Gå til innhold

hva er forskjellen på en tracheotomi og en tracheostomi

Anbefalte innlegg

Gjest Timari
Skrevet

Er det det samme? Eller er det ene en midlertid løsning og det andre permanent?

jeg og en veninne lurer på dette. Er det noen med fagkunnskap som kan svare?

Skrevet

Tracheotomi er et inngrep hvor man lager et hull inn til luftrøret. Tracheostomi er selve hullet i halsen. Står i medisinsk ordbok at trakeostomi er det samme som trakeotomi.

Gjest modific
Skrevet

Det som ender på -tomi betyr et en har fått gjordt et snitt, men det kan ha blitt "sydd" igjen med det samme. (f.eks lapratomi på magen for å fjerne livmor, eller tracheotomi for å hjelpe noen til å puste.)

Det som ender på stomi betyr et snitt der en har et "hull" etterpå, f.eks utlagt tarm, eller tracheostomi der en har en kanyle inn i luftrøret for å hjelpe på pusten. Mange kan ha dette i mange år.

Ble det enkelt forklart og riktig tro??

Gjest Timari
Skrevet

Det som ender på -tomi betyr et en har fått gjordt et snitt, men det kan ha blitt "sydd" igjen med det samme. (f.eks lapratomi på magen for å fjerne livmor, eller tracheotomi for å hjelpe noen til å puste.)

Det som ender på stomi betyr et snitt der en har et "hull" etterpå, f.eks utlagt tarm, eller tracheostomi der en har en kanyle inn i luftrøret for å hjelpe på pusten. Mange kan ha dette i mange år.

Ble det enkelt forklart og riktig tro??

nei jeg synes det var en bra forklaring jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...