Gå til innhold

400 kilo!

Gjest feite folk har selv skylda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppi alt blodslit og tårer går jeg utifra at du har folk rundt deg som støtter deg. Det er ikke alle som har det.

Hvis denne skapningen er seriøs så tror jeg ikke at h*n har mange som støtter h*n.

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

28

• Hawkwind

13

• ShitDiddelyDo

4

• skorpionfisken

2

Skrevet

Han og andre med dem, burde tvangsinnlegges på plasser som Ebetoft når de passerte 150 kg.

Det trengs neppe tvangsinnleggelser mot overvekt - de fleste overvektige ville vært svært glade dersom helsevesenet ville tilby opplegg ala det Ebeltoft tilbyr.

Hørte for noen måneder siden at enkelte steder i landet dekker helsevesenet behandling på norske pasienter på Ebeltoft mens andre steder i landet må pasientene betale alt selv.

Gjest krepsa
Skrevet

Det trengs neppe tvangsinnleggelser mot overvekt - de fleste overvektige ville vært svært glade dersom helsevesenet ville tilby opplegg ala det Ebeltoft tilbyr.

Hørte for noen måneder siden at enkelte steder i landet dekker helsevesenet behandling på norske pasienter på Ebeltoft mens andre steder i landet må pasientene betale alt selv.

Enig med deg. Tror ikke sterkt overvektige hadde måttet bli tvangsinnlagt. Tror heller de hadde vært veldig glade for å få et tilbud som hjalp de.

Og at hvor man bor har betydning for om man får dekket et opphold på f.eks. Ebeltoft er galt. Burde være graden av overvekt og helsetilstanden ellers som burde være avgjørende.

Skrevet

Ja, jeg har faktisk greid det helt selv. Fikk vite at jeg kunne fått slankeoperasjon, men valgte å takke nei. Et sunt kosthold og masse mosjon var det som skulle til. Jeg sier ikke dermed at det er enkelt å gå ned i vekt, for det er det alldeles ikke. Det er et blodslit som koster tårer, stor innsatsvilje og ikke minst tid. Men det er verdt det.

Fikk vite at du kunne få slankeoperasjon!?

Tror jeg ingenting på! For å få en slik operasjon, kreves masse innsats fra lege og pasient, og da takker man nok ikke nei etter å ha vært med på denne runddansen først.

Jeg tror du så at du fikk en god del (velfortjent) pes for innlegget ditt, og dermed bestemte du deg for å skrive at du hadde vært feit tidligere.

Så da kunne ingen beskylde deg for å være uvitende om overvektiges problemer..

Skrevet

Det er vel heller slik at flere vil ha behandling enn får.

Skrevet

Den idioteten som skrev hovedinnlegget bør også tvangsinnlegges et unevnt sted.

"Den idioteten som skrev hovedinnlegget bør også tvangsinnlegges et unevnt sted.

- bebba"

Svært så "seriøst" svar du kom med der, da bebba? Det skal altså ikke være lov å påpeke sannheten?

Det er ikke til å komme fra at overvekt skyldes feil livsstil og feil kosthold. Det er ingen andre enn den overvektige selv som har ansvaret for hva han putter i munnen og hvordan han lever.

Skrevet

"Den idioteten som skrev hovedinnlegget bør også tvangsinnlegges et unevnt sted.

- bebba"

Svært så "seriøst" svar du kom med der, da bebba? Det skal altså ikke være lov å påpeke sannheten?

Det er ikke til å komme fra at overvekt skyldes feil livsstil og feil kosthold. Det er ingen andre enn den overvektige selv som har ansvaret for hva han putter i munnen og hvordan han lever.

Innleggene dine er ikke seriøse. Ingen som har slanket seg slik som du beskriver skriver slikt vås. At leger løper etter noen og tilbyr operasjoner som sier nei takk og går og slanker seg på egen hånd skjer ikke i dårlige såpeoperaer engang.

Skrevet

Fikk vite at du kunne få slankeoperasjon!?

Tror jeg ingenting på! For å få en slik operasjon, kreves masse innsats fra lege og pasient, og da takker man nok ikke nei etter å ha vært med på denne runddansen først.

Jeg tror du så at du fikk en god del (velfortjent) pes for innlegget ditt, og dermed bestemte du deg for å skrive at du hadde vært feit tidligere.

Så da kunne ingen beskylde deg for å være uvitende om overvektiges problemer..

"Fikk vite at du kunne få slankeoperasjon!?

Tror jeg ingenting på! For å få en slik operasjon, kreves masse innsats fra lege og pasient, og da takker man nok ikke nei etter å ha vært med på denne runddansen først."

Legen spurte meg om jeg ville han skulle søke meg inn for vurdering til operasjon, og jeg sa nei. Det ble ikke satt igang noe mer.

"Jeg tror du så at du fikk en god del (velfortjent) pes for innlegget ditt, og dermed bestemte du deg for å skrive at du hadde vært feit tidligere."

Nei, det er fakta at jeg har vært så stor og gått ned så mye, det var ikke noe jeg bare bestemte meg for å skrive.

"Så da kunne ingen beskylde deg for å være uvitende om overvektiges problemer.. "

Jeg ble også forbanna og såret hver gang jeg hørte slike uttalelser da jeg var overvektig selv. Men etter at jeg har jobbet og slitt meg ned i vekt, vet jeg at det faktisk er sannheten. Det er livsstilsendring og kostholdsendring som skal til for å gå ned, og det er den overvektiges ansvar å ta vare på sin egen helse.

Skrevet

Vet du, jeg har faktisk veid så mye som 150 kilo selv. Jeg har slanket meg og vet hva jeg snakker om. Nå veier jeg 75 kg fordi jeg tok til vettet og endret livsstilen totalt. Det er kun vilje til å endre livsstil og holde fast ved den som skal til, ikke noe annet.

men Prozak snakker jo ikke om "selvforskyldt fedme", les hva han skriver da!

Det finnes faktisk de som har en sykdom, det være seg psykisk eller fysisk som fører til ekstrem overvekt. Da nytter det ikke med "selvdisiplin"..

Hadde tenkt å holde meg unna denne tråden men begynte og lese:-)

Skrevet

Ja, jeg har faktisk greid det helt selv. Fikk vite at jeg kunne fått slankeoperasjon, men valgte å takke nei. Et sunt kosthold og masse mosjon var det som skulle til. Jeg sier ikke dermed at det er enkelt å gå ned i vekt, for det er det alldeles ikke. Det er et blodslit som koster tårer, stor innsatsvilje og ikke minst tid. Men det er verdt det.

"Det er et blodslit som koster tårer, stor innsatsvilje og ikke minst tid. Men det er verdt det."

Det er jo nettopp derfor det er så vanskelig å klare det når en i tillegg har en psykisk lidelse i bunnen... Derfor bør en få HJELP og ikke fordømmelse.

Skrevet

Å ikke ha råd til å leve sunnt er en dårlig unnskyldning. Matpakka er billigere enn en baguett eller burger. Mange ungdomskoleelever bruker dette argumentet, når de går på butikken å kjøper boller og sjokomelk. Spiser de matpakka får de gratis lunch

Nåja - har liten kjennskap til skoleelevers matvaner for tiden, i og med at jeg er småbarnsfar.

Konstaterer bare at usunne middager er langt rimeligere enn sunne middager, og at ferske grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk er luksusprodukter; såfremt man ikke har to gjennomsnittlige vokseninntekter i familien.

Skrevet

- bebba"

Når din formening er at all overvekt er selvforskyldt, og kan rettes opp met selvdisiplin, så taler du mot bedre vitende.

Overvekt er noe det forskes mye på, og på langt nær all overvekt er selvforskyldt i den forstand at den som er overvektig har gitt blanke f.

For de fleste normalt overvektige er det hovedsaklig et spørsmål om livsstil, men ikke for alle.

For sykelig overvektige er det kun hos et fåtall at overvekten skyldes livsstil alene.

At du tilhører mindretallet får så være din sak - utfordrer deg herved til å dokumentere dine påstander om at det store flertall av sykelige overvektige er blitt overvektige grunnet livsstil, med vitenskaplige baserte undersøkelser og/eller relevante forskningsresultater om emnet.

Greier du ikke å frembringe det, bør du ihvertfall være voksen nok til å innrømme at du har kastet frem synspunkter du ikke kan dokumentere.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er det. Og den mannen der er naturligvis syk.

Men generelt, når det snakkes om normal overvekt, er det nesten alltid den overvektige selv som er skyld i problemet. Eventuelt kan man helt sikkert skylde på den overvektiges foreldre som aldri lærte den overvektige om ernæring.

Så finnes det naturligvis de med stoffskifteproblemer, men disse problemene oppstår nesten alltid som følge av nettopp feil ernæring - altså er det igjen den overvektiges skyld at problemet oppstår i utgangspunktet.

Men fyren over er syk. Sier seg selv. Og skapningen over skrev bare for å provosere.

Hysj, må ikke si sånt. Det er farlig det ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hysj, må ikke si sånt. Det er farlig det ;)

Jeg vet. Men det er for dumt. :)

bugge -jenta
Skrevet

Mener du dette seriøst? I tilfelle er det til å bli uvel av.

Skrevet

Nåja - har liten kjennskap til skoleelevers matvaner for tiden, i og med at jeg er småbarnsfar.

Konstaterer bare at usunne middager er langt rimeligere enn sunne middager, og at ferske grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk er luksusprodukter; såfremt man ikke har to gjennomsnittlige vokseninntekter i familien.

Ja det er klart. Jeg har ikke råd til å spise kyllingfilet, steinbit, karbonadedeig, og indrefilet i tide og utide. Skulle gjerne spist mer salatluncher men det blir fort dyrt.

Når det gjelder ungdomskoleelevers kosthold er jeg oppdatert, jeg bor nemlig i nærheten av en. I lunchtider er det fullt av ungdommer utenfor butikken. På vei opp til skolen flyter det av tomme litagokartonger, baguettepapir, godteripapir, og fastfoodbeger.

Skrevet

Ja det er klart. Jeg har ikke råd til å spise kyllingfilet, steinbit, karbonadedeig, og indrefilet i tide og utide. Skulle gjerne spist mer salatluncher men det blir fort dyrt.

Når det gjelder ungdomskoleelevers kosthold er jeg oppdatert, jeg bor nemlig i nærheten av en. I lunchtider er det fullt av ungdommer utenfor butikken. På vei opp til skolen flyter det av tomme litagokartonger, baguettepapir, godteripapir, og fastfoodbeger.

Tja, var ikke akkurat det jeg hadde i tankene da.

Fileter og andre spesialprodukter er uansett dyrt - men vanlige rene kjøtt- og fiskeprodukter er dyrt uten at man snakker om gourmetmat og finmat. Sett kiloprisen på torsk i det siste? Eller kiloprisen på ytrefilet for den saks skyld?

Når en god del norske familier står ovenfor oppgaven med å lage middag til tre eller fire personer, og har et budsjett på 50 kroner - hvor lett er det da å finne middagsretter som er sunne, og som er såpass velsmakende at også barna spiser maten?

En sak er kjøtt- og fiskeprodukter, en annen og mer vesentlig problemstilling er grønnsaker. Ferske grønnsaker er best og sunnest - men det koster. Og det er grenser for hvor mange ganger man kan servere fiskeboller i hvit saus med revne gulerøtter før spesielt baran går lei av det.

Legger man så til den sterkt økende tendensen til melkeallergi og glutenallergi i befolkningen, blir ikke utfordringen mindre for de knapt 100.000 menneskene i Norge som man med sikkerhet har en privatøkonomi som jeg har hentydet til ovenfor, samt de rundt 500.000 som har en privatøkonomi som ligger i grenselandet for fattigdom.

Ungdomsskoleelevene er et sidespor i denne anledning. Deres kosthold er primært styrt av foreldrene, som selv legger rammebetingelsene for det kosthold de har på skolen.

Hovedutfordringen i Norge med henhold til kosthold og helse er hvordan man kan tilrettelegge forholdene for de familiene og menneskene som har såpass dårlig råd at de lever under eller på grensen av et eksistensminimum; og sist jeg så publisert tallmateriale om dette, er det snakk om opp mot 600.000 personer - litt avhengig av regnemåte.

Eller om lag 150.000 familier, om du vil.

Skrevet

Tja, var ikke akkurat det jeg hadde i tankene da.

Fileter og andre spesialprodukter er uansett dyrt - men vanlige rene kjøtt- og fiskeprodukter er dyrt uten at man snakker om gourmetmat og finmat. Sett kiloprisen på torsk i det siste? Eller kiloprisen på ytrefilet for den saks skyld?

Når en god del norske familier står ovenfor oppgaven med å lage middag til tre eller fire personer, og har et budsjett på 50 kroner - hvor lett er det da å finne middagsretter som er sunne, og som er såpass velsmakende at også barna spiser maten?

En sak er kjøtt- og fiskeprodukter, en annen og mer vesentlig problemstilling er grønnsaker. Ferske grønnsaker er best og sunnest - men det koster. Og det er grenser for hvor mange ganger man kan servere fiskeboller i hvit saus med revne gulerøtter før spesielt baran går lei av det.

Legger man så til den sterkt økende tendensen til melkeallergi og glutenallergi i befolkningen, blir ikke utfordringen mindre for de knapt 100.000 menneskene i Norge som man med sikkerhet har en privatøkonomi som jeg har hentydet til ovenfor, samt de rundt 500.000 som har en privatøkonomi som ligger i grenselandet for fattigdom.

Ungdomsskoleelevene er et sidespor i denne anledning. Deres kosthold er primært styrt av foreldrene, som selv legger rammebetingelsene for det kosthold de har på skolen.

Hovedutfordringen i Norge med henhold til kosthold og helse er hvordan man kan tilrettelegge forholdene for de familiene og menneskene som har såpass dårlig råd at de lever under eller på grensen av et eksistensminimum; og sist jeg så publisert tallmateriale om dette, er det snakk om opp mot 600.000 personer - litt avhengig av regnemåte.

Eller om lag 150.000 familier, om du vil.

Jeg registrerer at du har kunnskaper på området, selv har jeg ingen greie på tallene du refererer til, men at du nevner allergier og fattigdom som grunner til dårlig kosthold kan jeg ikke helt forstå. Jeg har full forståelse for at de menneskene det er snakk om har problemer med å få laget sunn middag. Men nå gjelder dette først og fremst et mindretall. De fleste kan ikke bruke denne unnskyldningen. Å trekke inn ungdomskoleelever er absolutt reelt, fordi jeg mener det er snakk om holdninger. Jeg har jobbet i kiosk og der var det mange dresskledde menn som kom å kjøpte boller til frokost.

Jeg mener selvsagt at sunn mat bør bli billigere, jeg kan gjerne betale mer for sukkervarer så lenge sunne matvarer blir satt ned. Jeg er likevel ikke for sukkeravgift fordi det bare er snakk om å sette opp disse prisene uten å senke andre.

Jeg har ingen barn enda, men ser at det kommer til å bli store utgifter til mat. Selv bruker samboern og jeg 2500 i mnd, og vi spiser mye grønt og sunnt. Jeg skrev et innlegg her (matutgifter), og det viste seg at vi brukte lite i forhold til mange andre.

Skrevet

Jeg registrerer at du har kunnskaper på området, selv har jeg ingen greie på tallene du refererer til, men at du nevner allergier og fattigdom som grunner til dårlig kosthold kan jeg ikke helt forstå. Jeg har full forståelse for at de menneskene det er snakk om har problemer med å få laget sunn middag. Men nå gjelder dette først og fremst et mindretall. De fleste kan ikke bruke denne unnskyldningen. Å trekke inn ungdomskoleelever er absolutt reelt, fordi jeg mener det er snakk om holdninger. Jeg har jobbet i kiosk og der var det mange dresskledde menn som kom å kjøpte boller til frokost.

Jeg mener selvsagt at sunn mat bør bli billigere, jeg kan gjerne betale mer for sukkervarer så lenge sunne matvarer blir satt ned. Jeg er likevel ikke for sukkeravgift fordi det bare er snakk om å sette opp disse prisene uten å senke andre.

Jeg har ingen barn enda, men ser at det kommer til å bli store utgifter til mat. Selv bruker samboern og jeg 2500 i mnd, og vi spiser mye grønt og sunnt. Jeg skrev et innlegg her (matutgifter), og det viste seg at vi brukte lite i forhold til mange andre.

Som nevnt - ungdomsskoleelevens holdninger er primært styrt av foreldrene.

Om foreldrene velger å sende med barna penger til skolen, og dermed gir dem anledning til å kjøpe det de har lyst på fremfor å tilbrede sunn og velsmakende mat, sier mye om foreldrenes grensesettinger og prioriteringer. Muligens vil man og kunne trekke noen slutninger angående disponibel tid og prioritering av denne.

Og ja, det er et mindretall av mennesker som berøres av dårlig økonomi og de konsekvenser det har for kostholdet. Samtidig er det slik at denne lille gruppen mennesker (noe over 10% av befolkningen) er overrepresentert i forhold til resten av befolkningen med henhold til overvekt og andre helseproblemer som er relatert til næringsinntak.

Allergier har en god del å si i forhold til valgmulighetene man har i forhold til hva slags mat man kan tilberede.

Nevnte melkeallergi og glutenallergi som eksempel - som praktisk eksempel på innvirkning det har, fjern alle oppskrifter du har som medfører bruk av melk og mel, og fjern alle matvarer som har melk og mel som bestanddeler, eller hvor det kan være rester av dette.

I egen familie har jeg et menneske som er allergisk mot alle pepperfrukter, alle grønnsaker i tomatfamilien, alle frukter i sitrusfamilien, alt av nøtteprodukter, jordbær, kiwi og alt av sterke krydder.

Noe som setter visse begrensninger til dette å kunne utnytte frukt og grønt i hverdagskosten.

Utfordringen i forhold til økonomomien i dette, gjelder mest for barnefamilier. Voksne mennesker har det mye enklere med henhold til hva slags mat man kan spise og like - ikke minst ved at man i langt større grad kan benytte krydder i matlagingen.

Har nok av oppskrifter i mine to hyllemeter med kokebøker til å kunne lage masse fine sunne matretter - for voksne.

Skrevet

Som nevnt - ungdomsskoleelevens holdninger er primært styrt av foreldrene.

Om foreldrene velger å sende med barna penger til skolen, og dermed gir dem anledning til å kjøpe det de har lyst på fremfor å tilbrede sunn og velsmakende mat, sier mye om foreldrenes grensesettinger og prioriteringer. Muligens vil man og kunne trekke noen slutninger angående disponibel tid og prioritering av denne.

Og ja, det er et mindretall av mennesker som berøres av dårlig økonomi og de konsekvenser det har for kostholdet. Samtidig er det slik at denne lille gruppen mennesker (noe over 10% av befolkningen) er overrepresentert i forhold til resten av befolkningen med henhold til overvekt og andre helseproblemer som er relatert til næringsinntak.

Allergier har en god del å si i forhold til valgmulighetene man har i forhold til hva slags mat man kan tilberede.

Nevnte melkeallergi og glutenallergi som eksempel - som praktisk eksempel på innvirkning det har, fjern alle oppskrifter du har som medfører bruk av melk og mel, og fjern alle matvarer som har melk og mel som bestanddeler, eller hvor det kan være rester av dette.

I egen familie har jeg et menneske som er allergisk mot alle pepperfrukter, alle grønnsaker i tomatfamilien, alle frukter i sitrusfamilien, alt av nøtteprodukter, jordbær, kiwi og alt av sterke krydder.

Noe som setter visse begrensninger til dette å kunne utnytte frukt og grønt i hverdagskosten.

Utfordringen i forhold til økonomomien i dette, gjelder mest for barnefamilier. Voksne mennesker har det mye enklere med henhold til hva slags mat man kan spise og like - ikke minst ved at man i langt større grad kan benytte krydder i matlagingen.

Har nok av oppskrifter i mine to hyllemeter med kokebøker til å kunne lage masse fine sunne matretter - for voksne.

Jeg er vokst opp med sunnt og nøkternt kosthold, og har måttet spise endel mat jeg ikke var så begeistret for den gangen. Jeg tror det har gjort at jeg er glad i denne maten i dag. Det går ofte på å vite hva ting smaker. Min samboer derimot har etter min mening blitt skjemt bort og fått spise mer sukker enn meg. Han er veldig "redd for" nye matvarer, og spiser fortsatt lite variert og mye sukret pålegg, selv om han gladelig er med på å betale for mine linser,bønner,leverpostei,makrell osv.

Selv om jeg lærte gode matvaner hjemme gikk jeg også på butikken på ungdomskolen. Det er en slags sosial aktivitet. Jeg tror ikke det er noe annet enn økonomi som kan forhindre dette. Og 13-16åringer har penger. Du kan se det samme hos voksne. Før kunne de si til barnet som maste at de ikke hadde penger til is og godteri. Den unnskyldningen har man ikke lenger, og dermed blir ungene overøst med sukkervarer. En ting man kan endre på uansett økonomi, er snacks

(ps overnevnte sunne matvarer er jo billige)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...