Gå til innhold

Syklusproblemer etter p-pillebruk

Anbefalte innlegg

snartgravid74

Hei Dr. MoenJeg er en kvinne på 31 år som forsøker å bli gravid. Jeg sluttet med p-pillene i august i fjor. Syklusen min ser ut til å bli lenger og lenger. Jeg har hatt mensen med 38, 37, 38, 38 og 39 dagers mellomrom. Blødningene har vært sparsomme. Nå er jeg på dag 50 i min 6. syklus og fortsatt ingen menstruasjon. I denne og foregående syklus har jeg tatt morgentemperaturen. Foregående syklus viser et bifasisk mønster med antatt EL ca. dag 27 og mens dag 39. Denne syklusen er morgentemperaturene fortsatt lave på dag 50. Jeg har tatt en negativ graviditetstest.Ellers er jeg slank og trener og spiser sunt. Jeg har ingen helseproblemer og tar ingen medisiner. Hvor lang tid må jeg forvente før syklusene mine stabiliserer seg ? Det er vanskelig å planlegge graviditet med slike ustabile sykluser. Er det noe jeg kan gjøre og er det noe evt. legen kan hjelpe meg med ?Takk for svar.Mvh Inger

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/181203-syklusproblemer-etter-p-pillebruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Effekten av p-pillen er for lenge siden ute av kroppen, så jeg antar at det er andre forhold som er årsak til din uregelmessighet, sannsynligvis hormonforstyrrelse. Jeg synes du skal be din lege om en henvisning til gynekolog for utredning av sjelden eller sviktende eggløsning. Det kan f.eks. være endret stoffskifte, stor produksjon av hormoner prolaktin eller det man betegner PCOS som kan være årsak og hvor blodprøve (ev ultralyd ev eggstokkene)vil avsløre tilstanden. Jeg synes ikke du skal avfinne deg med å vente ett år. I din alder skal man ikke vente med tålmodighet, eggene aldres hastigt, så man må være aktiv.

Lykke til, du kan selvsaqgt bli gravid i ventetiden, samleie 2-3 ganger per uke er optimalt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg ser du har fått svar fra gynekologen, men slenger inn et svar likevel.

Jeg sluttet også med p-piller i august i fjor og har også slitt med svært ustabile sykluser. Mine er derimot kortkorte og ujevne, alt fra 15 til 28 dager, snittet ligger på ca 19-20 dager.

Jeg har allerede vært hos fastlegen to ganger etter nyttår og har fått tatt flere blodprøver og foretatt en gu. Ingen av prøvene viste noe galt, men mine hjemme-el-tester har ikke påvist el ennå. Nå er jeg blitt henvist til utredning og jeg håper de kan finne ut hva som er galt.

Gå til fastlegen din og be om hjelp. Jeg er bare 24 år, men som Mette Moen sier, når en er over 30 skal en i hvertfall ikke vente altfor lenge. Det er bedre å mase litt ekstra enn å gå hjemme og bekymre seg.

Lykke til.

c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...