Gå til innhold

etter rehab.penger

Anbefalte innlegg

Gjest embaressed
Skrevet

Hei

Har i juli mottatt rehab.penger i 2 år, og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre. Er fortsatt under behandling. Burde det være greit for meg å få hjelp videre, eller står jeg på helt bar bakke nå? Rehab.penger er jo nå uaktuelt siden jeg har mottatt de i 2 år...

Skrevet

Du skal ikke stå uten penger, og uføretrygd blir det neste. Sannsynligvis midlertidig uføretrygd hvis du er under behandling. Snakk med lege og trygdekontor med engang siden rehab. går snart ut.

tigertrollet
Skrevet

2 år er ikke en absolutt grense, men det skal være en alvorlig lidelse for å få videre mener jeg argumentet var.

Du faller litt mellom to stoler siden du er under behandling og det tar mer enn to år.. For å få midlertidig uføretrygd er det krav til at du nettopp er ferdigbehandlet og har ingen utsikter til bedring..

Allikevel, hvis du får midlertidig (og ikke varig uføretrygd), så er forskjellen på midlertidig og varig at du nettopp har utsikter til bedring.. Men ferdigbehandlet skal du være. Forstå logikken i reglene den som kan...!

Gjest Saigon
Skrevet

Hvis attføring eller uføretrygd ikke er aktuelt blir det sosialen som må hjelpe deg. Uten penger blir du i allefall ikke så lenge du er norsk stadsborger og bor i Norge.

Gjest embaressed
Skrevet

Du skal ikke stå uten penger, og uføretrygd blir det neste. Sannsynligvis midlertidig uføretrygd hvis du er under behandling. Snakk med lege og trygdekontor med engang siden rehab. går snart ut.

Takk for svar. Sosialen er helt uaktuelt... Egentlig uføretrygd også. Eneste muligheten jeg ser for meg er attføring. Har max 2 år igjen av høyere utdannelse. Er det mulig å få til dette, tror dere samtidig som jeg får behandling? Kan studere en del hjemmefra.

Gjest Saigon
Skrevet

Takk for svar. Sosialen er helt uaktuelt... Egentlig uføretrygd også. Eneste muligheten jeg ser for meg er attføring. Har max 2 år igjen av høyere utdannelse. Er det mulig å få til dette, tror dere samtidig som jeg får behandling? Kan studere en del hjemmefra.

Jeg går på attføring samtidig som jeg er under behandling. Så det går ann å få attføring selv om man ikke er 100% ferdig behandlet.

Skrevet

Jeg vil tro at det er enklere å få attføring enn rehabilitering, men snakk med trygdekontoret og aetat. De må vurdere din sak.

Gjest embaressed
Skrevet

Jeg går på attføring samtidig som jeg er under behandling. Så det går ann å få attføring selv om man ikke er 100% ferdig behandlet.

Uff, gruer meg så veldig til å ta tak i dette.. Er ikke bare å ta studielån heller, siden jeg ikke vet om jeg vil greie å studere 100% og lånekassen vet at jeg har en sykdom når jeg begynner på skolen. Jeg har følgelig blitt flere år forsinket i studiene pga sykdom... Men hvem snakker jeg med først - aetat, trygdekontor, lege?

Gjest Saigon
Skrevet

Uff, gruer meg så veldig til å ta tak i dette.. Er ikke bare å ta studielån heller, siden jeg ikke vet om jeg vil greie å studere 100% og lånekassen vet at jeg har en sykdom når jeg begynner på skolen. Jeg har følgelig blitt flere år forsinket i studiene pga sykdom... Men hvem snakker jeg med først - aetat, trygdekontor, lege?

Ta kontakt med legen først. H*n vil hjelpe deg med å søke om attføring.

Skrevet

Snakk med trygdekontoret. Garantert at de hjelper deg så lenge de vet du helst ikke vil bli uførestrygdet.Ta også en titt i paragraf 10 og 12 i trygdeloven. www. trygdeetaten.no. Står omfattende om hva du har krav på av oppfølging etter/under rehab/attf.

• 2 uker senere...
Gjest Engelen33
Skrevet

Hei! Vi er i samme situasjon. Jeg ble innkalt til trygdekontoret fordi jeg hadde gått så lenge på rehab. og har fått muligheten til å søke midlertidig uføretrygd.

Har ikke lest svarene du har fått, så mulig du har fått dette svaret før. Lykke til!!

• 3 uker senere...
Gjest embaressed
Skrevet

Hei! Vi er i samme situasjon. Jeg ble innkalt til trygdekontoret fordi jeg hadde gått så lenge på rehab. og har fått muligheten til å søke midlertidig uføretrygd.

Har ikke lest svarene du har fått, så mulig du har fått dette svaret før. Lykke til!!

Så rart ikke jeg har blitt innkalt eller fått noe som helst skriv om mulighetene videre.. Hadde liksom vært litt letter å gripe fått i det da...

Gjest mannen som uroer seg for fremtiden
Skrevet

Hvis attføring eller uføretrygd ikke er aktuelt blir det sosialen som må hjelpe deg. Uten penger blir du i allefall ikke så lenge du er norsk stadsborger og bor i Norge.

Hvor mye får man av sosialen da? Vet det varierer... men sånn i snitt, for en enslig mann?

Bare sånn i tilfelle alt skulle gå til helvete for meg...

Gjest Sosialarbeider
Skrevet

Hvor mye får man av sosialen da? Vet det varierer... men sånn i snitt, for en enslig mann?

Bare sånn i tilfelle alt skulle gå til helvete for meg...

Det kommer helt an på hvilken kommune du bor i....i Skien kommune er bruttonormen på sosialstønad kr 4.140,- pr mnd for en enslig person. I tillegg dekker sosialen husleie (ca 3.500,- pr mnd) og strøm.

Gjest mannen som uroer seg for fremtiden
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken kommune du bor i....i Skien kommune er bruttonormen på sosialstønad kr 4.140,- pr mnd for en enslig person. I tillegg dekker sosialen husleie (ca 3.500,- pr mnd) og strøm.

Det er jo mer enn hva studenter på studielån og stipend får det der.

Jeg syns vi lever i et flott land, jeg.

Skien er i alle fall en flott by.

Gjest da er du på slitern, selv i norge
Skrevet

.. med mindre du er samboer med felles barn eller gift.

Da risikerer du å bli stående uten penger. Sosialen sier nei fordi kjerringa tjener 12 000 i mnd, og kjerringa sier at du ikke får en dritt.

Skrevet

er ikke så mye igjen hvis du har andre utgifter da

Gjest dyr strøm
Skrevet

Og i halden er normen 3500 for en familie på 3, inkludert strøm og forsikring.

Det sier seg selv at det er umulig, bare strømmen er jo 1500-2000 kr mnd.

Skrevet

For 4.140 skal du dekke alt...absolutt alt, tror du kjapt finner ut at 4.140,- ikke rekker så veldig langt.

Gjest Sosialarbeider
Skrevet

Og i halden er normen 3500 for en familie på 3, inkludert strøm og forsikring.

Det sier seg selv at det er umulig, bare strømmen er jo 1500-2000 kr mnd.

...det hørtes jo helt vilt ut....!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...