Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg er en jente på 24 som har fått hyppig migrene (2-3 ganger i uken) av alle prevensjonsmidler jeg har prøvd. Det har vært jasmine piller, trionetta og trinordiol. Minipillen ble også testet for å se om jeg kunne tåle p-sprøyten (jeg tålte heller ikke det). Og nå har jeg fått p-plaster etter et opphold på 3 år, for å se om det kanskje hadde blitt bedre, men jeg får migrene av det også. Legen min sier at eneste alternativet er kobberspiral, men det gis kun til kvinner som har født, men det er jo akkurat det jeg prøver å unngå :) Finnes det noe alternativ? Hva med p-pillen for menn er den kommet lenger enn forskningsstadiet? Eller andre prevensjonsmidler med mindre hormoner i?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181173-prevensjon-og-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kan bruke spiral

Det er ganske mange som bruker spiral selv om de ikke har født. Årsaken til at man aller helst gir det til kvinner som allerede har minst et barn, er at en evt infeksjon mye lettere kan gjøre henne steril hvis hun har spiral inne.

men de aller,aller fleste slike infeksjoner er seksuelt overførbare, så hvis du vet 100% sikkert at du eller partner ikke er utro, kan man godt bruke spiral etter at dere begge er erklært smittefrie.

Og så må man være ekstra nøye med å forte seg til legen hvis man får tegn til infeksjon.

Gjest kan bruke spiral

Det er ganske mange som bruker spiral selv om de ikke har født. Årsaken til at man aller helst gir det til kvinner som allerede har minst et barn, er at en evt infeksjon mye lettere kan gjøre henne steril hvis hun har spiral inne.

men de aller,aller fleste slike infeksjoner er seksuelt overførbare, så hvis du vet 100% sikkert at du eller partner ikke er utro, kan man godt bruke spiral etter at dere begge er erklært smittefrie.

Og så må man være ekstra nøye med å forte seg til legen hvis man får tegn til infeksjon.

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at vi er forsiktige med å gi spiral til kvinner som ikke har født. Grunnen er at det er litt øket risiko for egglederbetennelse med spiral, og det kan i sjeldne tilfeller medføre sterilitet.

Hvis du lever i et stabilt forhold og det ikke er påvist infeksjon hos deg eller din partner, så tror jeg de fleste leger ikke vil ha betenkeligheter med å sette inn en kobber-spiral. Er din lege fortsatt imot det, synes jeg du skal be om henvisning til en gynekolog.

Hvis du ikke tåler minipiller, tror jeg du helt skal holde deg fra hormoner, for du får ikke noe som er svakere. (f.eks. den østrogen-fri p-pille Cerazette inneholder mye mer hormon).

P-pille til menn finnes fortsatt ikke.

Pessar er også en mulighet, og det er meget sikkert når man bruker det sammen med sæddrepende krem. Det er ikke vanskelig å sette inn, men her må du muligens også til gynekolog da mange leger ikke har erfaring.

Så det skulle være andre muligheter enn kondom, hvis du ikke ønsker denne metoden.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...