Gå til innhold

"earn this...earn it"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk serien i privat eie, og har studert den i detalj. Sammenliknet med andre serier og filmer som har dramatisert segmenter av WWII, så skiller BoB seg klart ut. Serien er jo også basert på prof. Stephen Ambrose's bok om Easy Company, 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division, om enkeltskjebner hele veien fra tropp- til divisjonsnivå. Boken anbefales på det varmeste, mer enn selve serien, faktisk.

Mye av det som ble presentert i serien var velkjent stoff, da invasjonen i Normandy har vært min store "historielidenskap" i nesten førti år. Jeg visste vel at prof. Ambrose's bok ikke kunne gå upåaktet hen av filmselskapene, og selv om jeg innledningsvis kanskje gir inntrykk av at jeg ikke kan styre min begeistring, så må jeg allikevel si at jeg har innvendinger. Mini-serien behandler både Ambrose's mesterverk såvel som enkelte detaljer, og ikke minst personer, både feilaktig og direkte urettferdig ved flere anledninger. Dette må en bare erkjenne, selv om førsteinntrykket av serien var overveldende.

En liten digresjon, som jeg antydet i "reiseskildringen", krigsfilmen "Saving Private Ryan" er også basert på Sephen Ambrose's bok, men kun trukket ut av noen få setninger som omtaler en viss sgt. F. Niland. Ut over det var menig Ryan en fiktiv story, og derfor kan en også tilgi unøyaktigheter mtp. militærtekniske detaljer, stedsbeskrivelser o.l. Det avgjørende slaget i "menig Ryan" sto i den lille byen "Ramelle", men det finnes ingen by langs Merderet ved det navnet. Det var imidlertid et slag som fant sted ved Pont de Merderet natt til 6. juni 1944, som i ettertid gjorde denne lille broen og stedet rundt legendarisk. Her finner du statuen av "Iron Mike", og cafe "La Fiere", der veggene er tapetsert med bilder og avisutklipp. Marcus Heim (82nd All American) er et navn som skiller seg ut i all lektyren. Her er forøvrig noen bilder fra dette stedet:

http://jourji.free.

fr/photo-manche/fiere01.jpg

http://nora.embl-heidelberg.

de/albums/

Champagne_Normandie_

2003

/083_Legendary_

Merderet_river_

bridge_La_Fiere.

sized.jpg

http://www.normandy

1944.org.uk/la%20fiere%20mad%20mike%2002w.jpg

Men tilbake til miniserien. For de aller, aller fleste går nok detaljene i slike serier forbi ganske ubemerket, de oppfanges kun av feinsckmeckere og lidenskapelige historiefreaks. Det er imildertid enkeltskjebner i denne serien som fikk så hard medfart at jeg ikke kan la denne anledningen gå fra meg til å påpeke det, selv om innlegget kanskje blir lovlig langt. Jeg får heller skippe feinschmeckeriet. Selskapet som laget denne serien, HBO, opererte med et solid budsjett, så det forundrer meg at de ikke hadde knyttet til seg en ekspertise som kunne luket vekk de groveste feilene før de ble stående der for all evighet. De kunne i det miste kostet på seg en voiceover i alle episodene, slik at uinvidde lettere kunne følge med.

I første episode møter vi kompanisjefen, løytnant Herbert Sobel, senere kaptein Sobel, i David (Friends) Schwimmers skikkelse. Selvsagt fremstilt som et prime time asshole, a la drillsersjanten i Full Metal Jacket. E-company fikk den hardeste treningen i Camp Taccoa, den råeste disiplinen og den groveste kjeften av alle kompaniene, fra Able til Item. Sobel drev kompaniet til sitt ytterste av yte-evne, fordi han visste at fysisk trening og disiplin var det eneste som ville bringe dem igjennom det som ventet dem. For dette ble han et hatobjekt der filmskaperne over-eksponerte hans taktiske feil under øvelser, spesielt der han leder troppen rett i bakhold under øvelse, og likeledes der han ber Ed Tipper kutte et gjerde under en øvelse utenfor Aldbourne i England. I ettertid, på såkalte re-unions, har mange av kompaniets overlevende takket Sobel post mortem for hans innsats, og spesielt invitert hans sønn som guest of honour. Valget av Schwimmer som kapt. Sobel har jeg et ambivalent forhold til, men må anerkjenne det fordi han gjorde en formidabel innsats og er anerkjent av veteranene blant annet for sin portrettlikhet:

http://pds.egloos.com/

pds/1/200406/05/98/

a0015898_12562960.jpg

Den styggeste bommerten HBO gjorde er nok beskrivelsen av pvt. Albert Blithe. I serien fremstilles han som alt fra en hysterisk feiging til en innadvent autist, som ender opp med å bli skutt i halsen av en tysk snikskytter og dør i 1948 etter "never recovered from the gunshot wound", som Winters sa i en voiceover i siste episode. Dette er en hollywoodsk forvrengning så utilgivelig at det forundrer meg at ikke familien har saksøkt ræva av HBO. Vel var Blithe redd, som alle andre, men lite eller ingenting av det HBO fremstilte ham som er bekreftet, og dessuten, Blithe kom seg etter skuddskaden i høyre skulder (ikke halsen) og ikke nok med det, han steg i gradene, ble Master Sargeant og tjenestegjorde i Korea i Service Company of 187th Airborne Infantry, dekorert en rekke ganger, har også bl. a. mottatt The Nationalist Chineese Army master jump wings, og valgt til Trooper of the Year i Fort Bragg i 1958, da med 600 hopp bak seg. Blithe døde i 1967 mens han fortsatt var i aktiv tjeneste i Tyskland. Han er begravet på Arlington National Cemetery, Section 31; Grave 7672. For å sitere maj. Dick Winters: not too shabby, uh?

David Webster fikk heller ikke noe godt ettermæle av HBO. Han burde blitt gjort kjent for oss av en voiceover mye tidligere i serien, slik "han selv" kommenterer i episode 8, The Last Patrol. Jeg har lagt merke til på mange engelsktalende debattsider, der vi diskuterer nettopp slike ting, at Webster også fremstilles som en veik unnalurer. Legg merke til hvordan Webster blir mottatt av de overlevende i kompaniet etter Bastogne, og les hvordan Ambrose siterer ham i boka: -"It was good to be back with fellows I knew and could trust. Listening to the chatter in the truck, I felt warm and relaxed inside, like a lost child who has returned to a bright home full of love after wandering in a cold black forest."...man fikk ikke noe inntrykk av dette i serien. Mange tror også at han forsøkte å lure seg unna ved å la Liebgott ta plassen hans under en såkalt "prison-snatch", noe som er helt motsatt: han meldte seg frivillig til å ta Malarkeys og Liebgotts plass på "the last patrol", noe Liebgott takket ham for.

Dette, og gudene vet hvor mange andre større og mindre blundere som ble gjort, jeg kunne vel sittet her resten av dagen og skrevet om det. Hva skjedde f. esk. med pvt. White da han nektet å skifte til PT-gear og løpe opp Currahee? Hva skjedde med den sårede tyskeren som lå og skrek av smerte ved bredden av Moder i Hagenau, etter at sgt. Martin og hans tropp hadde vært over på en "prison-snatch"? Var det feighet av HBO å omgå det faktum at Webster og Marsh drepte ham med håndgranater?

Oups...tiden går fort. Jeg kunne sikkert vært mer grundig, men det er vel begrenset hvor mye interesse andre har i dette, og andre oppgaver stabler seg fort opp. Håper dette var til noe nytte, i hvert fall.

Interessant :)

Blithe - var han slik beskrevet i boken og, eller var denne endringen kun gjort av HBOs manusforfattere? Ble ingenting gjort av familien (eller de andre veteranene som var med på dokumentaren for den saks skyld), det høres da usedvanlig grovt ut...

"Mange tror også at han forsøkte å lure seg unna ved å la Liebgott ta plassen hans under en såkalt "prison-snatch", noe som er helt motsatt: han meldte seg frivillig til å ta Malarkeys og Liebgotts plass på "the last patrol", noe Liebgott takket ham for."

Slik jeg husker det så tilbød han seg i filmen å ta over plassen, han gjorde winthers oppmerksom på at gruppen hadde to tolker og at det var unødvendig - og at han gjerne var med på den turen. Takkingen mener jeg også var med.

En annen ting vi har lurt litt på, om du har mulighet til å svare -- i dokumentaren forventet vi liksom å høre litt mer om opplevelsene fra konsentrasjonsleiren - det må jo åpenbart ha gjort inntrykk på soldatene - men alt vi hører om leiren i dokumentaren er kun en setning...? Så begynte å lure på om de (HBO) hadde tatt litt i når det gjelder kompaniets rolle i den leiren, eller om det var for grusomt til at de ville snakke om det, eller om det rett og slett bare er blitt klippet vekk...

Skrevet

Interessant :)

Blithe - var han slik beskrevet i boken og, eller var denne endringen kun gjort av HBOs manusforfattere? Ble ingenting gjort av familien (eller de andre veteranene som var med på dokumentaren for den saks skyld), det høres da usedvanlig grovt ut...

"Mange tror også at han forsøkte å lure seg unna ved å la Liebgott ta plassen hans under en såkalt "prison-snatch", noe som er helt motsatt: han meldte seg frivillig til å ta Malarkeys og Liebgotts plass på "the last patrol", noe Liebgott takket ham for."

Slik jeg husker det så tilbød han seg i filmen å ta over plassen, han gjorde winthers oppmerksom på at gruppen hadde to tolker og at det var unødvendig - og at han gjerne var med på den turen. Takkingen mener jeg også var med.

En annen ting vi har lurt litt på, om du har mulighet til å svare -- i dokumentaren forventet vi liksom å høre litt mer om opplevelsene fra konsentrasjonsleiren - det må jo åpenbart ha gjort inntrykk på soldatene - men alt vi hører om leiren i dokumentaren er kun en setning...? Så begynte å lure på om de (HBO) hadde tatt litt i når det gjelder kompaniets rolle i den leiren, eller om det var for grusomt til at de ville snakke om det, eller om det rett og slett bare er blitt klippet vekk...

Ambrose's bok var basis for manuskriptet, og ikke slavisk fulgt. Ideen til Saving Private Ryan og BoB er best gjenfortalt av Winters selv, i et intervju med state representative John Payne, som du skal få link til her:

http://www.reppayne.com/index.cfm?SectionID=93&ParentID=0&SectionTypeID

=5&SectionTree=93

(klipp og lim inn linken, se opp for mellomrom i den hvis den ikke funker)

De som var med på patruljen da Blithe ble såret, trodde faktisk at han døde kort tid etter, enda han hadde vært på re-union sammen med 101st Airborne Division ved minst én anledning som jeg vet om. Denne feilen havnet derfor i dreieboken til serien, eller "bibelen" som den også kalles, og ble ikke rettet opp før fadesen var et faktum. Nå har jeg dessverre ikke Ambrose's bok liggende, og det begynner å bli en stund siden jeg leste i den, så jeg kan ikke huske hvordan Ambrose beskrev Blithe. Når en har pløyet gjennom så mye lektyre som det jeg har gjort vedr. WWII, så kan det fort bli noen kortslutninger.

Det er korrekt som du sier ang. David Webster, han tilbød seg jobben som tolk, da han snakket like godt tysk som Liebgott. Det stemmer også at Liebgott blunket til Webster og sa "thanks, buddy", da han ble fritatt for oppdraget, noe mange riktignok oppfattet som sarkastisk. På ekte hollywoodsk ble da også Webster tatt inn i varmen etter turen over Moder. Denne historietolkningen må vi bare ta for det det er. =^)

Konsentrasjonsleirene, hva skal vi si om dem. Det stemmer at en tropp fra Easy kom over Landsberg når de var ute på patrulje, og det stemmer også at hele ledelsen i 101st Airborne inspiserte stedet og satte det under jurisdiksjon og bevoktning av 10th AD . General Taylor erklærte unntakstilstand og trakk hele distriktet inn i begravelsen av de døde. Ingen tysker fikk lov å bruke hansker under opprydningen, ble det sagt. Det "morsomme" i serien er når oberst Sink kaller opp general Taylor for å fortelle om funnet, og presenterer seg som "colonel Sink, five-o-sixth regiment". En skulle tro at divisjonssjefen visste hvilket regiment Sink var sjefen for. Joe Liebgott, som HBO gjorde et nummer ut av å være jøde, har (iflg. opplysninger jeg har kommet over) initialene RC på sine dog tags: Roman Catolic.

Jeg kan ikke si at HBO feiget ut i sin beskrivelse av Landsberg. Men at det var mye verre enn det vi så illustrert i serien, det er det ingen tvil om. Jeg har vel forsåvidt sagt det før, det er klin umulig å beskrive en krig i ord og fiktive bilder. Krigen, og kanskje spesielt disse grusomhetene som ble avdekket i Hitlers dødsleire, er så hinsides all menneskelig fatteevne at vi får bare innse våre begrensninger - og heller være glad til.

Skrevet

Har sett serien selv, og det var både interessant og morsomt å lese dine kommentarer.

Selv tar jeg alltid slike dramatiseringer basert på "virkelige hendelser" med en klype salt, og legger normalt ikke mer i det enn den rene underholdningen det vanligvis er ment å være.

Men like fullt var det som sagt interessant å lese hvor mye virkeligheten skilte seg fra dramatiseringen vedrørende enkelte personer.

Kanskje jeg skal leie serien og se den en gang til....?

Kjøp den, Goliath, den finnes både på video og DVD. Den er verd hver krone.

Skrevet

Kjøp den, Goliath, den finnes både på video og DVD. Den er verd hver krone.

Ja, og den er fin for enhver kone

til å stikke ut i mellomtiden å bruke opp hver krone :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...