Gå til innhold

Oppsigelse i sykemeldingsperioden??

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Kan man bli oppsagt pga innskrenkninger når man går sykemeldt!??

Jeg går langtidssykemeldt da vi venter på å søke uførestrygd, og nå vet jeg at det er besparelser på arbeidsplassen min.. Lurer derfor om de kan si meg opp???

Skrevet

Etter hva jeg har forstått kan de ikke si deg opp mens du er sykemeldt.

mvh

Gjest Sam Kvem
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-016.html#64

Sitat fra et eller annet sted jeg har funnet før:

Vern mot oppsigelse ved sykdom

En arbeidsgiver kan ikke uten videre si opp en arbeidstaker fordi han eller hun må være borte fra arbeidet på grunn av sykdom. Arbeidsmiljøloven verner arbeidstakere mot å bli oppsagt på grunn av sykdom i de første seks månedene av sykefraværet. Selv om du blir oppsagt etter et halvt års sykmelding, beholder du retten til sykepenger i inntil ett år fra den dagen du ble sykmeldt.

Vern mot oppsigelse ved sykdom gjelder i 12 måneder dersom du har vært ansatt minst fem år i samme virksomhet, eller dersom du er blitt påført en skade i arbeidsgivers tjeneste. En slik skade kan være:

En skade som trygdekontoret har godkjent som yrkesskade

En skade som legen din mener er forårsaket av arbeidssituasjonen din

Statsansatte har en del spesielle rettigheter i forbindelse med oppsigelse ved sykdom. Disse rettighetene begynner å gjelde når du har jobbet i staten sammenhengende i ett år. Før du sies opp på grunn av sykdom, skal du om mulig få tilbud om annen jobb i den virksomheten du er ansatt. Blir du likevel oppsagt, skal du om mulig få tilbud om jobb i en annen statlig virksomhet.

Blir du oppsagt før oppsigelsesvernet har opphørt, er sjansen til stede for at det foreligger en usaklig oppsigelse. I slike tilfeller kan du kreve forhandlinger med arbeidsgiver. Dersom du og arbeidsgiver ikke blir enige i løpet av forhandlingene, har du anledning til å reise søksmål mot arbeidsgiver. I arbeidsmiljøloven kalles denne prosessen "tvist om usaklig oppsigelse". I en tvist om usaklig oppsigelse kan du enten kreve å få jobben tilbake, eller du kan fremme erstatningskrav overfor arbeidsgiver.

Mistenker du at du kan ha blitt usaklig oppsagt, kan det lønne seg å søke råd hos en advokat. For deg som er fagorganisert, vil det da være mest nærliggende å kontakte din fagforening. Mange fagforeninger tilbyr gratis advokathjelp til sine medlemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...