Gå til innhold

Hva må man minimum ha i inntekt for å få egen bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å leie
Skrevet

Mannen min får utbetalt ca.17.000; jeg ca. 5000. Jeg mener at vi ikke kan ha lån på egen bolig enda, siden jeg jobber så lite. Men kan man klare det om en er hjemmeværende? Vi har små barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere noen startkapital da? Om dere starter helt fra bånn så blir det kanskje verre, men det bør gå. Hvor i landet bor dere og hvor stor bolig trenger dere?

Gjest dårlig råd
Skrevet

Om dere kjøper en billig eldre bolig kan det kanskje gå.

Jeg har ca 4000,- i inntekt og min mann har ca 18.000,-

Vi har 3 barn i alderen 3-10 år.

Vi eier en bolig og vi betaler ca 8000,- pr mnd i lån.

Vi har det veldig trangt økonomisk. Skulle f.eks vaskemaskina ryke, så må vi vaske klærne for hånd for ny har vi ikke råd til.

Alle våre penger går til å betale dagligdagse ting. Har sjelden råd til noe ekstra som kino, restaurantbesøk dyre klær osv.

Skrevet

Om dere er unge, går det an å sjekke med kommunen der dere bor om de har noen etableringsordninger man kan komme inn under.

Har selv fått lån gjennom kommunen til kjøp av bolig, og er bra fornøyd med hvordan det fungerer.

Gjest dinside no
Skrevet

Det kommer an på hva dere betaler i leie i dag, og hva en bolig for dere koster der dere bor, og om dere har noe egenkapital / noen som kan stille noe garanti for dere osv.

På www.dinside.no finner du boliglånskalkulatorer, hvor du kan se hva et lån koster i mnd avgifter. I tillegg må du legge på andre faste avgifter som i dag er innbakt i husleien deres.

Lånerenten er utrolig lav nå, for de fleste er det rimeligere å kjøpe enn å leie akkurat nå. men man må regne på hva man må betale hvis / når renten stiger til et mer normalt nivå, slik at man klarer det også.

Kjøper dere noe med sokkel / utleiedel, kan dere betjene deler av lånet med leieinntektene. Leier man ut mindre enn halvparten av boligen sin, er det skattefri inntekt.

men det er viktig å ikke bo seg i hjel. Bedre å leie og føle seg komfortabel, enn å kjøpe og miste nattesøvn og føle en må jobbe så mye at man ikke nyter livet med familien..

Men det finnes ingen grense for hva en må tjene, mange studenter kjøper og betjener leilighet på studielån, så det trengs ikke så mye. Kommer veldig an på boligprisene der dere bor.

Må dere kjøpe mer usentralt, og trenger en ekstra bil osv, så må man ta med dette i regnestykket..

Gjest Bankdirektøren
Skrevet

Hva betaler dere i husleie i dag?

Gjest lei av å leie
Skrevet

Har dere noen startkapital da? Om dere starter helt fra bånn så blir det kanskje verre, men det bør gå. Hvor i landet bor dere og hvor stor bolig trenger dere?

Takk for svar! Vi bor på vestlandet, og her er husene dyre! Vi trenger ikke så stort hus, og vi kan godt flytte litt på oss om det er nødvendig. Men ikke FOR langt, siden mannen min har en jobb i nærheten han trives godt med. Vi har litt over 100.000 på BSU.

Gjest Annelissa
Skrevet

Det kommer an på hva dere betaler i leie i dag, og hva en bolig for dere koster der dere bor, og om dere har noe egenkapital / noen som kan stille noe garanti for dere osv.

På www.dinside.no finner du boliglånskalkulatorer, hvor du kan se hva et lån koster i mnd avgifter. I tillegg må du legge på andre faste avgifter som i dag er innbakt i husleien deres.

Lånerenten er utrolig lav nå, for de fleste er det rimeligere å kjøpe enn å leie akkurat nå. men man må regne på hva man må betale hvis / når renten stiger til et mer normalt nivå, slik at man klarer det også.

Kjøper dere noe med sokkel / utleiedel, kan dere betjene deler av lånet med leieinntektene. Leier man ut mindre enn halvparten av boligen sin, er det skattefri inntekt.

men det er viktig å ikke bo seg i hjel. Bedre å leie og føle seg komfortabel, enn å kjøpe og miste nattesøvn og føle en må jobbe så mye at man ikke nyter livet med familien..

Men det finnes ingen grense for hva en må tjene, mange studenter kjøper og betjener leilighet på studielån, så det trengs ikke så mye. Kommer veldig an på boligprisene der dere bor.

Må dere kjøpe mer usentralt, og trenger en ekstra bil osv, så må man ta med dette i regnestykket..

Mange studenter kjøper bolig? Hvordan kan en student kjøpe bolig når de ikke har fast inntekt?

Gjest lei av å leie
Skrevet

Hva betaler dere i husleie i dag?

5000 + strøm ca.

Gjest lei av å leie
Skrevet

Om dere er unge, går det an å sjekke med kommunen der dere bor om de har noen etableringsordninger man kan komme inn under.

Har selv fått lån gjennom kommunen til kjøp av bolig, og er bra fornøyd med hvordan det fungerer.

Takk for tips:)

Gjest lei av å leie
Skrevet

Om dere kjøper en billig eldre bolig kan det kanskje gå.

Jeg har ca 4000,- i inntekt og min mann har ca 18.000,-

Vi har 3 barn i alderen 3-10 år.

Vi eier en bolig og vi betaler ca 8000,- pr mnd i lån.

Vi har det veldig trangt økonomisk. Skulle f.eks vaskemaskina ryke, så må vi vaske klærne for hånd for ny har vi ikke råd til.

Alle våre penger går til å betale dagligdagse ting. Har sjelden råd til noe ekstra som kino, restaurantbesøk dyre klær osv.

Vi har ikke god råd nå, og jeg vil gjerne ha litt på konto om f.eks. vaskemaskinen skulle ryke....

Mary Poppins
Skrevet

Mange studenter kjøper bolig? Hvordan kan en student kjøpe bolig når de ikke har fast inntekt?

Ja mange studenter kjøper bolig, man kan betjene det med studielånet og i tillegg er det mange studenter som jobber deltid ved siden av.

Gjest Annelissa
Skrevet

Ja mange studenter kjøper bolig, man kan betjene det med studielånet og i tillegg er det mange studenter som jobber deltid ved siden av.

Jeg har nettopp vært i banken og fått avslag på boliglån fordi jeg ikke har fast inntekt. Hvis jeg blir student, får jeg automatisk lån da?

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har nettopp vært i banken og fått avslag på boliglån fordi jeg ikke har fast inntekt. Hvis jeg blir student, får jeg automatisk lån da?

Ja, hvis du er student så har du jo en fast inntekt - studielånet på 6000kr i måneden.

Som regel kan du få lån opptil 700 000kr, skal du ha mer enn det beløpet må du stille med kausjonist.

Gjest dinside no
Skrevet

Ikke automatisk. Du må vise til en betalingsplan som banken tror du kan klare, og ofte ha noe egenkapital eller noen som garanterer for en del av lånet. Da får man lavere rente også, hvis man slipper å låne (så godt som) hele beløpet.

Hva slags jobb du har i desember, juni / juli og kanskje ved siden av studiene har jo også betydning, noen tjener _mye_ i feriejobben.

Men ja, studielån regnes i mange tilfeller som (en slags) inntekt.

Gjest Bankdirektøren
Skrevet

5000 + strøm ca.

Med utgangspunkt i prisnivået i en mindre småby, og dagens rentenivå, så vil dere med 5000,- til rådighet kunne kjøpe en 3-roms blokkleilighet til ca 500.000,- (Renter 1500,- og avdrag 3500,- pr måned)

Mary Poppins
Skrevet

Med utgangspunkt i prisnivået i en mindre småby, og dagens rentenivå, så vil dere med 5000,- til rådighet kunne kjøpe en 3-roms blokkleilighet til ca 500.000,- (Renter 1500,- og avdrag 3500,- pr måned)

Det kommer vel veldig ann på hvor i landet de bor, her jeg bor er det ikke sjangs i havet til å finne ett 3-roms leilighet til 500 000kr. Du finner ikke et ett-roms leilighet en gang til den prisen.

skorpionfisken
Skrevet

Med en mill i lån (annuitetslån) med nedbetaling på 30 år betaler dere ca kr 5000,- i måneden.

Om dere så har en BSU på 100.000,- og prisnivået ikke er forferdelig høyt der dere skal kjøpe så burde dere finne noe til ca 1,1 mill.

Hvis dere kan leie ut noe, for la oss si kr 4000,- pr mnd, kan dere låne kr 1,5 mill, og ha månedsutgifter på ca 7500 - husleieinntekt kr 4000. Da har dere husleie selv på kr 3500. Da kommer strøm, og kommunale avgifter i tilegg.

Skrevet

Med en mill i lån (annuitetslån) med nedbetaling på 30 år betaler dere ca kr 5000,- i måneden.

Om dere så har en BSU på 100.000,- og prisnivået ikke er forferdelig høyt der dere skal kjøpe så burde dere finne noe til ca 1,1 mill.

Hvis dere kan leie ut noe, for la oss si kr 4000,- pr mnd, kan dere låne kr 1,5 mill, og ha månedsutgifter på ca 7500 - husleieinntekt kr 4000. Da har dere husleie selv på kr 3500. Da kommer strøm, og kommunale avgifter i tilegg.

Nå bør man ikke beregne ut fra dagens rentenivå da - lett å brenne seg på det.

Man bør beregne ut fra at man skal kunne takle kostnadene ved et høyere rentenivå også, slik at man vet man kan overleve også om rentenivået stiger til en 7-8 prosent.

Gjest dinside no
Skrevet

Noen av eksemplene nedenfor er ganske urealistiske, renten vil antageligvis ikke holde seg der den er i dag, det er ikke så lenge siden den var mange ganger så høy.

Og et hus til en familie på 4-5 personer, koster mer enn det er foreslått her.

Kjøper man rimelig fordi det skal pusses opp, koster det både penger men ikke minst mye innsats, som alle i familien skal være innsstilt på..

Men ta for dere en boliglånskalkulator, ta med dere tallene til en rådgiver i banken, og se hva dere kan klare.

Et sted må man begynne..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...