Gå til innhold

400 kilo!

Gjest feite folk har selv skylda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sagt enda enklere: Feil mat (enorme mengder sukker etc) og altfor lite fysisk aktivitet. Det blir en klisjé, men likevel faktum.

"...................................."

Ja og da kan du jo si at trygdede mennesker har så mye fritid at de har god tid til å mosjonere :D

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

28

• Hawkwind

13

• ShitDiddelyDo

4

• skorpionfisken

2

Skrevet

Jeg er vokst opp med sunnt og nøkternt kosthold, og har måttet spise endel mat jeg ikke var så begeistret for den gangen. Jeg tror det har gjort at jeg er glad i denne maten i dag. Det går ofte på å vite hva ting smaker. Min samboer derimot har etter min mening blitt skjemt bort og fått spise mer sukker enn meg. Han er veldig "redd for" nye matvarer, og spiser fortsatt lite variert og mye sukret pålegg, selv om han gladelig er med på å betale for mine linser,bønner,leverpostei,makrell osv.

Selv om jeg lærte gode matvaner hjemme gikk jeg også på butikken på ungdomskolen. Det er en slags sosial aktivitet. Jeg tror ikke det er noe annet enn økonomi som kan forhindre dette. Og 13-16åringer har penger. Du kan se det samme hos voksne. Før kunne de si til barnet som maste at de ikke hadde penger til is og godteri. Den unnskyldningen har man ikke lenger, og dermed blir ungene overøst med sukkervarer. En ting man kan endre på uansett økonomi, er snacks

(ps overnevnte sunne matvarer er jo billige)

Jeg personlig har ikke noe imot å eksperimentere med mat; men må medgi at mye grønnsaker ikke faller i smak - med mindre man har diverse tilbehør.

Har vokst opp med variert kosthold selv, men må bare innrømme at det er mye av hva jeg fikk servert som liten jeg ikke vil røre med ildtang i voksen alder.

Samtidig registrerer jeg og at jeg er langt mer liberal med henhold til hva jeg ønsker å forbruke av grøntfor enn svært mange av mine jevnaldrende...

Brus, godteri og is er ikke noe problem som sådan her.

Brus og godteri er for helgebruk, og fortrinnsvis lørdag. Noe barna lærer, og aksepterer.

Samtidig vet jeg at om barna senere i livet får muligheten til å kjøpe snop og sånn på hverdager, vil de gjøre det. Rett og slett fordi de ikke har perspektiver på dette med sunt kosthold. De kan lære om det og forstå det - men vil frem til godt voksen alder nok høre mer på smaksløkene enn fornuften i så måte.

Selv hadde jeg ikke hatt mye imot å bruke mer linser og bønner i kostholdet. For min del er det vel primært konas ønsker som stopper meg fra å få innført mer av slike ting i familiens kosthold...

Gjest Snoopy83
Skrevet

Han har såklart skylden selv - selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette. Sykdom fratar oss ikke -all- makt over våre egne liv.

Men hvorfor har du på liv og død så mye imot han selv om dette stemmer?

Det munner rett og slett ut i en forakt for de svake, og det er en avskyelig tankegang.

Skrevet

Flott. Råkjørere kan vi la ligge og blø i hjel også, vi kan sikkert spare noen kroner på det.

Skrevet

Jeg personlig har ikke noe imot å eksperimentere med mat; men må medgi at mye grønnsaker ikke faller i smak - med mindre man har diverse tilbehør.

Har vokst opp med variert kosthold selv, men må bare innrømme at det er mye av hva jeg fikk servert som liten jeg ikke vil røre med ildtang i voksen alder.

Samtidig registrerer jeg og at jeg er langt mer liberal med henhold til hva jeg ønsker å forbruke av grøntfor enn svært mange av mine jevnaldrende...

Brus, godteri og is er ikke noe problem som sådan her.

Brus og godteri er for helgebruk, og fortrinnsvis lørdag. Noe barna lærer, og aksepterer.

Samtidig vet jeg at om barna senere i livet får muligheten til å kjøpe snop og sånn på hverdager, vil de gjøre det. Rett og slett fordi de ikke har perspektiver på dette med sunt kosthold. De kan lære om det og forstå det - men vil frem til godt voksen alder nok høre mer på smaksløkene enn fornuften i så måte.

Selv hadde jeg ikke hatt mye imot å bruke mer linser og bønner i kostholdet. For min del er det vel primært konas ønsker som stopper meg fra å få innført mer av slike ting i familiens kosthold...

Nå er ikke jeg ute etter å angripe deg og din families kosthold. Jeg synes heller ikke at det har noe å si om kona di serverer poteter eller linser, ikke la det ødelegge husfreden ;)

_Mange_ folk kjenner ikke til begrepet lørdagsgodteri. _Mange_ spiser sånnt hver dag og der ville det selfølgelig hjulpet å innføre lørdagsgodtet igjen. Det er i hvertfall et skritt i riktig retning. Problemet med denne fokusen på sunnt kosthold er at alle som allerede lever sunnt, blir fanatiske, og hos de som virkelig trenger det når man ikke frem.

Litt artig å gå tilbake til utgangspunktet for diskusjonen. Mannen på 400kg må ha utrolig dårlig råd, hehe :D

Seriøst så mener jeg det kun går på holdninger, og tillgang. På den ene siden er jeg mot at myndighetene skal kontroll over enkeltmennesket, slikt bare provoserer. (tenker på røykelov, alkohollov osv...) På den andre siden er jeg villig til å regulere tilgangen dersom det kan hjelpe folk fra overvekt, og rusavhengighet.

Gjest SLANKEBJØRN
Skrevet

Fikk vite at du kunne få slankeoperasjon!?

Tror jeg ingenting på! For å få en slik operasjon, kreves masse innsats fra lege og pasient, og da takker man nok ikke nei etter å ha vært med på denne runddansen først.

Jeg tror du så at du fikk en god del (velfortjent) pes for innlegget ditt, og dermed bestemte du deg for å skrive at du hadde vært feit tidligere.

Så da kunne ingen beskylde deg for å være uvitende om overvektiges problemer..

Jeg tror rett og slett ikke på det han skriver om at han selv har gått ned fra 150 kg. Han bruker det sikkert bare fordi han har gått tom for bedre argumenter

Skrevet

Og anorektikere lar vi bare sulte ihjel, de er da bare dumme som ikke skjønner at kroppen trenger næring...Tenk å bruke så mye penger på behandlig og oppta en sykehus plass som de gjør. MAKAN !!

De som har lungekreft gidder vi ikke å hjelpe, De har høyst sannsynlig røkt det på seg.

De som har kjørt for fort og kræsjet,kan bare sitte der fastklemt i bilene sine. KAn da skjønne vi ikke kan bruke brannvesenets ressurser på å skjære de løs..

Du må være dummere enn et støkke brø(d)!!!

Skrevet

Nå er ikke jeg ute etter å angripe deg og din families kosthold. Jeg synes heller ikke at det har noe å si om kona di serverer poteter eller linser, ikke la det ødelegge husfreden ;)

_Mange_ folk kjenner ikke til begrepet lørdagsgodteri. _Mange_ spiser sånnt hver dag og der ville det selfølgelig hjulpet å innføre lørdagsgodtet igjen. Det er i hvertfall et skritt i riktig retning. Problemet med denne fokusen på sunnt kosthold er at alle som allerede lever sunnt, blir fanatiske, og hos de som virkelig trenger det når man ikke frem.

Litt artig å gå tilbake til utgangspunktet for diskusjonen. Mannen på 400kg må ha utrolig dårlig råd, hehe :D

Seriøst så mener jeg det kun går på holdninger, og tillgang. På den ene siden er jeg mot at myndighetene skal kontroll over enkeltmennesket, slikt bare provoserer. (tenker på røykelov, alkohollov osv...) På den andre siden er jeg villig til å regulere tilgangen dersom det kan hjelpe folk fra overvekt, og rusavhengighet.

Tilbake til utgangspunktet ja.

Mannen på 400 kilo har trolig hatt en god del av næringsinntaket sitt fra de rimeligste matvarene som kan oppdrives.

Som er langt rimeligere enn tilsvarende i Norge forøvrig.

Det man snakker om da, er ferdigvarer av ymse slag.

I og med at mannen var såpass stor, har han trolig ikke vært mobil på mange år. Dermed har han spist mye matprodukter som ikke trenger tilbredning overhodet, og som heller ikke etterlater seg avfall som må kastes i søpla med en gang eller på annen måte har et stort behov for øyeblikklig håndtering.

Regner med at du selv greier å tenke deg frem til hva slags type mat man snakker om da. Palmefett og sukker er hovedbestanddeler i mye av den type mat...

I USA og andre land uten alt for mye særskilte avgifter, kan du spise deg mett på den type mat for rundt en tier om dagen. Ulempen er selvsagt at man legger på seg av den type mat...

Skrevet

Ja og da kan du jo si at trygdede mennesker har så mye fritid at de har god tid til å mosjonere :D

Det kommer an på hvorfor de er trygdede :-)

".................................."

Skrevet

Jeg registrerer at du har kunnskaper på området, selv har jeg ingen greie på tallene du refererer til, men at du nevner allergier og fattigdom som grunner til dårlig kosthold kan jeg ikke helt forstå. Jeg har full forståelse for at de menneskene det er snakk om har problemer med å få laget sunn middag. Men nå gjelder dette først og fremst et mindretall. De fleste kan ikke bruke denne unnskyldningen. Å trekke inn ungdomskoleelever er absolutt reelt, fordi jeg mener det er snakk om holdninger. Jeg har jobbet i kiosk og der var det mange dresskledde menn som kom å kjøpte boller til frokost.

Jeg mener selvsagt at sunn mat bør bli billigere, jeg kan gjerne betale mer for sukkervarer så lenge sunne matvarer blir satt ned. Jeg er likevel ikke for sukkeravgift fordi det bare er snakk om å sette opp disse prisene uten å senke andre.

Jeg har ingen barn enda, men ser at det kommer til å bli store utgifter til mat. Selv bruker samboern og jeg 2500 i mnd, og vi spiser mye grønt og sunnt. Jeg skrev et innlegg her (matutgifter), og det viste seg at vi brukte lite i forhold til mange andre.

"Jeg er likevel ikke for sukkeravgift fordi det bare er snakk om å sette opp disse prisene uten å senke andre. "

Det er jo den typiske regjeringsstyrte måten å gjøre det på. Alle med litt omløp vet utmerket godt at slike forslag ikke er for å hindre at folk kjøper usunne ting. Staten ser at mange gjør det, og har kompetanse rundt seg til å vite at de vil forsette å gjøre det om prisene økes. Men de ser muligheter for å få inn flere millioner i avgifter, og da tar det presedens over andre tiltak som faktisk ville vært til nytte.

Det er akkurat det samme med alkoholpolitikken. Alle vet at en alkoholiker ikke vil drikke mindre om du øker prisene. Men det blir mer penger i statskassen av det.

"................................."

Skrevet

Han har såklart skylden selv - selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette. Sykdom fratar oss ikke -all- makt over våre egne liv.

Det munner rett og slett ut i en forakt for de svake, og det er en avskyelig tankegang.

"selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette."

Det kan hende. Og det kan også hende at det er lite eller ingenting han kunne ha gjort.

Skrevet

men Prozak snakker jo ikke om "selvforskyldt fedme", les hva han skriver da!

Det finnes faktisk de som har en sykdom, det være seg psykisk eller fysisk som fører til ekstrem overvekt. Da nytter det ikke med "selvdisiplin"..

Hadde tenkt å holde meg unna denne tråden men begynte og lese:-)

Den gjøken her er som sagt enten imbesil eller bare ute etter å krangle uten substans. Det kommer tydelig frem ved at h*n ikke svarer på det som blir sagt, men dikter opp egne motargumenter.

Skrevet

"Fikk vite at du kunne få slankeoperasjon!?

Tror jeg ingenting på! For å få en slik operasjon, kreves masse innsats fra lege og pasient, og da takker man nok ikke nei etter å ha vært med på denne runddansen først."

Legen spurte meg om jeg ville han skulle søke meg inn for vurdering til operasjon, og jeg sa nei. Det ble ikke satt igang noe mer.

"Jeg tror du så at du fikk en god del (velfortjent) pes for innlegget ditt, og dermed bestemte du deg for å skrive at du hadde vært feit tidligere."

Nei, det er fakta at jeg har vært så stor og gått ned så mye, det var ikke noe jeg bare bestemte meg for å skrive.

"Så da kunne ingen beskylde deg for å være uvitende om overvektiges problemer.. "

Jeg ble også forbanna og såret hver gang jeg hørte slike uttalelser da jeg var overvektig selv. Men etter at jeg har jobbet og slitt meg ned i vekt, vet jeg at det faktisk er sannheten. Det er livsstilsendring og kostholdsendring som skal til for å gå ned, og det er den overvektiges ansvar å ta vare på sin egen helse.

Du fremstår akkurat like idiotisk som en som har sluttet å røyke, som klarte det uten de aller største problemene, og som så oppfører seg arrogant over de som ikke har klart det. Helt uten innsikt i menneskesinnet og elementær medisin og biologi.

"..................................."

Skrevet

"Den idioteten som skrev hovedinnlegget bør også tvangsinnlegges et unevnt sted.

- bebba"

Svært så "seriøst" svar du kom med der, da bebba? Det skal altså ikke være lov å påpeke sannheten?

Det er ikke til å komme fra at overvekt skyldes feil livsstil og feil kosthold. Det er ingen andre enn den overvektige selv som har ansvaret for hva han putter i munnen og hvordan han lever.

"Svært så "seriøst" svar du kom med der, da bebba? Det skal altså ikke være lov å påpeke sannheten?"

Tja...idiotiske og uintelligente uttalelser fortjener ditto svar. Og den "sannheten" din er så begrenset og utklippet at det blir helt feil å kalle den det.

"Det er ikke til å komme fra at overvekt skyldes feil livsstil og feil kosthold."

Og feil livsstil og feil kosthold, da? Hva kommer de av? Det kommer ikke nødvendigvis bare av latskap.

"..............................."

Skrevet

Når din formening er at all overvekt er selvforskyldt, og kan rettes opp met selvdisiplin, så taler du mot bedre vitende.

Overvekt er noe det forskes mye på, og på langt nær all overvekt er selvforskyldt i den forstand at den som er overvektig har gitt blanke f.

For de fleste normalt overvektige er det hovedsaklig et spørsmål om livsstil, men ikke for alle.

For sykelig overvektige er det kun hos et fåtall at overvekten skyldes livsstil alene.

At du tilhører mindretallet får så være din sak - utfordrer deg herved til å dokumentere dine påstander om at det store flertall av sykelige overvektige er blitt overvektige grunnet livsstil, med vitenskaplige baserte undersøkelser og/eller relevante forskningsresultater om emnet.

Greier du ikke å frembringe det, bør du ihvertfall være voksen nok til å innrømme at du har kastet frem synspunkter du ikke kan dokumentere.

H*n klarer selvsagt ikke det. Han har ikke møtt et eneste motargument med noe annet enn stillhet :-)

"..................................."

Skrevet

"Han har såklart skylden selv - selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette. Sykdom fratar oss ikke -all- makt over våre egne liv."

Det er jeg enig i.

"Men hvorfor har du på liv og død så mye imot han selv om dette stemmer?"

Jeg har ikke direkte imot han. Men ifølge alle de artiklene som er skrevet om han, så er det ikke første gangen han har trengt hjelp av brannvesenet for å komme seg på sykehuset. Forrige gang var visst for 6-7 år siden.

Jeg mener at han alt den gangen burde ha bestemt seg for å gjøre noe med vekta. Jeg tok et søk på google og leste alle de artiklene som kom frem om denne saken, og der fant jeg ingenting om at han har gjort noe selv for å bedre sin egen helse siden den gangen. Det kan selvfølgelig være at han har gjort noe, men det tviler jeg på. Mannen har ihvertfall hatt de siste 6-7 årene på seg til å endre livet sitt, for å slippe og oppleve en slik transport en gang til. Det må være veldig flaut for han at det hele blir filmet og ikke minst lagt ut på web.

Det var en dokumentar på tv for en stund siden som handlet om så store folk som han. Bla. en dame som var nærmest sengeliggende av fedmen og trengte hjelp av pleiere til omtrent alt. Hun var riktignok ikke helt sengeliggende, hun kunne gå et par skritt før hun måtte sette seg. Men store deler av tiden tilbragte hun i senga. Hun hadde en spesialdiett hun skulle følge for å gå ned i vekt, og denne maten var det pleierne som tilberedte til henne.

Problemet var bare at hun ikke gikk ned i vekt. Hun ble bare større. Og grunnen? Jo, så fort pleierne var ute av huset om kvelden, ringte hun til nærmeste burgersjappe og bestilte 7-8 hamburgere og noen pizzaer og annet bragt hjem med bud. Dette koste hun seg med i løpet av natten, og emballasjen gjemte hun under senga "så ikke pleierne skulle oppdage det".

Kan tenke meg det var fortvilende for pleierne når de jobbet og slet for at hun skulle få hjelp til å gå ned i vekt, og så gjorde hun slikt. Hun forverret bare sin egen situasjon og lurte kun seg selv, ingen andre. Pleierne oppdaget selvfølgelig emballasjen og lurte på om de måtte gå til et så drastisk skritt som å stenge av telefonen hennes.

Det burde de nok gjort, dersom det var mulig å stenge av for utgående samtaler til alle andre numre enn nødnumrene.

Gjest Snoopy83
Skrevet

"selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette."

Det kan hende. Og det kan også hende at det er lite eller ingenting han kunne ha gjort.

Det tror jeg ikke.

Jeg har ikke hørt om sykdommer der det ikke er noe som helst å gjøre.

Gjest Snoopy83
Skrevet

"Han har såklart skylden selv - selv om han helt sikkert har en sykdom som gjør at han eser ut, er det fortsatt ting han kunne ha gjort for å motvirke dette. Sykdom fratar oss ikke -all- makt over våre egne liv."

Det er jeg enig i.

"Men hvorfor har du på liv og død så mye imot han selv om dette stemmer?"

Jeg har ikke direkte imot han. Men ifølge alle de artiklene som er skrevet om han, så er det ikke første gangen han har trengt hjelp av brannvesenet for å komme seg på sykehuset. Forrige gang var visst for 6-7 år siden.

Jeg mener at han alt den gangen burde ha bestemt seg for å gjøre noe med vekta. Jeg tok et søk på google og leste alle de artiklene som kom frem om denne saken, og der fant jeg ingenting om at han har gjort noe selv for å bedre sin egen helse siden den gangen. Det kan selvfølgelig være at han har gjort noe, men det tviler jeg på. Mannen har ihvertfall hatt de siste 6-7 årene på seg til å endre livet sitt, for å slippe og oppleve en slik transport en gang til. Det må være veldig flaut for han at det hele blir filmet og ikke minst lagt ut på web.

Det var en dokumentar på tv for en stund siden som handlet om så store folk som han. Bla. en dame som var nærmest sengeliggende av fedmen og trengte hjelp av pleiere til omtrent alt. Hun var riktignok ikke helt sengeliggende, hun kunne gå et par skritt før hun måtte sette seg. Men store deler av tiden tilbragte hun i senga. Hun hadde en spesialdiett hun skulle følge for å gå ned i vekt, og denne maten var det pleierne som tilberedte til henne.

Problemet var bare at hun ikke gikk ned i vekt. Hun ble bare større. Og grunnen? Jo, så fort pleierne var ute av huset om kvelden, ringte hun til nærmeste burgersjappe og bestilte 7-8 hamburgere og noen pizzaer og annet bragt hjem med bud. Dette koste hun seg med i løpet av natten, og emballasjen gjemte hun under senga "så ikke pleierne skulle oppdage det".

Kan tenke meg det var fortvilende for pleierne når de jobbet og slet for at hun skulle få hjelp til å gå ned i vekt, og så gjorde hun slikt. Hun forverret bare sin egen situasjon og lurte kun seg selv, ingen andre. Pleierne oppdaget selvfølgelig emballasjen og lurte på om de måtte gå til et så drastisk skritt som å stenge av telefonen hennes.

Det burde de nok gjort, dersom det var mulig å stenge av for utgående samtaler til alle andre numre enn nødnumrene.

Ja, hun var jo nesten OND ovefor pleierne; alt det de gjorde for å hjelpe henne, så brøt hun avtalene og opplegget.

Nei.

Det er noen mennesker man bør skjenne på, straffe eller fordømme for sine uheldige tilbøyeligheter, men disse tjukkasene er ikke dem.

Som sagt, siden det er minimalt med skade disse menneskene forårsaker andre i forhold til enhver kriminell, så skjønner jeg ikke annet enn at forakten baserer seg det at de "gjør seg pleietrengende".

Hvorfor er dette så ille? Det er ingen nødvendighet å slå hardt ned på dette, for da blir det bare verre.

Jeg tror det er ytterst få fedme-rammede eller deprimerte for den saks skyld det er hensiktsmessig å si "nå får du for faen ta deg sammen, din samfunnskvise" til.

En liten prosent ville kanskje blitt bedre på den måten. Men resten ville blitt verre.

Det er hva jeg tror. Tror du noe annet skal du få lov til å fordømme mennesker over 200 kg, men det er egentlig veldig trangsynt.

Skrevet

Forøvrig veide han ikke 400 kg, men 298.

Du har fått en del kjeft for innlegget ditt, og det har jeg full forståelse for. Det fortjener du.

Skrevet

Forøvrig veide han ikke 400 kg, men 298.

Du har fått en del kjeft for innlegget ditt, og det har jeg full forståelse for. Det fortjener du.

Om du gadd lese avisartikkelen jeg henviste til, så hadde du sett at der står det 400 og det var den jeg tok utgangspunkt i. Les henvisninger før du kjefter.

Forøvrig regner jeg med at de færreste av dere som har svart i denne tråden selv har opplevd å være ekstremt overvektig. Jeg har vært det (150 kilo er ekstrem og ikke moderat overvekt) og vet hva det krever av innsats for å bli kvitt kiloene, og hva som må til for ikke å gå opp igjen. Kjeftingen deres får meg derfor ikke til å endre mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...