Gå til innhold

Trangsynt?

Anbefalte innlegg

Gjest gladiol
Skrevet

Jeg tror vi blir det vi blir uansett, selv om vi ikke skal friste skjebnen for mye. Gi barna hasj før idretten tar dem.

Her er det nok ikke bare Tosh som er trangsynt.

Gjest Moderator
Skrevet

Vennligst benytt kun ett nick i samme tråd.

Skrevet

Det er et par store problemstillinger som gjør dette til en helt annen sak enn det å smake alkohol.

Ved å informere om at narkotiske stoffer er ulovlige, hvilke virkninger det kan ha, og hvilken virkning en del får av å prøve selv mindre skadelige stoffer, har man egentlig gjort det meste for å la barna ta sine egne valg videre på dette området.

Lar man barna forsøke fordi man bruker selv, kan man i verste fall få den totalt motsatte virkning av saklig informasjon.

Om barnet får en god rusvirkning av dette - en positiv opplevelse - så vil barnet søke å bruke dette flere ganger. Videre vil barnet, etter å ha forsøkt en gang uten negative bieffekter, kunne anta at h*n heller ikke senere vil få negative bieffekter - og dermed ha få motforestillinger mot å bruke mye og ofte.

Som foreldre har dere satt dere til side i denne saken; ved å la barnet prøve og dermed direkte eller indirekte innrømme at dere gjør dette selv, vil deres synspunkter i forhold til bruk av narkotiske stoffer ha null verdi for barnet.

Og dermed har dere som foreldre lagt grunnlaget for en fremtidig rusbruker, som vil ha en viss avhengighet på fysisk/psykisk plan av mer eller mindre regulært inntak av ulovlige stoffer.

Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning, og av den grunn søker over til noe sterkere for å oppnå samme virkning, eskaleres problemets størrelse og omfang.

I aller verste fall kan dere ha lagt grunnlaget for en menneskeskjebne som går til grunne i tungt rusmisbruk.

I beste fall har ingen skade skjedd.

Men det å gamble på at dere har et barn som psykisk, emosjonelt og fysisk vil takle samme type rusmisbruk som dere som foreldre har - og gamble på at barnet ikke er blant dem som får en negativ utvikling på dette - synes jeg er forkastelig.

'Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning,'

Sier du at etter en viss tids bruk mister et rusmiddel virkningen? Neppe. Folk røyker hasj/marihuana og drikker øl/vin gjennom et langt liv - med rus.

Skrevet

'Om barnet også er blant dem hvor disse milde stoffene over tid mister virkning,'

Sier du at etter en viss tids bruk mister et rusmiddel virkningen? Neppe. Folk røyker hasj/marihuana og drikker øl/vin gjennom et langt liv - med rus.

Har snakket med flere som røyker hasj som har fortalt at ved lengre tids bruk eller hyppig bruk, oppnår man ikke samme ruseffekt lenger, men må øke dosene mer og mer for å oppnå noenlunde samme ruseffekt.

Til sist får man knapt noen merkbar rus av det.

Samtidig har jeg og snakket med flere som ikke opplever denne virkningen - så det kan tyde på at dette er individuelle forskjeller.

I og med at hasj/cannabis og har andre virkninger som er individuelle (ref. forskning fra New Zealand vedrørende sammenhengen mellom hasjbruk og psykoser) er ikke dette så utrolig.

Skrevet

Har snakket med flere som røyker hasj som har fortalt at ved lengre tids bruk eller hyppig bruk, oppnår man ikke samme ruseffekt lenger, men må øke dosene mer og mer for å oppnå noenlunde samme ruseffekt.

Til sist får man knapt noen merkbar rus av det.

Samtidig har jeg og snakket med flere som ikke opplever denne virkningen - så det kan tyde på at dette er individuelle forskjeller.

I og med at hasj/cannabis og har andre virkninger som er individuelle (ref. forskning fra New Zealand vedrørende sammenhengen mellom hasjbruk og psykoser) er ikke dette så utrolig.

Poenget med 'større doser' hasj/marihuana som du sier, er gjerne at de som røyker mye aldri er skikkelig nyktre og derfor røyker dobbelt opp for å få en evt ønsket effekt utover hverdags-stein-effekten.

Det samme skjer med den som drikker. Har du jevnt innsig av øl, blir du verken full eller edru - og må hive innpå dobbelt for å bli full.

Kaffe er et annet eksempel. Småsuper du kaffe hele dagen, skal det nok en trippel espresso for å få kicket.

Skrevet

Poenget med 'større doser' hasj/marihuana som du sier, er gjerne at de som røyker mye aldri er skikkelig nyktre og derfor røyker dobbelt opp for å få en evt ønsket effekt utover hverdags-stein-effekten.

Det samme skjer med den som drikker. Har du jevnt innsig av øl, blir du verken full eller edru - og må hive innpå dobbelt for å bli full.

Kaffe er et annet eksempel. Småsuper du kaffe hele dagen, skal det nok en trippel espresso for å få kicket.

Tja, sammenligningen med kaffe og alkohol er grei nok den.

Med en viss forskjell: Det er en del av dem som bruker de såkalte lettere narkotiske stoffene som aldri får denne effekten med mindre rusvirkning om man røyker mye/ofte, men på langt nær alle.

Såvidt jeg har forstått det, er de individuelle forskjellene når det gjelder virkningene av koffein og alkohol langt mindre sammenlignet med hasj/marihuana.

Skrevet

Tja, sammenligningen med kaffe og alkohol er grei nok den.

Med en viss forskjell: Det er en del av dem som bruker de såkalte lettere narkotiske stoffene som aldri får denne effekten med mindre rusvirkning om man røyker mye/ofte, men på langt nær alle.

Såvidt jeg har forstått det, er de individuelle forskjellene når det gjelder virkningene av koffein og alkohol langt mindre sammenlignet med hasj/marihuana.

Noen tåler mye, noen tåler lite. Det gjelder alle lettere rusmidler (de tunge har jeg forsvinnende liten peiling på).

'Såvidt jeg har forstått det, er de individuelle forskjellene når det gjelder virkningene av koffein og alkohol langt mindre sammenlignet med hasj/marihuana.'

Det er vel tvert imot den allmenne oppfatning. Svært mange tåler jo ikke alkohol og blir helt idiot av rusen, mens andre opprettholder siviliserte manerer uten problemer. Den jevne og rusede hasj/marihuanarøykeren lar seg vanskeligere skille fra den andre.

skorpionfisken
Skrevet

Sykt!

Men så lar jeg ikke barna smake alkohol hjemme heller da.

Gjest Kåre med Håret
Skrevet

Jeg tror vi blir det vi blir uansett, selv om vi ikke skal friste skjebnen for mye. Gi barna hasj før idretten tar dem.

Jasså, du svarer deg selv, ja!

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Neppe husbråk her på bruket... Joda, vet at det er hasj miljøet der han av og til frekventerer og han sier at han er svært fristet til å prøve av og til, men at han er redd for at han skal "freake". Sikker ingen grunn til å eksponere noen for dop, men vi mener nå dette virkelig dette som en "beskyttelse". Ulovlig ja, men allikevel finnes disse tingene.

Han er redd for å freake og dere lar han prøve hjemme først. Så nå har han sett at det går så fint så, så her er det bare å dope i vei.

Er det mulig å være så dumme???

Gjest sandex
Skrevet

Dere er for pokker ikke riktige i hodet! - det er ihvertfall min mening!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...