Gå til innhold

husleie

Anbefalte innlegg

Gjest Linda25
Skrevet

Jeg har fått kontakt med de jeg har satt inn pengene til. satt inn 4500 kr på feil konto.

De skulle betale det tilbake, men pengene var blitt brukt... og det kan jo fort ta litt tid etter som jeg forsto.

Jeg flytter ut av leiligheten som jeg bor i 31 juli og spurte huseieren om han kunne ta pengene fra depositumet som jeg har her.Men det kunne han ikke sa han... de pengene kunne ikke gå til det.

Hvor firkantet skal man egentlig være?

Har alltid betalt husleie her jeg bor, men har virkelig ikke råd til å betale en 2 ganger... jeg vet det er jeg som har vært surrete. har jo betalt til samme konto hver mnd.

Men kan jeg si til han at det må vi bare gjøre nå som det er blitt som det er blitt?

Det er ingen skader på leiligheta, så depositumet går jo ikke til noe annet heller. Jeg har pusset opp her, og kjøpt noen nye ting som Håndtak til skap, nytt dusjhodet osv.. fikk heller ikke fratrekk i husleia når jeg posset opp.

Vet det er flere som har flyttet etter en liten stund, fordi huseieren er veldig rar og streng.

Og det er alltid noe han har å sette fingeren på så de må betale litt av depositumet sitt.

Hadde du forlangt at det skulle trekkes fra depositumet?

Er det en lov som sier at det kan man ikke?

Lindaaa

Gjest snakk med banken
Skrevet

Det er ingen lov som sier at huseier ikke _kan_ trekke de siste leiene fra depositumet, men han er selvsagt ikke nødt til det. Hadde jeg leid ut, ville jeg øsnket å gå over leiligheten sammen med leietaker etter at hun hadde flyttet ut, for å se at alt var ok før vi sa opp depositumskontoen. Det er vel vitsen med depsoitumet.

Hva sier banken da, kan de hjelpe deg med å kreve tilbake pengene du satte inn feil?

Det er ikke bare et nummer forskjell på to kontoer i Norge, så du må ha tastet flere tall feil?

Gjest snakk med banken
Skrevet

Det er ingen lov som sier at huseier ikke _kan_ trekke de siste leiene fra depositumet, men han er selvsagt ikke nødt til det. Hadde jeg leid ut, ville jeg øsnket å gå over leiligheten sammen med leietaker etter at hun hadde flyttet ut, for å se at alt var ok før vi sa opp depositumskontoen. Det er vel vitsen med depsoitumet.

Hva sier banken da, kan de hjelpe deg med å kreve tilbake pengene du satte inn feil?

Det er ikke bare et nummer forskjell på to kontoer i Norge, så du må ha tastet flere tall feil?

Skrevet

Legg det fram for banken - og spør om å få låne pengene til de andre har fått tilbakebetlat - vil mulignes koste deg noen rentekroner - men det er verre å betale 2 ganger, syns jeg. Spør dem også om hvordan det er mulig å taste et nummer feil om det ikke går an...

Gjest Lindaaa
Skrevet

Har en bok som jeg skrevet ned kontonr i... eksen som skyldte meg penger skulle betale denne husleia... sa nr over tlf til han og der ble det krøll.

Tenkte på at hvis han fikk de pengene da jeg skulle flytte... har jo 13500 i depositum, og det ikke er skader på leiligheta. Hvis noe sånt hadde skjedd hvis jeg hadde en leilighet, hadde da dette gått greit.

Skrevet

Hei!

At du har satt inn husleien på feil konto, er dessverre ditt problem. Dette må DU fikse opp i raskest mulig.

Men om du ikke betaler dette, kan huseier ta leien av depositum. Men du flytter 31. juli og det er jo over tre måneder til, så om huseier da tar av depositumet må du sette pengene raskt tilbake.

At huseier nekter å ta av depositumet er jo egentlig feil, da dette er jo en av de tingene dep skal brukes til!!

Mitt råd til deg er at du venter å betale husleien til du har fått dine penger tilbake. Huseier har jo dep konto.

At du har pusset opp leiligheten er jo flott gjort, imidlertid kan du ikke få igjen for dette, med mindre det ble avtalt når du gjorde det.

Da jeg ikke vet hva som står i deres kontrakt, har jeg tatt ut en lov til deg nedenfor.

Husleieloven § 5-3 2.ledd " Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis ikke annet er avtalt."

Håper dette hjalp det litt.

Gjest Linda25
Skrevet

Hei!

At du har satt inn husleien på feil konto, er dessverre ditt problem. Dette må DU fikse opp i raskest mulig.

Men om du ikke betaler dette, kan huseier ta leien av depositum. Men du flytter 31. juli og det er jo over tre måneder til, så om huseier da tar av depositumet må du sette pengene raskt tilbake.

At huseier nekter å ta av depositumet er jo egentlig feil, da dette er jo en av de tingene dep skal brukes til!!

Mitt råd til deg er at du venter å betale husleien til du har fått dine penger tilbake. Huseier har jo dep konto.

At du har pusset opp leiligheten er jo flott gjort, imidlertid kan du ikke få igjen for dette, med mindre det ble avtalt når du gjorde det.

Da jeg ikke vet hva som står i deres kontrakt, har jeg tatt ut en lov til deg nedenfor.

Husleieloven § 5-3 2.ledd " Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis ikke annet er avtalt."

Håper dette hjalp det litt.

Ja, det hjalp. Har et veldig anstrengt forhold til han... så om det blir litt til bryr jeg meg egentilg lite om!

Han er en sleip figur, litt sånn psyko-trekk... med tanke på hva slags oppførsel han har mot folk sjenerelt. Gleder meg til å flytte så en slipper å gå på nåler, på hva som er "galt " neste gang. bor i kjeller etg og har han som en hauk over oss, da det er to leiligheter i kjelleren. Ikke har han noen venner el som er på besøk hos han noen gang heller, ikke rart med den holdningen.

Phuu... var godt å få ut litt dritt!! :))

Skrevet

Må ikke både utleier og leietaker skrive under samtidig på uttak fra depositumkonto? Trodde det var lovbestemt jeg

Skrevet

Det er forskjell på depositum og husleieforskudd. Depositumet skal stå der så huseier kan trekke fra penger ved manglende vask og ting som må erstattes.

Skrevet

Kom på noe, du kan sjekke med leieboerforeningen. Kan hende de har svar på dette på websiden sin også, lbf.no

Gjest M.Angelica
Skrevet

Må ikke både utleier og leietaker skrive under samtidig på uttak fra depositumkonto? Trodde det var lovbestemt jeg

Ja, du har rett i det!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Om du ikke betaler akkurat nå, så kan ikke utleier gjøre noe med det uansett.

"Jeg har pusset opp her, og kjøpt noen nye ting som Håndtak til skap, nytt dusjhodet osv.. fikk heller ikke fratrekk i husleia når jeg posset opp."

Hvorfor gjorde du det? Dette er jo utleiers ansvar..

Gjest Linda25
Skrevet

Om du ikke betaler akkurat nå, så kan ikke utleier gjøre noe med det uansett.

"Jeg har pusset opp her, og kjøpt noen nye ting som Håndtak til skap, nytt dusjhodet osv.. fikk heller ikke fratrekk i husleia når jeg posset opp."

Hvorfor gjorde du det? Dette er jo utleiers ansvar..

jeg gjorde det fordi det var så utrolig gammelt det som var der...Han lovte når jeg flyttet inn at han skulle ordne en del ting... foreksempelet kjøkkenskap som står på halvtolv. Desuten var det maur innovasjon her forige sommer, var sikkert 100 maur som krøyp ut av et hull i veggen, det han kom med da var en slags maurdreper. Hvis jeg hadde bedt han kjøpe de tingene som var stygge, hadde han bare sagt at det gikk ann å bruke de. skal skru ned alt når jeg flytter.

Gjest M.Angelica
Skrevet

jeg gjorde det fordi det var så utrolig gammelt det som var der...Han lovte når jeg flyttet inn at han skulle ordne en del ting... foreksempelet kjøkkenskap som står på halvtolv. Desuten var det maur innovasjon her forige sommer, var sikkert 100 maur som krøyp ut av et hull i veggen, det han kom med da var en slags maurdreper. Hvis jeg hadde bedt han kjøpe de tingene som var stygge, hadde han bare sagt at det gikk ann å bruke de. skal skru ned alt når jeg flytter.

Høres ut som en sær utleier. Ja, skru ned alt. God plan =)

PS! Var et sinnsykt høyt depositum han har tatt..

Gjest Linda25
Skrevet

Høres ut som en sær utleier. Ja, skru ned alt. God plan =)

PS! Var et sinnsykt høyt depositum han har tatt..

Det er 3 mnd... høyt nok ja... han er sær og sleip. mens jeg har bodd her i ett og et halvt år så har det bodd 3 forskjellige i andre leiligheta, er jo et lite sted, så folk har jo hørt om han.

Og så får han alltid pressa ut folk på depositumet de har. Han kan jo bare la vær å skrive under på at det skal betales ut, og da får jo ikke folk det igjen heller.

*lyst til å sette opp plakat der det står; pass opp for denne fyrn* :))) hadde vært så digg å hetsa han litt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er 3 mnd... høyt nok ja... han er sær og sleip. mens jeg har bodd her i ett og et halvt år så har det bodd 3 forskjellige i andre leiligheta, er jo et lite sted, så folk har jo hørt om han.

Og så får han alltid pressa ut folk på depositumet de har. Han kan jo bare la vær å skrive under på at det skal betales ut, og da får jo ikke folk det igjen heller.

*lyst til å sette opp plakat der det står; pass opp for denne fyrn* :))) hadde vært så digg å hetsa han litt.

Skjønner du blir frista til sånt ja. Vet om mange rare utleiere jeg og. Både av egen erfaring og hørt fra andre.

Søskenbarnet mitt fant ut at hybelverten låste seg inn hos henne når hun var på skolen. Lå i senga hennes og flytta om ting på badet. Gudene må vite hvilken pervers fyr det var!

En bekjent av meg fant ut at hybelverten hadde montert et sånn speil på badet hennes, så han så gjennom. Nesten sånn "avhøringsrom-speil" Om du fatter? =)

Jobba og med ei som opplevde at hybelverten lå utenfor vinduene å så inn! De bodde i kjelleren. Når de var vekke så låste han seg inn hos de!

Æsj!!

Skrevet

Dette er nok bare ditt problem. Dersom du har betalt til feil konto, så har jo ikke huseier fått pengene. Og det kan jo også tenkes at han virkelig trenger pengene nå. (Selv om det egentlig ikke spiller noen rolle)

Det eneste du kan gjøre er nok å prøve en avbetalingsordning for å løse problemet. Kanskje huseier går med på det når du forklarer hva som har skjedd.

Tror nok også jeg hadde vært så firkantet at jeg ikke ville brukt depositumet. Han leid ut leilighet selv, og jeg kan love deg at det er mye problemer med slikt.

Gjest Linda25
Skrevet

Dette er nok bare ditt problem. Dersom du har betalt til feil konto, så har jo ikke huseier fått pengene. Og det kan jo også tenkes at han virkelig trenger pengene nå. (Selv om det egentlig ikke spiller noen rolle)

Det eneste du kan gjøre er nok å prøve en avbetalingsordning for å løse problemet. Kanskje huseier går med på det når du forklarer hva som har skjedd.

Tror nok også jeg hadde vært så firkantet at jeg ikke ville brukt depositumet. Han leid ut leilighet selv, og jeg kan love deg at det er mye problemer med slikt.

Han leier ut 7 leiligheter tilsammen, har sikkert en del lån som skal betales... men penger har han nok av den mannnen ja!

det er garantert bare for å ha noe å si på noen.Han vet jeg er alene, og har ikke all verdens økonomi.Jeg mener når det faktisk står over 13000 kr på en konto og han vet han får de om 3 mnd, hva er problemet? Hadde vært noe annet hvis han var blakk, og trengte pengene nå.... men det er selvfølgelig min

mening.

Og det er jo jeg som har rota det til!

Skrevet

Nå skal jeg fortelle deg noe viktig - om han ikke betaler ut depositumet så skal du bare vente - - - for om han ikke innen 2 mnd etter utflytting har gitt deg skriftlig klage med fakturaer på vask/reparasjoner etc. så kan du gå i banken og pengene uten videre. Det har jeg gjort - det var deilig!!!! Ho F*** vi leide hos ville ikke komme og se over leiligheten da vi flyttet ut 1.juni- langt ut i august tok hun en tur - da hadde jo leiligheten stått tom hele sommeren i solsteika -hun klagde på fluemøkk i vinduskarmen og annet småpiss. Vi VISSTE at det var helt rent og vi hadde til og med hengt igjen en markise og lagt tepper og skiftet lås etc. i leiligheten hennes. Jeg var helt fortvilet - hun ringte meg på jobben og kjeftet meg full i en lang periode - så kjøpte jeg HELT tilfeldig et blad - om økonomi - Dine penger (?) og der stod helt lykekligvis denne regelen. Jeg tok med artikkelen i banken og snakket med juristen og fikk pengene. DA VAR DET Champis på gubben og meg!

AAAAAAAH! :)

Skrevet

Det stemmer som sies her at du kan gå til banken og begjære pengene utbetalt, så får banken sende et brev til huseier med beskjed om at eventuelle krav ovenfor depositumet må gjøres innen da og da, ellers utbetales det automatisk. Vrange huseiere som bare holder på pengene i håp om at folk skal gi opp gir seg som regel da.

Måtte gjøre det en gang jeg, da huseier nektet å betale depositumet fordi strømselskapet trodde at strømregningen ikke var betalt. (Den sto i mitt navn, ikke huseiers, så hva det hadde med ham å gjøre vet jeg ei).

Fikk pengene mine jeg.

Dersom banken din ikke vet om at dette er mulig (som da banken min ikke visste, men jeg fikk et tips fra en advokatvenn) så kan du banke i bordet med dette:

Husleieloven §3-5

"Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken."

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...