inn i motebransjen som amatør, virker ikke særlig tillittvekkende.

Skrevet

Ingen av de tingene du mener er det opphavsrett/patentrettigheter på. Derimot kan det være avtalemessige eneretter. Dvs. at en butikk/kjede har en avtale med produsent/importør om at de skal ha enerett til å selge et produkt i Norge. Det vil du finne ut hvis du kontakter importøren.

Patentrettigheter oppnår man i Norge ved å søke hos Patentstyret (www.patentstyret.no) Patent kan du få på tekniske oppfinnelser. Hvis du vet navnet på noen du mistenker har patent, er det relativt greit å sjekke om de har patent i Norge. Du får hjelp hos Patentstyret.

Gjest lu 2005
Skrevet

Her ligger det dynamitt nok til et stort personlig økonomisk tap, og i verste fall konkurs. Å gi seg inn i motebransjen som amatør, virker ikke særlig tillittvekkende.

Skal ikke inn i motebransjen og dette var bare et eksempel, men som jeg sa sikkert et dårlig et tydeligvis.....

takker for svar ellers.

Ps hvorfor ikke med lenger ???????

Gjest værtmedfør
Skrevet

Skal ikke inn i motebransjen og dette var bare et eksempel, men som jeg sa sikkert et dårlig et tydeligvis.....

takker for svar ellers.

Ps hvorfor ikke med lenger ???????

Kunne kanskje heller brukt nicket "værtmedlenge"...

Motebransjen er en bransje man ikke skal gi seg inn i, med mindre man har bøttevis av penger og en stor tabbekonto.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...