Gå til innhold

Oppsigelse i sykemeldingsperioden??

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Kan man bli oppsagt pga innskrenkninger når man går sykemeldt!??

Jeg går langtidssykemeldt da vi venter på å søke uførestrygd, og nå vet jeg at det er besparelser på arbeidsplassen min.. Lurer derfor om de kan si meg opp???

Miss seventy
Skrevet

Det er vel ingen grunn til at de(n) som er sykemeldt skal være "fredet". Da gjelder det jo bare å bli sykemeldt i slike innsparingsperioder da.

Vil tro du kan bli oppsagt på lik linje med andre. Hvis grunnen er innsparelser og ikke det at du er sykemeldt.

Gjest revmatikeren
Skrevet

Det er vel ingen grunn til at de(n) som er sykemeldt skal være "fredet". Da gjelder det jo bare å bli sykemeldt i slike innsparingsperioder da.

Vil tro du kan bli oppsagt på lik linje med andre. Hvis grunnen er innsparelser og ikke det at du er sykemeldt.

Jeg har vært sykemeldt i 2 mnd og dette var jo før dette med innsparelser kom. Jeg har ikke sykemeldt meg fordi det er innsparelser.

Miss seventy
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 2 mnd og dette var jo før dette med innsparelser kom. Jeg har ikke sykemeldt meg fordi det er innsparelser.

Skjønte det men likevel, du skjønte hva jeg mente?

På en måte ville jeg jo si at nettopp den som var sykemeldt burde gått ut først.. men det kan man jo ikke si...

Skrevet

Klart de kan si deg opp, men de må ha klare beviser på at de ikke sier deg opp pga du er sykemeldt.

Man er ikke fredet når man er sykemeldt eller gravid, men man kan ikke sparkes pga sykemelding eller graviditet.

Gjest revmatikeren
Skrevet

På en måte ville jeg jo si at nettopp den som var sykemeldt burde gått ut først.. men det kan man jo ikke si...

skjønte hva du mente!

Om det hadde vært mange i min stilling, og jeg hadde jobbet der lengst, så hadde det vel ikke vært rettferdig om jeg måtte gå først??

Miss seventy
Skrevet

skjønte hva du mente!

Om det hadde vært mange i min stilling, og jeg hadde jobbet der lengst, så hadde det vel ikke vært rettferdig om jeg måtte gå først??

Nei, egentlig ikke, men om du er mye sykemeldt så er det jo mer praktisk å la en annen som er mer sikker på jobb beholde jobben. Urettferdig på en måte, men selvsagt mest praktisk.

Gjest pondevik
Skrevet

..........men du sier det likevel.

Trøst deg med at regjeringen er på din side og korstoget mot velferdsordningene seiler fortsatt i medvind.

Så kan de bare sitte der, de som var så teite å brekke beinet på en upraktisk, komplisert måte ,og revmatikere vil jeg ikke en gang tenke på.

Oppfordrer herved alle sykmeldte til å si opp jobben slik at anstendige, foreløpig friske kjappfotinger kan overta!

Gjest revmatikeren
Skrevet

Nei, egentlig ikke, men om du er mye sykemeldt så er det jo mer praktisk å la en annen som er mer sikker på jobb beholde jobben. Urettferdig på en måte, men selvsagt mest praktisk.

er ikke nye sykemeldt i det hele tatt...

Det at jeg er langtidssykemeldt nå er fordi jeg må være delvis sykemeldt i 1 år før man søker uførestrygd..

Skrevet

Hvis det er nedbemanning på arbeidsplassen din så skal sykemeldte bli behandlet på samme måte som alle andre.

Dvs at man skal vurdere alle de kriterier som alle andre vurderes på, og sykemeldingen skal ikke hensyntas i noen retning.

Miss seventy
Skrevet

er ikke nye sykemeldt i det hele tatt...

Det at jeg er langtidssykemeldt nå er fordi jeg må være delvis sykemeldt i 1 år før man søker uførestrygd..

aha... da hadde jeg hvertfall sparket deg for å si det sånn, du bare utnytter arbeidsplassen for å slippe å jobbe mer...

Det burde da ikke vært jordens undergang om du ble sparket heller, siden du ikke vil/kan jobbe mer uansett...??

fei1365380229
Skrevet

aha... da hadde jeg hvertfall sparket deg for å si det sånn, du bare utnytter arbeidsplassen for å slippe å jobbe mer...

Det burde da ikke vært jordens undergang om du ble sparket heller, siden du ikke vil/kan jobbe mer uansett...??

Fy flate for et tullete innlegg. Det er nesten så jeg håper du får en kronisk sykdom en gang du også.

"utnytter arbeidsplassen". Så de som dessverre får kreft, leddgikt e.l. bør bli oppsagt med engang siden de da går langtidssykmeldt og utnytter arbeidsplassen.

Miss seventy
Skrevet

Fy flate for et tullete innlegg. Det er nesten så jeg håper du får en kronisk sykdom en gang du også.

"utnytter arbeidsplassen". Så de som dessverre får kreft, leddgikt e.l. bør bli oppsagt med engang siden de da går langtidssykmeldt og utnytter arbeidsplassen.

Nei, men hvis målet er å ikke jobbe mer, hvorfor skal de da gå langtidssykemeldt først? Det er jo det samme som å holde arbeidsplassen unna en annen som kunne fått den det da.

Skrevet

Nei, men hvis målet er å ikke jobbe mer, hvorfor skal de da gå langtidssykemeldt først? Det er jo det samme som å holde arbeidsplassen unna en annen som kunne fått den det da.

Egentlig er det jo de syke og funksjonshemmede som burde fått alle jobbene. De har masse ekstrautgifter og trenger pengene bedre enn friske folk.

Miss seventy
Skrevet

Egentlig er det jo de syke og funksjonshemmede som burde fått alle jobbene. De har masse ekstrautgifter og trenger pengene bedre enn friske folk.

De burde jo fått penger fra staten da, om de trengte det. Vi har jo en billion i banken så...

Skrevet

De burde jo fått penger fra staten da, om de trengte det. Vi har jo en billion i banken så...

Men slik er det ikke. Jeg tror ikke regelverket kommer til å bli forandret heller :o)

Gjest Persille
Skrevet

Føyer dette inn i rekken av gode uttalelser...

Det er faktisk sånn at folketrygden dekker lønnen til den sykemeldte etter to uker - så det er faktisk ingen kostnader for arbeidsgiver å ha en som er langtidssykemeldt. Og hvertfall dersom arbeidsgiver VET at man er sykemeldt og skal over i uføretrygd - da er det ingen risiko å ansette en ny på kontrakt.

Dessuten; en arbeidsgiver burde si opp den som ble ansatt sist - uten fravik, det er det mest rettferdige egentlig.

Og er man litt godhjertet sier man ikke opp en som er gravid/sykemeldt nettopp fordi det ikke koster noe for arb.giver å beholde den syke/gravide, men det er masse å tape for arb.takeren dersom h*n mister jobben.

Gjest Persille
Skrevet

FÅTT penger fra staten? Ingen burde FÅ penger - man må gjøre seg fortjent til dem.

Miss seventy
Skrevet

FÅTT penger fra staten? Ingen burde FÅ penger - man må gjøre seg fortjent til dem.

Jaha.. hva skal en person som ikke kan jobbe gjøre for å fortjene det da??

Det er bare innvandrerne som skal få penger her i landet da eller? De får jo så det holder...

Gjest Persille
Skrevet

Jaha.. hva skal en person som ikke kan jobbe gjøre for å fortjene det da??

Det er bare innvandrerne som skal få penger her i landet da eller? De får jo så det holder...

"Jaha.. hva skal en person som ikke kan jobbe gjøre for å fortjene det da??"

* Det er jo ytterst få som aldri noen gang har jobbet da. De fleste har jobbet og betalt skatt før noe skjer som gjør at de ikke kan jobbe. De som ikke har det har gjerne en medfødt alvorlig sykdom eller noe - og da har foreldrene gjort innsatsen for dem.

Det jeg skrev var med bakgrunn i innlegget du skrev først - om at man burde si opp de syke slik at de friske kunne få jobben - og at de bare kunne "få" penger av staten.

"Det er bare innvandrerne som skal få penger her i landet da eller? De får jo så det holder... "

* Gjør de det? Mener du at innvandrere får mer penger og jobber mindre for dem enn nordmenn generelt? Det var da veldig rasistisk....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...