Gå til innhold

Hva må man minimum ha i inntekt for å få egen bolig?

Anbefalte innlegg

Gjest Bankdirektøren
Skrevet

Det kommer vel veldig ann på hvor i landet de bor, her jeg bor er det ikke sjangs i havet til å finne ett 3-roms leilighet til 500 000kr. Du finner ikke et ett-roms leilighet en gang til den prisen.

Jeg skrev bevisst "mindre småby". I mange slike får man en 3-roms i 4 etg til 500.000,-.

Men selvfølgelig ikke i store og mellomstore byer i befolkningstette pressområder.

skorpionfisken
Skrevet

Nå bør man ikke beregne ut fra dagens rentenivå da - lett å brenne seg på det.

Man bør beregne ut fra at man skal kunne takle kostnadene ved et høyere rentenivå også, slik at man vet man kan overleve også om rentenivået stiger til en 7-8 prosent.

Jo mulig det. Jeg regnet på 4% rente.

Jeg er såpass optimistisk at jeg regner med at folk får bedre inntekt etter hvert. For eksempel er det jo trolig at hun som tjener 5000, vil øke sin inntekt, kanskje i takt med renteøkningen?

Skrevet

Jo mulig det. Jeg regnet på 4% rente.

Jeg er såpass optimistisk at jeg regner med at folk får bedre inntekt etter hvert. For eksempel er det jo trolig at hun som tjener 5000, vil øke sin inntekt, kanskje i takt med renteøkningen?

Joa, vanligvis så er det slik - men ikke alltid.

Et og annet menneske som brant seg på å bergne ut fra slike forutsetninger tilbake på 80-tallet; som du kanskje husker...?

skorpionfisken
Skrevet

Joa, vanligvis så er det slik - men ikke alltid.

Et og annet menneske som brant seg på å bergne ut fra slike forutsetninger tilbake på 80-tallet; som du kanskje husker...?

Ja, husker veldig. Da kjøpte jeg hus med lån til 16,5% rente.

Så kom krakket, og det tok 8 år før vi solgte huset, for akkurat samme sum som vi hadde kjøpt det for...

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skrev bevisst "mindre småby". I mange slike får man en 3-roms i 4 etg til 500.000,-.

Men selvfølgelig ikke i store og mellomstore byer i befolkningstette pressområder.

aha da leste jeg det litt fort og så ikke at du hadde skrevet det.

beklager :)

Skrevet

Med utgangspunkt i prisnivået i en mindre småby, og dagens rentenivå, så vil dere med 5000,- til rådighet kunne kjøpe en 3-roms blokkleilighet til ca 500.000,- (Renter 1500,- og avdrag 3500,- pr måned)

Og i Verran kommune i Nord-Trøndelag får du et helt hus til 450.000,-

Dit vil jeg :)

petter smart
Skrevet

Da jeg og min samboer kjøpte leilighet hadde jeg ca 17 000 utbetalt, hun var student. Var ikke noe problem verken å få lån eller å betale på det. Med dagens rente kan dere i alle fall ta opp 1 million i lån uten noen problemer. Men jeg ville ikke tatt opp mer enn 1,5 millioner.

Det koster jo fort mer å leie enn å eie. Ser mange utleieleiligheter som er mindre enn den vi har og koster mer å leie enn vi betaler i rente+avdrag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...