vise Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Jeg er 41 år og har alltid hatt regelmessig mens. For kort tid tilbake gikk det 6 uker øfr neste mens som varte 3 dager og alt var mørkt. Etter det gikk det bare 2 uker, så fikk jeg blødning igjen, denne gangen frsikt og mer og mer for hver dag. Jeg har nå hatt blødninger i 10 dager og jeg har aldri hatt så kraftig blødninger siden etter fødslene (har 4 barn, den minste 8 år). Vil jeg blø og blø, har hormonene mine hekta seg? Eller bør jeg ta noe for å få stoppet denne blødningen? Etter å ha lest inne her regner jeg med at det er overgangsalder, men jeg føler meg ikke klar for det. Har for øvrig ingen andre plager, hetetokter etc.KAn det være noe annet? Jeg har bestillt time hos gynekolog, men kommer ikke til på flere uker, er redd jeg skal blø i mange uker.Er takknemlig for et svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181283-uregelmessige-bl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. april 2005 Del Skrevet 16. april 2005 Det er sannsynligvis første tegn på at overgangsalderen er på vei, men det kan gå mange år før det stopper helt opp. Kom din mor tidlig i overgangsalderen? Det er ofte arvelig. De uregelmessige blødninger (hvor man ikke ved når de starter eller slutter) tyder på manglende eller uregelmessig eggløsning. Det kan være forbigående eller det kan fortsette. Forløpet er ulikt fra kvinne til kvinne. Når du ikke har hetetokter er det fordi du fortsatt produserer nok østrogen, så det er ikke det som mangler. Etter eggløsning produseres et hormon, progesteron, som regulerer blødningene. Det kan man erstatter med gestagen (f.eks. Provera) som du tar i ca 12 dager hver måned. Etter noen dager kommer da en normal blødning. Det bør du kanskje fortsette med så lenge du har blødning, det kan bli i flere år. Gynekologen vil sikkert utføre ultralyd av livmoren og ta en slimhinneprøve (det er ikke videre ubehagelig). Noen får gestagen til tre måneder, men jeg foretrekker å gi det frem til siste menstruasjon. Hvis du blør voldsomt kan du redusere blødningen med Cyklokapron, men det stopper den ikke. Du vil sikkert kunne få en resept fra din fatslege. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181283-uregelmessige-bl%C3%B8dninger/#findComment-1223807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.