Gå til innhold

400 kilo!

Gjest feite folk har selv skylda

Anbefalte innlegg

Skrevet

-"Alle med litt omløp vet utmerket godt at slike forslag ikke er for å hindre at folk kjøper usunne ting"

Jeg har såpass omløp, og jeg ser heller ikke på det som en god løsning.

Jeg synes godt matprisene på sunn mat kan senkes, men dersom det må gå på bekostning av noe annet, ser jeg ingen grunn til at ikke alkohol og usunn mat kan bli dyrere. (ja, jeg vet at dette ikke vil være resultatet av sukkeravgift..

Nå synes ikke jeg at avgift er løsning på alle problemer, man bør heller sette ned pris på sunn mat, og sette inn mer ressurser på forebygging av misbruk av alkohol, og dårlig kosthold

Det jeg argumenterte med til Hawkwind står jeg for: De fleste som spiser usunn mat har råd til å spise sunnere, men velger det de synes smaker best.

Når vi snakker om grunner til fedmeepedemien, synes jeg ikke vi kan begrunne det med dårlig kunnskaper og dårlig råd. Jeg tror hovedgrunnen til fedme er psykiske årsaker, at man trøstespiser, spiser fordi man er sliten osv..

Dette vet ikke regjeringen hvordan de skal ta hånd om, og da er det en mer lettvint løsning å legge på avgift.

"men dersom det må gå på bekostning av noe annet, ser jeg ingen grunn til at ikke alkohol og usunn mat kan bli dyrere"

Nå er vi jo inne på noe litt annet, da. Norges alkoholavgifter medfører to ting: Vi "driter os ut" som det mest latterlig dyre landet i verden på det området. Dette medfører at flere og flere smugler (noe som fort betyr en del i bøter) og handler alkohol i nabolandene. I tillegg medfører det en økt omsetning av sprit smuglet av profesjonelle smuglere, med et innhold man sjelden har noe som helst garanti for (ref. metanol etc.)

Så jo - det er MANGE grunner til at alkoholavgiftene IKKE må øke. Og den mindre begavede mullah høybråtens forsøk på alkoholpolitikk-misjonering i resten av europa ser vel alle at ikke kommer til å bli noe annet enn en latterlig norsk nisse som driter ut landet sitt overfor resten av verden.

".................................."

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

28

• Hawkwind

13

• ShitDiddelyDo

4

• skorpionfisken

2

Skrevet

Tiltak ja...det beste hadde vært om man kunne skrudd tiden tilbake 20 år.

Til et samfunn som ikke krevde at man brukte seg opp totalt på jobb, og kom hjem som et vrak på sen ettermiddag/kveld.

Til et samfunn hvor man hadde anledning til å ta seg tiden til å kjenne etter at man lever.

Så lenge forbrukerkulturen er rådende såpass sterkt her i landet, hvor mennesker og menneskeskjebner er forbruksvarer på lik linje med pizza og cola, får man ike gjort noe særlig med problemet er jeg redd.

Det kosthold og den ernæring den enkelte har, er tross alt preget av faktorer som tid, overskudd og penger.

Og de fleste menneskene i vesten generelt opplever at minst en av de tre ovennevnte elementer er en mangelvare i hverdagen.

Avgifter er neppe veien å gå for å løse dette heller. Selv om en eventuell sukkeravgift ville fått ned sukkerforbruket noe, ville sukkerproduktene i så fall bare blitt erstattet av andre lavkostprodukter med andre tomme kalorier. Fett og kunstige søtningsstoffer i mer eller mindre frydefull blanding, antagelig.

Skulle gjerne sett noen gode løsninger på dette som kunne fungert for et bredt flertall av befolkningen - men er redd jeg blir svar skyldig på denne problemstillingen.

"Til et samfunn hvor man hadde anledning til å ta seg tiden til å kjenne etter at man lever. "

Det kommer desverre aldri til å skje, heller tvert imot. Selv land som har hatt tradisjoner med ting som fiesta etc., er nå i ferd med å miste dette og bli en del av resten av stress-verden.

"................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...