Gå til innhold

Er dette et brudd på taushetsplikten

Anbefalte innlegg

Gjest om taushetsplikt og sånn
Skrevet

har jobbet som hjemmehjelp i hjemmetjenesten tidligere. jeg vet at jeg har taushetsplikt, at jeg feks ikke har lov til å prate om hvem jeg går til til andre som jeg ikke jobber sammen med.

Vet at psykologer og andre behandlere har en uskreven regel om at hvis de møter klienter på gata så skal de ikke si hei eller spørre om hvordan det går, med mindre klienten selv har tatt initiativet til det. En behandler fikk nylig sparken for å ha gjort det.

jeg møter ofte tidligere klienter i butikken og på senteret der jeg bor. Om jeg får øyekontakt med en som kjenner meg igjen og jeg spør hvordan det går, er det også et grovt brudd på taushetsplikten?

en tidligere klient har blitt enke og jeg vil gjerne kondolere og veksle noen ord hvis jeg ser henne, men vet ikke om jeg har lov til det. jeg har ikke blitt skolert i slike problemstillinger.

Hvilke tanker har dere om dette dere som jobber i helsesektoren?

Skrevet

Dette kommer litt an på - hvordan vet du f.eks. at hun er blitt enke - er dette noe du vet via jobben? Reglene er helt klare på at du har ikke lov å bruke informasjon du vet fra jobben, men av og til kommer tvilstilfeller - ville du visst hvem vedkommende var utenom jobben.

Her jeg jobber er det så små forhold at man vet mye om folk også utenom jobb - i lokalavisa står det jo mye, og man vet mye via andre instanser enn jobben, og man møtes i lag og foreninger m.m.

Jeg ville ikke kondulert sånn ute på gata dersom jeg hadde informasjonen fra jobben, men dersom vedkommende tok kontakt med meg ville jeg gjort det..

Skrevet

Dette kommer litt an på - hvordan vet du f.eks. at hun er blitt enke - er dette noe du vet via jobben? Reglene er helt klare på at du har ikke lov å bruke informasjon du vet fra jobben, men av og til kommer tvilstilfeller - ville du visst hvem vedkommende var utenom jobben.

Her jeg jobber er det så små forhold at man vet mye om folk også utenom jobb - i lokalavisa står det jo mye, og man vet mye via andre instanser enn jobben, og man møtes i lag og foreninger m.m.

Jeg ville ikke kondulert sånn ute på gata dersom jeg hadde informasjonen fra jobben, men dersom vedkommende tok kontakt med meg ville jeg gjort det..

den informasjonen om at hun har blitt enke har jeg fått ved å lese dødsannonsen i avisen. Jeg jobber for tiden ikke hjemmetjenesten og har ikke fått noe informasjon om hvordan det går med henne derifra

Gjest angelica bom
Skrevet

De tanker jeg har, jeg som ikke jobber i helsesektoren, er at det er ikke rart det skjer taushetspliktbrudd når dere som skal overholde taushetsplikten ikke er 'skolert' i hvordan den skal overholdes!!!

Skrevet

De tanker jeg har, jeg som ikke jobber i helsesektoren, er at det er ikke rart det skjer taushetspliktbrudd når dere som skal overholde taushetsplikten ikke er 'skolert' i hvordan den skal overholdes!!!

Alt av helsepersonell er underlagt helsepersonelloven. Den er man pliktig å sette seg inn i når man begynner å jobber, og alle må dessuten undertegne taushetsplikts-papirer før de starter i slik jobb. Det er den enkelte person sitt ansvar å tilegne seg kjennskap til lovverket, og denne kjennskapen får man gjennom de ulike utdannelsene. Tror nok det oppstår problemer der det er ufaglærte som er ansatte i stillingene - det er da arbeidstaker og arbeidsgiver i samarbeid som må gå gjennom gjeldende lovverk.

Lovverket er helt klart -all kjennskap man får til pasienten gjennom jobben er taushetsbelagt. Problemet kommer jo særlig når man bor i små samfunn der alle kjenner alle, og man møter pasienter og pårørende i andre situasjoner. Da må man være proff og klare å sortere ut hvilken informasjon man har hvor fra - eller holde en lav profil.

Jeg er barnefysioterapeut og møter mange av mine små venner i fritida da jeg selv har små barn. Disse barna vet jo selvfølgelig ikke om taushetsplikt, og behandler meg som de gjør når jeg møter de i jobb-sammenheng, og jeg prater bevisst med dem om barnehage og skole og sånt - som jeg ville gjort med alle andre barn jeg møter.

Skrevet

"... med mindre klienten selv har tatt initiativet til det. En behandler fikk nylig sparken for å ha gjort det." -

Alvorlig, ja. Men det må ha vært mer som har lagt til grunn for en oppsigelse.

Ang. helsearbeidere og taushetsplikt: Det kan være smart å snakke om dette med sin klient i første møte. Jeg sa som regel til mine pasienter at om jeg traff dem på på gaten, på en utstilling, eller i hvilken som helst annen sammenheng, -så ser jeg dem, men jeg hilser ikke dersom de ikke hilser først. Dette beskytter dem i forhold til å bli identifisert som klienter til enhver tid, og (ikke minst) det beskyttet meg i forhold til å være "på jobb" i enhver sammenheng.

Angela1365380318
Skrevet

den informasjonen om at hun har blitt enke har jeg fått ved å lese dødsannonsen i avisen. Jeg jobber for tiden ikke hjemmetjenesten og har ikke fått noe informasjon om hvordan det går med henne derifra

Dersom jeg var deg og møtte henne helt tilfeldig og dere var begge uten følge så hadde jeg nok kansje tatt forsiktig initativ til kontakt og set henne an. Men om hun var sammen med venner eller jeg hadde en veninne med meg så ville jeg ikke gjort det fordi faren før at de senere spør "hvem var det" og når du ikke kan svare, røper svaret er der. Men det er lov å bnry seg fordi om man har taushetsplikt og å vise det.

Skrevet

Dersom jeg var deg og møtte henne helt tilfeldig og dere var begge uten følge så hadde jeg nok kansje tatt forsiktig initativ til kontakt og set henne an. Men om hun var sammen med venner eller jeg hadde en veninne med meg så ville jeg ikke gjort det fordi faren før at de senere spør "hvem var det" og når du ikke kan svare, røper svaret er der. Men det er lov å bnry seg fordi om man har taushetsplikt og å vise det.

det er slik jeg tenker også. At hvis hun er helt alene så blir det noe annet en hvis hun var sammen med noen.

jeg vil gjerne vise at jeg er en person som bryr meg, men samtidig så vil jeg ikke at at det skal gå utover min taushetsplikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...