Gjest veldig oppgitt Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Kjøpte en bærbar pc for nesten 3 år siden. Etter ca ett og et halvt år sluttet den å virke. Sendte pc på reparasjon. Det var skjermen som gikk. Så gikk det en tid og ny type feil dukket opp. Etter dette er den nå inne til reparasjon for tredje gang for denne samme feilen (fjerde gang i alt altså). Første gang for reparere denne samme feilen i nesten 2 måneder ! Denne gangen passer det nå to uker. I kontakt med butikken sier de at nå er all innmat i pc-en byttet ! Batteriet også for det var røket. Hele saken er fryktelig plagsom. Ansatte i butikken er uenige seg imellom om garantitid og diskuterer med importør om garanti. En sier 1 års garanti på selve pc-en, en annen 2 år og en enda en annen 3 år. Vet ikke hva som er rett. Trodde forbrukeskjøpsloven sa 5 år om slike kjøp, eller hva ? Opplever at hverken butikken eller pc-typen er å stole på. Butikken på grunn av måten de har fulgt denne saken og på grunn av at de ikke gir meg beskjeder som de lovet. I siste samtale med butikken fikk jeg følgende beskjed: Maskinen er ikke klar enda, men jeg skal få beskjed på mandag. Men da har det gått mer enn 14 dager siden den ble levert til reparasjon. De sa at batterier er i utgangspunktet ingen garanti på fordi det er forbruksvare, men at jeg får et halvt års garanti på det. Den andre feilen som ikke skyldes batteriet, dekkes av garantien. Jeg fikk ikke klart beskjed om jeg måtte betale for et nytt kostbart pc-batteri eller ikke.(Nesten 2000 kr.) Tilliten til butikken er ødelagt. Kommer aldri mer til å handle der igjen. Skulle gjerne hevet kjøpet dersom det var mulig. Har jeg rett til det ? Hvilken begrunnelse kan jeg i tilfelle bruke ? 0 Siter
Gemini Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Kontakt Forbrukerrådet for hjelp. Evt. TV2 Hjelper Deg. Kanskje du også finner ut av det her: http://www.forbrukerradet.no/ Les særlig i loven om rettigheter på garantitid osv., det står også om heving av kjøp og andre rettigheter der. 0 Siter
Gjest yui Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 Jeg fikk beskjed på forbrukerombudet (dette gjaldt en mp3-spiller) at hvis man måtte reparere samme feil igjen for andre gang så hadde man krav på ny spiller. Kanskje gjelder dette også pc? 0 Siter
petter smart Skrevet 19. april 2005 Skrevet 19. april 2005 Garanti er noe leverandør/butikk tilbyr. Denne kan altså være alt fra 0 til "for alltid". Men reklamasjonstiden er 5 år. Feil som ikke skyldes feil bruk av produktet e.l. kommer inn under dette. Uansett om det er garanti på produktet eller ikke. Dersom de bruker lang tid på å reparere feilen, typisk over 2 uker, så har du rett på en tilsvarende lånegjenstand i reparasjonsperioden. Dersom de ikke har klart å reparere produktet på 2 forsøk, dvs den ryker en tredje gang (for samme feil) så kan du heve kjøpet. Og få hele beløpet igjen, selv om den er mindre verdt i dag. Batterier i en bærbar pc er ikke forbruksvare og skal vare minst 5 år, selv om du må forvente at ladekapasiteten vil gå ned etterhvert. Du har all rett til å heve kjøpet eller få en ny tilsvarende pc. Skriv ut kjøpsloven og ta med deg den i butikken. De prøver alltid å nekte kundene sine lovpålagte rettigheter. Men dersom de skjønner at du kjenner loven så blir de mer hjelpsomme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.