Gå til innhold

Hagestell for dummies

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter fem år kan vi ikke lenger gjemme oss bak "vi må bo oss til"-unnskyldningen for at hagen ser usedvanlig lurvete ut.

Det er en rekkehushage i overkommelig størrelse (burde i hvert fall vært det for de fleste), men sannheten er at vi har verken særlig kunnskap om eller interesse for hagestell.

Nå må vi imidlertid til pers, og derfor: O, kloke dolere - har dere noen gode, enkle tips for å få et velstelt bed eller en ålreit hekk? Noen linker? Bøker? Inspirasjon? Egne erfaringer? Selv trusler er av interesse....

Hageflegmatisk hilsen fra

Skrevet

Hvis dere har råd til det så få en gartner som lager en velstelt hage som siden steller seg selv. Busker og gress som bare trenges å klippes litt innimellom f.eks.

Skrevet

Hvis dere har råd til det så få en gartner som lager en velstelt hage som siden steller seg selv. Busker og gress som bare trenges å klippes litt innimellom f.eks.

Er ikke sånt ganske dyrt, da?

Jeg kjenner en intens motvilje mot å bruke mer penger enn nødvendig på hage, da er jeg egentlig mer villig til å legge ned litt energi i planlegging og jobb selv for å etablere noe som etterhvert blir lettstelt og greit.

Dessuten går pengene våre til adopsjon nå - og i valget mellom gartner og et barn til er vel valget ganske greit, hehe. ;o)

Skrevet

Slik hagen er i dag, består den av:

1 stk gressplen med mye mose og noe leire

1 stk langt kantbed med diverse viltvoksende ugress, en skranten klatrerose, noen offensive løyntnantshjerter og noe annet uidentifisert tjafs.

1 stk epletre som er ålreit å ha, men som begynner å breie seg litt vel mye

1 hekk mot gata, som består av noen usedvanlig stygge busker

1 syrinbusk ved hageporten.

HVA kan gjøres?

Skrevet

Er ikke sånt ganske dyrt, da?

Jeg kjenner en intens motvilje mot å bruke mer penger enn nødvendig på hage, da er jeg egentlig mer villig til å legge ned litt energi i planlegging og jobb selv for å etablere noe som etterhvert blir lettstelt og greit.

Dessuten går pengene våre til adopsjon nå - og i valget mellom gartner og et barn til er vel valget ganske greit, hehe. ;o)

Ja det forstår jeg godt;) Jeg aner ikke hva slikt koster, men jeg tror ikke det skal være så mye jobb å få en gressplen og noen busker til å bli pen. Hvis det er rimelig grei gressrot på plenen fra før så klipp den ofte og la gresset ligge. Ta vekk alt som er og invister i noen grønne busker som kan vokse av seg selv og bli pene. Husk å bruke tid på å jevne plenen godt før dere planter og kjøp god jord og gjødsel.

Jeg er ingen spesialist, men jeg har overtatt slike plener og fått dem til å bli fine uten særlig penger, men det har krevd litt jobb i begynnelsen.

Skrevet

1 stk langt kantbed med diverse viltvoksende ugress, en skranten klatrerose, noen offensive løyntnantshjerter og noe annet uidentifisert tjafs.

HVA kan gjøres?

Skift ut gresset og kast alt unntatt epletreet er mitt råd. Klipp greiner av epletreet når det er riktig tid for det, og plant nye busker. Bruk litt tid og krefter på å spa opp plenen og sette ny jord og gjødsel og få nytt gress. Det lønner seg i slike tilfeller.

Skrevet

Ja det forstår jeg godt;) Jeg aner ikke hva slikt koster, men jeg tror ikke det skal være så mye jobb å få en gressplen og noen busker til å bli pen. Hvis det er rimelig grei gressrot på plenen fra før så klipp den ofte og la gresset ligge. Ta vekk alt som er og invister i noen grønne busker som kan vokse av seg selv og bli pene. Husk å bruke tid på å jevne plenen godt før dere planter og kjøp god jord og gjødsel.

Jeg er ingen spesialist, men jeg har overtatt slike plener og fått dem til å bli fine uten særlig penger, men det har krevd litt jobb i begynnelsen.

Takk for tips. Hva med bedet - vi lurer på å spa opp hele rukla og plante nytt. Noen tips til lettstelte blomster/planter?

Skrevet

Takk for tips. Hva med bedet - vi lurer på å spa opp hele rukla og plante nytt. Noen tips til lettstelte blomster/planter?

Husker ingen navn i farten, men hvis dere går i hageforretninger så får dere mange gode råd og tips. Jeg liker best grønne busker som ikke blomstrer. De som blomstrer blir fort stygge hvis de ikke får riktig stell.

Skrevet

HVA kan gjøres?

Asfaltèr!

;-)

Skrevet

IKKE velg noe med torner....ick..har en masse tornete busker i hagen og er ikke flink med stell så det vokser nye tornete spirer overalt *hele* tiden!! urk..skulle ønske vi var rik og kunne bli kvitt hele driten men de buskene skjermer jo tross alt for innsyn om sommeren da, så da beholder vi dem enn om så lenge :)

Skrevet

Asfaltèr!

;-)

Hehe, det ville nok ikke vært noen dum greie for mannen, for da kunne han spilt basket der. ;o)

Jeg har imidlertid stor glede av å sitte i hagen, og ønsker meg noe grønt.

Skrevet

Hehe, det ville nok ikke vært noen dum greie for mannen, for da kunne han spilt basket der. ;o)

Jeg har imidlertid stor glede av å sitte i hagen, og ønsker meg noe grønt.

Husker godt jeg ønsket meg asfalt da vi leide hus med 100 m hekk og sikkert 3 mål med gressplen. det var _ikke_ spesielt motiverende for en nybegynner i hageverdenen. Så endte det med at vi drepte nesten hele hekken og fikk en fin samling med mose på hele eiendommen.

Istedet for å grave i jorda kjøpte jeg krukker og kar, og fikk mange fine varianter av urter og blomster.

Lykke til!

Gjest busker og barn
Skrevet

Siden dere har/venter små, så sjekk at dere kjøper planer som ikke er giftige. Busken Gullregn feks, er svært giftig. Kanskje det finns noen nettside om dette, hvis de ikke vet det på hagesenteret.

Skrevet

HVA kan gjøres?

Syriner dufter jo nydelig og er vakre, de ville ihvertfall jeg beholdt. Epletreet også. Men det er dere som skal velge: Behold det dere liker, og kvitt dere med resten!

Jeg ville kontaktet et hagesenter ang. plenen deres. Dersom det er mye mose og leire, så er jorden kanskje feil sammensatt? Bør dere feks ha i sand eller annen jord? Spør om dette. Kanskje dere må spa opp hele plenen (masse jobb) eller helle et lass ny jord oppå. Men det kan de svare på som sagt på et hagesenter.

Husk også at plenen bør være mest mulig plan (rett) hvis det skal være lett å bruke gressklipper. Og hva med å gjøre om deler av plenen til et helle-belagt sitteområde? Da blir det mindre plen å klippe.

Til høsten bør dere sette løk med krokus og tulipaner, det er lettvint, og så koselig når det kommer opp om våren.

Ellers bør dere rett og slett spørre på hagesenteret om hvilke blomster som klarer seg selv.

Skrevet

IKKE velg noe med torner....ick..har en masse tornete busker i hagen og er ikke flink med stell så det vokser nye tornete spirer overalt *hele* tiden!! urk..skulle ønske vi var rik og kunne bli kvitt hele driten men de buskene skjermer jo tross alt for innsyn om sommeren da, så da beholder vi dem enn om så lenge :)

Nei, torner blir det ikke.

Vi hadde berberis i hagen da jeg vokste opp, og det frister ikke til gjentagelse. Og hagen må være småbarnsvennlig. ;o)

Skrevet

Mener å ha hørt at det finnes en bok som heter "den late hagen" eller lignende, dvs hage for den som ikke gidder å gjøre for mye hagestell.

Man kan også få gode tips fra en anleggsgartner ved mange hagesenter. Selv om dette koster penger, så kan det fort bli tjent inn igjen for eksempel fordi du slipper å kaste bort penger på prøving og feiling, og at du slipper å bruke massevis av tid på hagearbeid (med mindre du har det som hobby, da! *S*)

Jeg har ikke så veldig mye peiling, men dette har jeg funnet ut ved prøving og feiling:

MOSE er mykt å gå på, og grønt selv om gresset skulle bli tørt pga at man har glemt å vanne. Ikke bry deg om å fjerne den -mye jobb og kommer sikkert igjen. Mose er snart in - det er jeg overbevist om! :-))

(Verre er det med leira. Går det an å ha på litt jord og sand og strø på gressfrø? Skulle plena bli for ille, kan man jo kjøpe ferdog plen på rull...)

LØKPLANTER: Tulipanløk tåler ikke så godt norsk sommer (for våt), og bør derfor spas opp etter avblomstring og settes ned igjen til høsten. Gidder du å gjøre det??

Likeså -Gladioler, iris mm tåler ikke vinteren (for kaldt), så de må spas opp om høsten og settes ut igjen om våren. Gidder du gjøre det??

Tips: velg løkplanter som tåler å være i jorda hele tiden, som for eksempel alle typer narcisser, krokus, snøklokker mm

SOMMERBLOMSTER: er veldig kjekt og greit! Man kjøper ferdige blomster og setter ut, og de klarer seg fint sommeren igjennom med litt vann. Kan settes i bed, eller hvis dere for eksempel lager en stor og deilig terrasse av tre eller skiferheller, så kan du ha sommerblomstene i vakre krukker. Pass på å kjøpe "riktig" type i forhold til om du har sol eller skugge der blomstene skal stå.

Tips: Flittig Lise har ikke fått navnet sitt for ingenting! Den tåler både sol og skygge, og man behøver ikke knipe av blomstene etter avblomstring.

BUSKER etc: Velg typer som ikke behøver beskjæring, som for eksempel mure, berberis, rosa rugosa m fl.

Tips: Se hva som brukes i midtrabatter og steder hvor kommunegartneren ikke kommer for ofte og steller plantene. Hvis plantene likevel ser ålreit ut, så vil de sikkert gjøre det uten alt for mye stell i DIn hage også! :-)

Gjest Flystripa
Skrevet

Hei! Jeg hadde samme problemet i fjor. Vi lagde et nytt kantbed med to kjeglegraner, løytnantshjerter, krokus, tulipaner, stemor, gule margeritter og potteroser(!) Dette krever kun vanning og 2 min plukking annenhver dag. I tillegg planta vi hekk, blankmispel (men den er ikke vintergrønn). Den biten som var plen på framsida av huset, er nå hellelagt, som oppstillingsplass til scooter, sykler etc. Baksida av huset står for tur...

Skrevet

Jeg har ingen gode råd, malun, for jeg er absolutt ingen kløpper i hagen. Vanligvis håper jeg på det beste, at et eller annet kommer opp.

Og så kjøper jeg masse ettårige blomster som jeg putter i krukker rundt omkring.

Trøsten er at jeg er flink inne, med matlaging og vasking og sånne ting. Så får det være at jeg suger i hagestell. ;)

Heldigvis flyttet vi til en tilnærmet ferdig hage da vi kom hit, så jeg slipper å gjøre så mye mer enn å vente på at forskjellig skal dukke opp.

Håper du får gode tips!

:)

Skrevet

Jeg ville ha tatt meg en tur til nærmeste hagesenter for å få inspirasjon. Plantasjen er en morsom plass å være hvis du bor i nærheten av en. Så spør du noen som jobber der om råd - om hva slags planter som trives med de forholdene du har i hagen din (størrelse, lysforhold osv). Så plukker du ut det du liker ut fra det, og så prøver du med det. Hvis noe av det dør, så prøver du på nytt med noe annet neste år. Hvis du ikke liker å holde på å plante hvert år, så kjøper du stauder som kommer igjen år etter år. Krukker er en fin ting, de kan flyttes rundt.

Hvis jeg var deg, ville jeg beholdt syrinen og epletreet, men spurt om hvordan de skal klippes hvis de blir for store. Hekken, avhengig av hvordan den ser ut da, ville jeg enten ha tatt bort helt, og hatt et fint lite gjerde der, eller satt ned f.eks. noen små sypresse - koster ikke altfor mye, og vokser seg større etter hvert. Hvis plena er et stort problem, så går det an å kjøpe ferdig plen på rull.

Men ta deg en tur på hagesenteret du! Jeg blir i alle fall inspirert til å kjøpe masse når jeg går og kikker. Litt tidlig til blomster og sånn enda da, stort sett bare stemor de har her i alle fall. Men hekkplanter har de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...