Gå til innhold

Strøm og overføring. Idioti uten like!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her nå, sur og lei. Har fått enda en strømregning. 958kr denne gangen, ganske mye for to studenter! MEN, tingen er at vi ikke kan gjøre noe med det. Det vi betaler så mye for er ikke strømmen vi bruker (som utgjør "kun" 385kr), det er overføringen som bunner ut i hele 572kr! Synes dette er helt bak mål. Vil kalle det lureri på grunn av:

1) De tar mer i overføring enn de "trenger" for tilrettelegging, vedlikehold etc av linjene. Prisene var IKKE så høye tidligere. De er justert slik jeg never i neste punkt.

2) Når strømprisene endelig faller litt og folk ikke lenger sulter for å beholde varme i huset så øker de overføringsavgiften tilsvarene slik at de fortsatt skal tjene "rått", selv om nivået de var på før medførte gedigne overskutt uansett (ja, på grunn av strømkrisen).

Det hele vil jeg sammenligne med metodene SAS har brukt for å senke prisen, dvs prisen er fin, det er skatter og avgifter de øker. Ikke pga de må, men pga at det ser bedre ut for kunden. Dette har også blitt tatt opp i media senest for noen dager siden og blitt omtalt som rent lureri.

Nå er jeg ikke noe ekspert på strøm, markedet og måtene de jobber på så vennligst rett meg om jeg har sagt noe feil.

Andre som har noe de vil si om saken? Føltes godt å få ut noe damp :)

Skrevet

Måtte bare kommentere: wow, bruker dere så lite strøm! alltid brukt minst 1200-2000++ på strøm både på hybelleil + hus jeg :(

Skrevet

Måtte bare kommentere: wow, bruker dere så lite strøm! alltid brukt minst 1200-2000++ på strøm både på hybelleil + hus jeg :(

Samme som meg. Har leilighet, 85 kvadrat. 2000 kr mnd om vintern, 1000 kr mnd om sommern.

Skrevet

Ganske varmt klima her på sørverst-landet :) Ja, men tingen er at selve strømmen ikke er så dyr (lengre), men at de setter opp prisen på overføringen fordi de ikke lengre kan "ribbe" oss med "vi-har-ikke-mer-vann-i-reservoarene-våre"-sprøytet deres.

Virker kanskje litt teit, men hadde vært bedre om strømmen var det som kosta og ikke overføringa. Logikken der er ihvertfall mer....logisk :P

Skrevet

Når du sier overføring så er det vel nettleie du mener vil jeg tro. Nettleien vil være der uansett om du bruker strøm eller ikke. Det du betaler for er kostnadene for linjene frem til huset der du bor. Det dekker alle kostnadene og vedlikeholdet av linjene.

Prisen du betaler er avhengig av mange ting, som f.eks beliggenhet, antall kunder på linjenettet, osv, osv.

Et e-verk i en by har større utnyttelsesgrad på sine linjer enn f.eks et e-verk på landet. Det kan igjen bety billigere nettleie i en by enn ute på landet.

Jo mer grisgrendt det er i e-verkets forsyningsområdet, jo dyrere blir nettleien.

Nettleien er også overvåket av NVE, som går i gjennom beregningene og ser om de kan være riktige. Nettleien skal ikke være høyrere enn de virkelig kostnadene, med et fornuftig påslag for fortjeneste.

Prisen på selve forbruket endrer seg time for time, avhengig av tilgang og forbruk. Du betaler en snittpris av dette, litt avhengig av hvilke type kontrakt du har med e-verket.

Skrevet

Kan være pga:

Vi bor i 3.etasje, altså to leiligheter under oss som gir varme.I tillegg bor vi på sørvestlandet, altså ikke den kaldeste plassen i nord.

Ellers er vi vel ganske gjennomsnittlige, men sløser vel ikke med strøm :)

petter smart
Skrevet

Når du sier overføring så er det vel nettleie du mener vil jeg tro. Nettleien vil være der uansett om du bruker strøm eller ikke. Det du betaler for er kostnadene for linjene frem til huset der du bor. Det dekker alle kostnadene og vedlikeholdet av linjene.

Prisen du betaler er avhengig av mange ting, som f.eks beliggenhet, antall kunder på linjenettet, osv, osv.

Et e-verk i en by har større utnyttelsesgrad på sine linjer enn f.eks et e-verk på landet. Det kan igjen bety billigere nettleie i en by enn ute på landet.

Jo mer grisgrendt det er i e-verkets forsyningsområdet, jo dyrere blir nettleien.

Nettleien er også overvåket av NVE, som går i gjennom beregningene og ser om de kan være riktige. Nettleien skal ikke være høyrere enn de virkelig kostnadene, med et fornuftig påslag for fortjeneste.

Prisen på selve forbruket endrer seg time for time, avhengig av tilgang og forbruk. Du betaler en snittpris av dette, litt avhengig av hvilke type kontrakt du har med e-verket.

Problemet er dette "fornuftige" påslaget for fortjeneste.

Strømleverandørene har en rett til å tjene en viss mengde penger. Når strømmen blir billigere og/eller folk bruker mindre strøm har de lov å sette opp nettleien for å kunne tjene så mye penger som de har rett til.

petter smart
Skrevet

Strømleverandørene har en rett til å tjene en viss mengde penger. Når strømmen blir billigere og/eller folk bruker mindre strøm har de lov å sette opp nettleien for å kunne tjene så mye penger som de har rett til.

Skrevet

Nei, de har ikke rett til å heve nettleien uten videre. Det er kun dekning av kostnader og et fornuftig fortjeneste, som de har lov til å ta, forøvrig er også er et tak på hva de har lov til å ta i fortjeneste. Dette taket kan varierer fordi det er avhengig av hvor effektive de er.

Men selvsagt er det ikke lett å kontrollere at det ikke skjuler seg noen kostnader som er innbakt, som ikke skulle ha vært der. Det finnes sikkert muligheter for å unngå regelverket litt eller å tøye det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...