Gjest Timari Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Er det det samme? Eller er det ene en midlertid løsning og det andre permanent? jeg og en veninne lurer på dette. Er det noen med fagkunnskap som kan svare? 0 Siter
Freya Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Tracheotomi er et inngrep hvor man lager et hull inn til luftrøret. Tracheostomi er selve hullet i halsen. Står i medisinsk ordbok at trakeostomi er det samme som trakeotomi. 0 Siter
Gjest modific Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Det som ender på -tomi betyr et en har fått gjordt et snitt, men det kan ha blitt "sydd" igjen med det samme. (f.eks lapratomi på magen for å fjerne livmor, eller tracheotomi for å hjelpe noen til å puste.) Det som ender på stomi betyr et snitt der en har et "hull" etterpå, f.eks utlagt tarm, eller tracheostomi der en har en kanyle inn i luftrøret for å hjelpe på pusten. Mange kan ha dette i mange år. Ble det enkelt forklart og riktig tro?? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Det som ender på -tomi betyr et en har fått gjordt et snitt, men det kan ha blitt "sydd" igjen med det samme. (f.eks lapratomi på magen for å fjerne livmor, eller tracheotomi for å hjelpe noen til å puste.) Det som ender på stomi betyr et snitt der en har et "hull" etterpå, f.eks utlagt tarm, eller tracheostomi der en har en kanyle inn i luftrøret for å hjelpe på pusten. Mange kan ha dette i mange år. Ble det enkelt forklart og riktig tro?? nei jeg synes det var en bra forklaring jeg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.