Gå til innhold

Trangsynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På samme måte som mange velger å la sine håpefulle smake en drink eller et glass vin hjemme før de sender dem avgårde til steder hvor vi VET at de blir eksponert for alkohol, har samboeren og jeg latt vår eldste få smake noen trekk marihuana/hasj hjemme i trygge omgivelser. Samtidig har vi informert ham om farene rundt bruk av tyngre stoffer. Vi har fått overraskende mye "pepper" av våre venner for dette og nå lurer vi på om det er vi som er trangsynte eller om det er de andre som er gammeldagse og sneversynte. Takk for svar.

Skrevet

Jeg er med på pepperdryssingen! vi kommer aldri til å gjøre det!

Gjest trultemor25
Skrevet

Pepper her også. Dette hadde aldri falt meg inn å gjøre!!

Gjest gladiol
Skrevet

Det er helt utrolig hva noen foreldre kan finne på!!!

Har nok ikke sansen for holdningene til de foreldre som gir sine barn alkohol, men alkohol er nå tross alt et lovlig rusmiddel.

Det dere holder på med er både ulovlig, straffbart og helt forkastelig.

Oppfør dere som foreldre og ikke som noen "dårlige venner" overfor deres barn!

Skrevet

Mmm... Enig med gladiol her, ulovlig, straffbart og forkastelig.

Det finnes vel ikke en eneste god grunn til å gjøre noe så vannvittig idiotisk?

Jeg velger å tro at dette er et køddeinnlegg. ;)

Skrevet

Jeg er med på pepperdryssingen! vi kommer aldri til å gjøre det!

Tja. Har ikke barn selv, men er laerer (intet argument selvsagt, men jeg har i allefall erfaring med ungdom) og synes tanken boer vurderes - i all den tid barnet er over 16 aar. Hvorfor er du egentlig uenig?

Skrevet

Det er helt utrolig hva noen foreldre kan finne på!!!

Har nok ikke sansen for holdningene til de foreldre som gir sine barn alkohol, men alkohol er nå tross alt et lovlig rusmiddel.

Det dere holder på med er både ulovlig, straffbart og helt forkastelig.

Oppfør dere som foreldre og ikke som noen "dårlige venner" overfor deres barn!

Det er akkurat det vi lurte på. Dette med balansen mellom "dårlige venner" og foreldre. Vriene saker. Det hele har forøvirkg foregått ganske "klinisk", til opplysning. Men dette argumentet med lovlig/ulovlig, vil jeg mene havner i trangsyntsekken.

Gjest Timari
Skrevet

har du problemer med å få sove?

ellers takk for kreativt innlegg

bugge -jenta
Skrevet

Du skriver at du vet han blir eksponert av alkohol, men vet du at han blir eksponert av hasj? Kanskje er dere de eneste som eksponerer ham foreløpig for sorten?

Dessuten er det ikke naivt å ta opp dette med lovlighet og ulovlighet.

Voksne mennesker som blir gravid i rus, kan i hvertfall ta litt mer ansvar enn en 16 åring. En av grunnene til aldersgrense. Hva skjer hvis politiet kommer da for husbråk ?

Si oops?

Skrevet

Du skriver at du vet han blir eksponert av alkohol, men vet du at han blir eksponert av hasj? Kanskje er dere de eneste som eksponerer ham foreløpig for sorten?

Voksne mennesker som blir gravid i rus, kan i hvertfall ta litt mer ansvar enn en 16 åring. En av grunnene til aldersgrense. Hva skjer hvis politiet kommer da for husbråk ?

Si oops?

Bra svart, enig med deg.

bugge -jenta
Skrevet

har du problemer med å få sove?

ellers takk for kreativt innlegg

Ja, store problemer med å sove. Imovane, stilnoct virker ikke for tiden, og ellers burde jeg lest til eksamen...

Tiden går fort sånn i de siste eksamensmånedene.

Skrevet

Det er et par store problemstillinger som gjør dette til en helt annen sak enn det å smake alkohol.

Ved å informere om at narkotiske stoffer er ulovlige, hvilke virkninger det kan ha, og hvilken virkning en del får av å prøve selv mindre skadelige stoffer, har man egentlig gjort det meste for å la barna ta sine egne valg videre på dette området.

Lar man barna forsøke fordi man bruker selv, kan man i verste fall få den totalt motsatte virkning av saklig informasjon.

Om barnet får en god rusvirkning av dette - en positiv opplevelse - så vil barnet søke å bruke dette flere ganger. Videre vil barnet, etter å ha forsøkt en gang uten negative bieffekter, kunne anta at h*n heller ikke senere vil få negative bieffekter - og dermed ha få motforestillinger mot å bruke mye og ofte.

Som foreldre har dere satt dere til side i denne saken; ved å la barnet prøve og dermed direkte eller indirekte innrømme at dere gjør dette selv, vil deres synspunkter i forhold til bruk av narkotiske stoffer ha null verdi for barnet.

Og dermed har dere som foreldre lagt grunnlaget for en fremtidig rusbruker, som vil ha en viss avhengighet på fysisk/psykisk plan av mer eller mindre regulært inntak av ulovlige stoffer.

Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning, og av den grunn søker over til noe sterkere for å oppnå samme virkning, eskaleres problemets størrelse og omfang.

I aller verste fall kan dere ha lagt grunnlaget for en menneskeskjebne som går til grunne i tungt rusmisbruk.

I beste fall har ingen skade skjedd.

Men det å gamble på at dere har et barn som psykisk, emosjonelt og fysisk vil takle samme type rusmisbruk som dere som foreldre har - og gamble på at barnet ikke er blant dem som får en negativ utvikling på dette - synes jeg er forkastelig.

Gjest Timari
Skrevet

Ja, store problemer med å sove. Imovane, stilnoct virker ikke for tiden, og ellers burde jeg lest til eksamen...

Tiden går fort sånn i de siste eksamensmånedene.

har du eksamensnerver:) Ja jeg burde lest jeg også men i stedet sitter jeg på nettet og lager rare diskusjonstemaer. kanskje jeg blir litt klok av det også :)

Skrevet

Si oops?

Neppe husbråk her på bruket... Joda, vet at det er hasj miljøet der han av og til frekventerer og han sier at han er svært fristet til å prøve av og til, men at han er redd for at han skal "freake". Sikker ingen grunn til å eksponere noen for dop, men vi mener nå dette virkelig dette som en "beskyttelse". Ulovlig ja, men allikevel finnes disse tingene.

bugge -jenta
Skrevet

har du eksamensnerver:) Ja jeg burde lest jeg også men i stedet sitter jeg på nettet og lager rare diskusjonstemaer. kanskje jeg blir litt klok av det også :)

Ja, jeg har eksamensnerver. Det har jeg vel hatt før hver eneste eksamen i hele livet. Prestasjonsangst deluxe. Problemet er migreneanfall i hytt og pine.Jeg har 3 døgns anfall, og i det siste i snitt et i uka. Av og til hyppigere, av og til litt sjeldnere. Så det får gå som det går, rett og slett. Jeg har aldri strøket på noe før, men en gang må kanskje bli den første. Da tar jeg det opp som muntlig til høsten, på "angstgrunnlag". Det går an. Går det greit med deg og studiene. Har du sett på boken om ADHD og TS som jeg anbefalte?

Gjest Sartre
Skrevet

Neppe husbråk her på bruket... Joda, vet at det er hasj miljøet der han av og til frekventerer og han sier at han er svært fristet til å prøve av og til, men at han er redd for at han skal "freake". Sikker ingen grunn til å eksponere noen for dop, men vi mener nå dette virkelig dette som en "beskyttelse". Ulovlig ja, men allikevel finnes disse tingene.

Jeg tror vi blir det vi blir uansett, selv om vi ikke skal friste skjebnen for mye. Gi barna hasj før idretten tar dem.

Gjest Timari
Skrevet

Ja, jeg har eksamensnerver. Det har jeg vel hatt før hver eneste eksamen i hele livet. Prestasjonsangst deluxe. Problemet er migreneanfall i hytt og pine.Jeg har 3 døgns anfall, og i det siste i snitt et i uka. Av og til hyppigere, av og til litt sjeldnere. Så det får gå som det går, rett og slett. Jeg har aldri strøket på noe før, men en gang må kanskje bli den første. Da tar jeg det opp som muntlig til høsten, på "angstgrunnlag". Det går an. Går det greit med deg og studiene. Har du sett på boken om ADHD og TS som jeg anbefalte?

det går vel på et vis. Driver og kriger med helsevesenet så jeg har hatt lite overskudd til studier. Har fått lest veldig lite pga sykdom også. Har fått utsatt eksamen og oppgave til August så jeghar ekstra tid på meg. Nå skal jeg ut i praksis en uke så det blir jo litt spennende det også. jeg er heldigvis ikke plaget med migreneanfall, men fordøyelsen er et stort problem til tider.

bugge -jenta
Skrevet

Beklager å måtte si at dere har alle forskningsundersøkelser mot dere. Har dessverre ingen link, men de som får alkohol og sterkere stoffer hjemme, går ikke i den grøfta sammen med de som bruker minst av det senere i livet. Deres sønn kan være et unntak, men dere har statistikken mot dere dessverre, selv om dere kanskje mener det godt.

Skrevet

Det er et par store problemstillinger som gjør dette til en helt annen sak enn det å smake alkohol.

Ved å informere om at narkotiske stoffer er ulovlige, hvilke virkninger det kan ha, og hvilken virkning en del får av å prøve selv mindre skadelige stoffer, har man egentlig gjort det meste for å la barna ta sine egne valg videre på dette området.

Lar man barna forsøke fordi man bruker selv, kan man i verste fall få den totalt motsatte virkning av saklig informasjon.

Om barnet får en god rusvirkning av dette - en positiv opplevelse - så vil barnet søke å bruke dette flere ganger. Videre vil barnet, etter å ha forsøkt en gang uten negative bieffekter, kunne anta at h*n heller ikke senere vil få negative bieffekter - og dermed ha få motforestillinger mot å bruke mye og ofte.

Som foreldre har dere satt dere til side i denne saken; ved å la barnet prøve og dermed direkte eller indirekte innrømme at dere gjør dette selv, vil deres synspunkter i forhold til bruk av narkotiske stoffer ha null verdi for barnet.

Og dermed har dere som foreldre lagt grunnlaget for en fremtidig rusbruker, som vil ha en viss avhengighet på fysisk/psykisk plan av mer eller mindre regulært inntak av ulovlige stoffer.

Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning, og av den grunn søker over til noe sterkere for å oppnå samme virkning, eskaleres problemets størrelse og omfang.

I aller verste fall kan dere ha lagt grunnlaget for en menneskeskjebne som går til grunne i tungt rusmisbruk.

I beste fall har ingen skade skjedd.

Men det å gamble på at dere har et barn som psykisk, emosjonelt og fysisk vil takle samme type rusmisbruk som dere som foreldre har - og gamble på at barnet ikke er blant dem som får en negativ utvikling på dette - synes jeg er forkastelig.

"Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning, og av den grunn søker over til noe sterkere"

Det er miljøebestemt. Uten et miljø hvor slike faktorer presenteres, så er det som å si at man risikerer å gå fra alkohol til sterkere saker fordi man blir lei den lille virkningen den har.

Men jeg er forøvrig enig i at dette ikke er noe man gir sine barn - hverken cannabis eller alkohol.

"..................................."

bugge -jenta
Skrevet

Jeg tror vi blir det vi blir uansett, selv om vi ikke skal friste skjebnen for mye. Gi barna hasj før idretten tar dem.

Tror du virkelig på det du skriver, eller var det mer noen slappe ugjennomtenkte, trøtte tastetrykk før senga venter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...