Gå til innhold

Barn blir skrevet for gamle i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betviler påstanden om at norske myndigheter har sagt at det var _for dyrt_ å endre på dette.

Det er bestemmelser i folkeregistreringsloven med forskrifter om endring av fødselsdato. Det er fullt mulig å avslå søknad om endring av dato på grunnlag av manglende bevis for annen dato. Det er derfor helt unødvendig å si at det er "for dyrt" å endre. det er mange mennesker som hver år FÅR endret registrert fødselsdato i Norge.

Mange kommer til Norge uten identitetspapirer, og derfor kan feil lett oppstå ved fastsettelse av riktig fødselsdato. Selvsagt må det være strengt mht hvordan man skal få dette endret - hva slags dokumentasjon som godtas etc, hvis ikke kunne jo en person ha fått endret fødselsdato i tilfeller der det ikke var grunnlag for dette.

Det har faktisk vært tilfeller i Norge der innvandrere etter noen år i Norge har klart å få endret fødseslåret sitt slik at de plutselig blir noen år eldre, og dermed kan oppnå alderspensjon "før tida".

Selvsagt skjønner jeg at det er meget frustrerende å ha fått fastsatt feilaktig fødselsdato, og i særdeleshet når man ikke klarer å skaffe godtagbart bevis på hva som er den riktige datoen, for eksempel fordi fødelandet hadde for dårlige registreringsrutiner.

Skrevet

Jeg betviler påstanden om at norske myndigheter har sagt at det var _for dyrt_ å endre på dette.

Det er bestemmelser i folkeregistreringsloven med forskrifter om endring av fødselsdato. Det er fullt mulig å avslå søknad om endring av dato på grunnlag av manglende bevis for annen dato. Det er derfor helt unødvendig å si at det er "for dyrt" å endre. det er mange mennesker som hver år FÅR endret registrert fødselsdato i Norge.

Mange kommer til Norge uten identitetspapirer, og derfor kan feil lett oppstå ved fastsettelse av riktig fødselsdato. Selvsagt må det være strengt mht hvordan man skal få dette endret - hva slags dokumentasjon som godtas etc, hvis ikke kunne jo en person ha fått endret fødselsdato i tilfeller der det ikke var grunnlag for dette.

Det har faktisk vært tilfeller i Norge der innvandrere etter noen år i Norge har klart å få endret fødseslåret sitt slik at de plutselig blir noen år eldre, og dermed kan oppnå alderspensjon "før tida".

Selvsagt skjønner jeg at det er meget frustrerende å ha fått fastsatt feilaktig fødselsdato, og i særdeleshet når man ikke klarer å skaffe godtagbart bevis på hva som er den riktige datoen, for eksempel fordi fødelandet hadde for dårlige registreringsrutiner.

"Det er bestemmelser i folkeregistreringsloven med forskrifter om endring av fødselsdato. Det er fullt mulig å avslå søknad om endring av dato på grunnlag av manglende bevis for annen dato. Det er derfor helt unødvendig å si at det er "for dyrt" å endre. det er mange mennesker som hver år FÅR endret registrert fødselsdato i Norge"

Det et dette er for dyrt å endre er en uttalelse fra en offentlig tjenesteansatt, ikke fra statsministeren på vegne av norske myndigheter. Fødselsdatoene er beviste, det fremkom i innlegget mitt. Derfor er jeg forundret over at dette er noe å diskutere.

Jeg vet om tilfelle hvor en somalsk jente ble flyttet opp om tre år i skolesystemet etter at fødselsdatoen ble fastslått. Det var det ingen andre enn myndighetene som ville, ikke skolen eller foreldre.

Snakker man kanskje om å spare penger her? Det blir dyrerere å ha så mange barn et år lenger på skolen og betale barnepenger et år lenger til foreldrene osv.

Jeg jobber med flerkulturelle barn og familier og kan godt nevne flere eksempler hvor det er lite innsats fra offentlige tjenesteansatte til å rette på feil, eller til å yte noe utenom det som strengt tatt er nødvendig. Jeg trenger heller ikke flerkulturelle familier til.

Hva med algerianske asylsøkeren som mistet bankkortet sitt og dermed sitt eneste identitetsbevis. Han gikk i banken og fikk der beskjed om at i denne banken måtte han snakke norsk. Han snakket fransk like godt som arabisk, og bra engelsk også.

Jeg hjalp han privat og personlig med å ordne opp i dette.

Jeg er godt klar over at denne afghanske familien ikke ville ha fått samme svar alle steder, men det er ikke like lett for dem å være klar over det. Dette handler om å gjøre jobben sin.

Skrevet

Når barn skal endre klasse så må det en ekspertise (PPT f.eks.) inn for å vurdere, uansett grunn. Slikt koster tid og penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...