Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk satt inn spiral for snart 5 år siden. Jeg har 2 barn. Hvor lenge kan spiralen sitte? En doktor sa 5 år, en annen sa at 6 år også gikk ann. Noen veninner har hørt at spiralen kan gro fast. Stemmer dette? Denne spiralen er jeg veldig fornøyd med. Blør kanskje mye ved mens, men ikke spesielt lenge. Jeg brukte P-pille før jeg fikk barn, men hadde mange og mye bivirkninger. Derfor har jeg ikke hormonspiral, men jeg kunne jo tenkt meg å hatt sjeldnere mens. Har jeg lett for å få bivirkninger med hormonspiralen når jeg får det ved bruk av P-piller?

Ellers et tips: Jeg har vært mye plaget med sopp, men etter at jeg ble tipset om produktene Vivag, har jeg vært symptomfri. Jeg bruker Vivag intimsåpe hver gang jeg dusjer. Hvis ikke får jeg sopp ganske raskt. Men dette er jo enkelt og ikke plagsomt som feks. Canesten osv.

Håper på svar, hilsen Jeg30

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18152-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Spiralen kan sitte i fem år, men har du fått spiral innsatt etter du er fylt 40 år kan den sitte til du kommer i overgangsalderen.

Spiralen gror ikke fast, men iblant kan det være vanskelig å trekke den ut hvis man ikke får tak i tråden eller hvis den ryker.

Hormonspiralen kan ikke sammenlignes med p-piller som inneholder to hormoner i stor styrke. Hormonspiralen inneholder bare det ene hormon (som også finnes i minipille) og har lite bivirkning.

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18152-spiral/#findComment-81892
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...