Gå til innhold

husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det stemmer som sies her at du kan gå til banken og begjære pengene utbetalt, så får banken sende et brev til huseier med beskjed om at eventuelle krav ovenfor depositumet må gjøres innen da og da, ellers utbetales det automatisk. Vrange huseiere som bare holder på pengene i håp om at folk skal gi opp gir seg som regel da.

Måtte gjøre det en gang jeg, da huseier nektet å betale depositumet fordi strømselskapet trodde at strømregningen ikke var betalt. (Den sto i mitt navn, ikke huseiers, så hva det hadde med ham å gjøre vet jeg ei).

Fikk pengene mine jeg.

Dersom banken din ikke vet om at dette er mulig (som da banken min ikke visste, men jeg fikk et tips fra en advokatvenn) så kan du banke i bordet med dette:

Husleieloven §3-5

"Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal banken varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen én måned etter at varselet ble mottatt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke banken slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal banken utbetale beløpet til leieren med frigjørende virkning for banken."

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-5

og etter 2 måneder bør ikke utleier få brev fra banken en gang....det er så DEILIIIG! :)

Skrevet

og etter 2 måneder bør ikke utleier få brev fra banken en gang....det er så DEILIIIG! :)

For oss ble det jo umulig å bevise at vi hadde flyttet ut, så selv om det hadde gått over 1/2 år kunne ikke banken gi oss pengene uten å sende brevet og vente.

Skrevet

Jeg leier ut noen leiligheter og jeg hadde da ikke hatt noe problem med å kunne ta av depositumet, hvis du har tenkt å flytte. Men har du ikke tenkt å flytte, så hadde jeg vært mer betenkt, da hadde jeg vurdert hvor stor sannsynlighet det hadde vært for å få pengene mine. Men jeg har alltid kommet frem til en ordning med de jeg har leid ut til.

Gjest Linda25
Skrevet

Jeg leier ut noen leiligheter og jeg hadde da ikke hatt noe problem med å kunne ta av depositumet, hvis du har tenkt å flytte. Men har du ikke tenkt å flytte, så hadde jeg vært mer betenkt, da hadde jeg vurdert hvor stor sannsynlighet det hadde vært for å få pengene mine. Men jeg har alltid kommet frem til en ordning med de jeg har leid ut til.

Hei. Ja, flytter ut før 31.07... men noen er bare så firrkanta!

Bra det finnes noen medmennesker av utleiere.:))

Skrevet

Hei!

At du har satt inn husleien på feil konto, er dessverre ditt problem. Dette må DU fikse opp i raskest mulig.

Men om du ikke betaler dette, kan huseier ta leien av depositum. Men du flytter 31. juli og det er jo over tre måneder til, så om huseier da tar av depositumet må du sette pengene raskt tilbake.

At huseier nekter å ta av depositumet er jo egentlig feil, da dette er jo en av de tingene dep skal brukes til!!

Mitt råd til deg er at du venter å betale husleien til du har fått dine penger tilbake. Huseier har jo dep konto.

At du har pusset opp leiligheten er jo flott gjort, imidlertid kan du ikke få igjen for dette, med mindre det ble avtalt når du gjorde det.

Da jeg ikke vet hva som står i deres kontrakt, har jeg tatt ut en lov til deg nedenfor.

Husleieloven § 5-3 2.ledd " Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis ikke annet er avtalt."

Håper dette hjalp det litt.

Så du mener hun kan la være å betale i 3 måneder sånn att utleier må ta hele beløpet pga denne misligeholdelsen?

Det er ikke derfor hun har betalt inn depositum for så å bruke dem opp igjen etter 3 måneder.

Depositumet skal stå på en konto som ingen av dem har adgang til så lenge leieavtalen gjelder.

Når personen flytter ut så kan begge gå i banken å kreve penger,er de uenige om hvem som skal ha hva så går saken til retten.

Skrevet

Nå skal jeg fortelle deg noe viktig - om han ikke betaler ut depositumet så skal du bare vente - - - for om han ikke innen 2 mnd etter utflytting har gitt deg skriftlig klage med fakturaer på vask/reparasjoner etc. så kan du gå i banken og pengene uten videre. Det har jeg gjort - det var deilig!!!! Ho F*** vi leide hos ville ikke komme og se over leiligheten da vi flyttet ut 1.juni- langt ut i august tok hun en tur - da hadde jo leiligheten stått tom hele sommeren i solsteika -hun klagde på fluemøkk i vinduskarmen og annet småpiss. Vi VISSTE at det var helt rent og vi hadde til og med hengt igjen en markise og lagt tepper og skiftet lås etc. i leiligheten hennes. Jeg var helt fortvilet - hun ringte meg på jobben og kjeftet meg full i en lang periode - så kjøpte jeg HELT tilfeldig et blad - om økonomi - Dine penger (?) og der stod helt lykekligvis denne regelen. Jeg tok med artikkelen i banken og snakket med juristen og fikk pengene. DA VAR DET Champis på gubben og meg!

AAAAAAAH! :)

Hadde problem med utleier vi også.

Utleier påsto at det var dårlig renhold osv og vi som hadde leid renholdsoperatør!

Var dit å tok en titt etterpå vi også og det var rent og pent der.

Utleier sto hardnakket på sitt at hun skulle ha depositumet vårt på 12000.

Det ble stor krangel av det,men hun måtte gå med på å få en tusenlapp fra depositumet,ellers hadde det blitt rettsak og veldig dyrt for henne.

Tror mange utleiere prøver å få tenna i depositumet ja.

Skrevet

Hadde problem med utleier vi også.

Utleier påsto at det var dårlig renhold osv og vi som hadde leid renholdsoperatør!

Var dit å tok en titt etterpå vi også og det var rent og pent der.

Utleier sto hardnakket på sitt at hun skulle ha depositumet vårt på 12000.

Det ble stor krangel av det,men hun måtte gå med på å få en tusenlapp fra depositumet,ellers hadde det blitt rettsak og veldig dyrt for henne.

Tror mange utleiere prøver å få tenna i depositumet ja.

Det holder ikke å gi henne pengene - hun må da vise til kvittering for at hun selv har fått stedet vasket.

Skrevet

Hei. Ja, flytter ut før 31.07... men noen er bare så firrkanta!

Bra det finnes noen medmennesker av utleiere.:))

Jeg forsøker alltid å hjelpe de jeg leier ut til, men uten at jeg taper sikkerheten min.

Men du verden så mange det er som er litt på kanten og forsøker å lure seg litt unna hvis de får sjangsen. Så det gjelder å passe på.

Skrevet

Så du mener hun kan la være å betale i 3 måneder sånn att utleier må ta hele beløpet pga denne misligeholdelsen?

Det er ikke derfor hun har betalt inn depositum for så å bruke dem opp igjen etter 3 måneder.

Depositumet skal stå på en konto som ingen av dem har adgang til så lenge leieavtalen gjelder.

Når personen flytter ut så kan begge gå i banken å kreve penger,er de uenige om hvem som skal ha hva så går saken til retten.

Nei! Det var ikke det jeg skrev.

Etter Husleieloven § 3-5 står det at "det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie...." betaler depositum.

Altså er "skyldig leie" en av de tingene dep skal/kan brukes på.

Jeg mener at hun kan vente med å betale leien, til hun får igjen pengene som hun betalte feil. Da husverten har depositumet.

Jeg skrev at hun måtte betale tilbake leien, da dep måtte være slik den var.

Skrevet

Det holder ikke å gi henne pengene - hun må da vise til kvittering for at hun selv har fått stedet vasket.

Tenkte ikke på det da.

Jeg var så sinna at jeg nesten kunne gjort noe ulovlig denne uken.

Betalte tusenlappen og fikk henne ut av verden.

Skrevet

Tenkte ikke på det da.

Jeg var så sinna at jeg nesten kunne gjort noe ulovlig denne uken.

Betalte tusenlappen og fikk henne ut av verden.

Ja, man blir så sint når man blir beskyldt for sånt, når man har gjort rett og sjel for seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...