Gå til innhold

MP-3eller IPOD? Hjelp ei utdatert jente!!!

Anbefalte innlegg

bugge -jenta
Skrevet

Ja, bare le, jeg vet ikke engang hvordan det skrives. Min gamle discman er ødelagt, og jeg vil høre på musikk igjen.

Gode forslag fra noen som har greie på det.Hva er forskjellen? Vil ha kvalitet, en viss kapasitet. Bryr meg katten om hva som er "kult", jeg er da 34 år. Og øretelefoner, hva skal jeg tenke på da?

Sdd, dette må væl være et spørsmål til blant annet deg.

Bakgrunnsopplysninger. Kjøpte datamaskin i fjor. Vil ha god lyd.

Vennlig hilsen bugge.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg ville i hvert fall kjøpt en HD-basert mp3-spiller. En med plass til mye musikk. Du vil fort finne ut at disse små dingstene som tar 256 mb har plass til irriterende lite musikk.

Men hva som er best vet jeg ikke. Jeg har erfaring med både Ipod og Iriver, og lydmessig hører jeg ingen forskjell. Ipoden er derimot fantastisk i bruk. Den er en nytelse å manøvrere.

Men problemet med Ipoden er batterikapasiteten. Den skal etter sigende holde i 12 timer, noe som holder for meg, men problemet er at den nå, etter ca. 5 måneders bruk, ikke holder i nærheten av 12 timer. Den holder kanskje i 6 timer. Maks. Dersom du skifter litt låter i ny og ne. Lar du den bare stå å spille uten å fikle med den, holder den litt lenger. Men de fleste bytter jo låter i ny og ne.

Jeg hadde også noen problemer forrige uke med at den hang seg, og jeg er litt skeptisk til hvor godt denne spilleren egentlig egner seg for løping. For etter at jeg har løpt en håndfull ganger, mistenker jeg at den snart ryker. Men det kan selvsagt være at jeg tar feil. De reklamerer jo med at den egner seg godt til nettopp løping.

Uansett: Dersom du kjøper Ipod må du ikke finne på å bestille fra Apple. De sender den rundt i halve verden før du får den (de sender den hit og dit i ca. 2-3 uker før den ankommer deg), og jeg tør ikke å tenke på hvor lang tid det vil gå før jeg får den i retur dersom jeg må ha den på service.

Så bestill i så fall fra Komplett.no. Ved feil er de utrolig raske, enten ved å rette feilen eller ved å sende deg en ny spiller.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men batterikapasiteten er så som så. Spesielt hvis du ikke alltid har tilgang til lader. På hytteturer uten strøm duger den altså ikke.

Mange av konkurrentene har langt bedre batterikapasitet.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg ville i hvert fall kjøpt en HD-basert mp3-spiller. En med plass til mye musikk. Du vil fort finne ut at disse små dingstene som tar 256 mb har plass til irriterende lite musikk.

Men hva som er best vet jeg ikke. Jeg har erfaring med både Ipod og Iriver, og lydmessig hører jeg ingen forskjell. Ipoden er derimot fantastisk i bruk. Den er en nytelse å manøvrere.

Men problemet med Ipoden er batterikapasiteten. Den skal etter sigende holde i 12 timer, noe som holder for meg, men problemet er at den nå, etter ca. 5 måneders bruk, ikke holder i nærheten av 12 timer. Den holder kanskje i 6 timer. Maks. Dersom du skifter litt låter i ny og ne. Lar du den bare stå å spille uten å fikle med den, holder den litt lenger. Men de fleste bytter jo låter i ny og ne.

Jeg hadde også noen problemer forrige uke med at den hang seg, og jeg er litt skeptisk til hvor godt denne spilleren egentlig egner seg for løping. For etter at jeg har løpt en håndfull ganger, mistenker jeg at den snart ryker. Men det kan selvsagt være at jeg tar feil. De reklamerer jo med at den egner seg godt til nettopp løping.

Uansett: Dersom du kjøper Ipod må du ikke finne på å bestille fra Apple. De sender den rundt i halve verden før du får den (de sender den hit og dit i ca. 2-3 uker før den ankommer deg), og jeg tør ikke å tenke på hvor lang tid det vil gå før jeg får den i retur dersom jeg må ha den på service.

Så bestill i så fall fra Komplett.no. Ved feil er de utrolig raske, enten ved å rette feilen eller ved å sende deg en ny spiller.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men batterikapasiteten er så som så. Spesielt hvis du ikke alltid har tilgang til lader. På hytteturer uten strøm duger den altså ikke.

Mange av konkurrentene har langt bedre batterikapasitet.

Tusen takk, sdd! :)

Hører også gjerne fra andre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du kan også sjekke ut MP3-forumet på www.barbara.no. Der finner du mye om de ulike typene.

Men hvis du leser der må du ta i betraktning at enkelte av de som skriver innlegg har et fanatisk forhold til sine respektive spillere, og kanskje ikke er spesielt objektive.

Min Ipod-modell er forresten en såkalt fjerdegenerasjonssak, og for alt jeg vet har det kommet ut nye og bedre modeller nå. Det er jo snart et halvt år siden min kom i handelen, og ting utvikler seg fort.

Jeg vil tro de neste Ipod-modellene kommer til å ha bedre batterikapasitet enn dagens, all den til Apple har blitt kritisert mye for nettopp dårlig batterikapasitet.

tigertrollet
Skrevet

Jeg har også Ipod, men IPod mini.

Enig med SDD med at det er batterikapasiteten som er det som er negativt, men min holder fremdeles 8t (som lovet) etter et års bruk.

For å spare på batteribruken anbefaler jeg å lage spillelister på forhånd slik at du ikke skifter låter hele tiden. Jeg har laget spilleliste til trening etc slik at jeg bare slår den på og lar den gå, og dermed varer den ca 8t.

Jeg synes heller ikke det er et problem da man jo bare lader den opp hjemme eller i bilen, akkurat som med en mobiltlf.

Jeg har ikke hatt problemer med at den "henger seg opp" eller hakker, men synes den er suveren i lyd og funksjonalitet.

:-)

tigertrollet
Skrevet

glemte å si...:

jeg vil også heller ha en spiller som man lader opp enn en man må kjøpe batterier til ihvertfall.

bugge -jenta
Skrevet

glemte å si...:

jeg vil også heller ha en spiller som man lader opp enn en man må kjøpe batterier til ihvertfall.

Hvorfor unngå disse med batterier?

tigertrollet
Skrevet

Hvorfor unngå disse med batterier?

Jeg vil heller ha en som jeg ikke trenger å kjøpe nye batterier til, men heller lade spilleren opp av den enkle grunn at det er billigere i lengden:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vil heller ha en som jeg ikke trenger å kjøpe nye batterier til, men heller lade spilleren opp av den enkle grunn at det er billigere i lengden:-)

Da jeg kjøpte Ipoden fikk jeg forresten beskjed om at batteriet hadde en beregnet levetid på ett år. Og jeg tror faktisk nytt batteri er så dyrt at man når batteriet tar kvelden like gjerne kan kjøpe ny spiller. I hvert fall er det ikke langt unna. :(

Dessuten tror jeg ikke man kan skifte batteriet på Ipoden selv. Så det koster nok også.

Trikset er kanskje å ødelegge spilleren forsiktig før garantiet går ut. :)

bugge -jenta
Skrevet

Da jeg kjøpte Ipoden fikk jeg forresten beskjed om at batteriet hadde en beregnet levetid på ett år. Og jeg tror faktisk nytt batteri er så dyrt at man når batteriet tar kvelden like gjerne kan kjøpe ny spiller. I hvert fall er det ikke langt unna. :(

Dessuten tror jeg ikke man kan skifte batteriet på Ipoden selv. Så det koster nok også.

Trikset er kanskje å ødelegge spilleren forsiktig før garantiet går ut. :)

Da blir det ikke med batteri.

Jeg vet ikke hva det er med meg og slike forretninger, men jeg føler meg så ubekvem der som min mann kanskje ville gjort hos en manikyrist. Jeg er da ikke såå gammel, men så står de der da disse søte små guttene,engasjerte som få, og jeg blir helt vippet av pinnen...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Da blir det ikke med batteri.

Jeg vet ikke hva det er med meg og slike forretninger, men jeg føler meg så ubekvem der som min mann kanskje ville gjort hos en manikyrist. Jeg er da ikke såå gammel, men så står de der da disse søte små guttene,engasjerte som få, og jeg blir helt vippet av pinnen...

Men det er vel batteri på alle? Eller har jeg misforstått hva du snakker om nå? Alle har innebygd batteri. Tror jeg.

Du er som jeg i klesbutikker. Blir fullstendig satt ut av unge jenter i tettsittende topper. Så satt ut at jeg simpelthen kjøper alt de ber meg kjøpe.

bugge -jenta
Skrevet

Men det er vel batteri på alle? Eller har jeg misforstått hva du snakker om nå? Alle har innebygd batteri. Tror jeg.

Du er som jeg i klesbutikker. Blir fullstendig satt ut av unge jenter i tettsittende topper. Så satt ut at jeg simpelthen kjøper alt de ber meg kjøpe.

Hvor unge må de være da?

Under 30:(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor unge må de være da?

Under 30:(

Det er ikke alderen det kommer an på. Det er kroppen og smilet og hvordan de skryter av rumpa mi når jeg prøver buksene de har prakket på meg. :)

Jeg vet naturligvis at de lyver for å selge. Jeg er ikke dum. ;)

bugge -jenta
Skrevet

Det er ikke alderen det kommer an på. Det er kroppen og smilet og hvordan de skryter av rumpa mi når jeg prøver buksene de har prakket på meg. :)

Jeg vet naturligvis at de lyver for å selge. Jeg er ikke dum. ;)

Det var godt å høre. Jeg tror jeg har kommet i en liten midt-30 årskrise.

Vil ikke bli 35 år til sommeren!!! Barnslig furting fra min side.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det var godt å høre. Jeg tror jeg har kommet i en liten midt-30 årskrise.

Vil ikke bli 35 år til sommeren!!! Barnslig furting fra min side.

Bli 29 en gang til. Det er ingen skam. :)

Skrevet

Siden du vil høre fra andre, så kan jeg bare si at jeg personlig foretrekker flash-baserte. HD-baserte er både mer sårbare og krever mer batterikapasitet.

"......................................."

bugge -jenta
Skrevet

Siden du vil høre fra andre, så kan jeg bare si at jeg personlig foretrekker flash-baserte. HD-baserte er både mer sårbare og krever mer batterikapasitet.

"......................................."

Ok Forstår dessverre ikke hva flashbasert er, men skal få det inn i hjerna, og undersøke det nærmere. Takker og bukker.

Skrevet

Ok Forstår dessverre ikke hva flashbasert er, men skal få det inn i hjerna, og undersøke det nærmere. Takker og bukker.

De du ser som har 256 eller 512 mb ram er flashbaserte. Mindre plass, men mindre og mer solide spillere. Det kommer helt an på bruksområde, egentlig.

"......................................"

bugge -jenta
Skrevet

Takker alle for hjelp, og gleder meg til å kjøpe meg en slik dings:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...