Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pælma for et par dager siden en kilo blekksprut. Dagen før gikk det indrefilet i søpla. Fisk, grønnsaker, brød, juice, yoghurt, frukt, etc, går regelmessig ut på dato og blir kastet.

Det er ikke med hensikt, men det blir ofte til at vi tar noe enkelt, og av og til glemmer vi rett og slett av mat som er i kjøleskapet.

Er vi helt på trynet?

Gjest baremei
Skrevet

Huffda. Hender jeg også hiver mat(bedre det enn å bli syk!), men prøver å ikke handle mer enn jeg vet jeg behøver/skal bruke. Både for økonomiens og miljøets skyld. Matrester fryser jeg i passelige porsjoner, som jeg kan ta opp når jeg trenger en lettvint middag.

Skrevet

Yoghurt kan du godt spise noen dager etter utgått dato.

Jeg kaster også mye mat, men har begynt å kjøpe mer frukt og grønt isteden for ting som kan bli liggende. Det går ned på høykant hos oss, særlig hos minsta.

Brød kastes annenhver dag. Det som ikke går med til matpakker eller frokost blir ikke spist, går i søpla.

Og melk blir ALLTID altfor gammel hos oss. Jeg synes ikke det er noe godt, og ungene vil sjelden ha siden de får på skolen.

Skrevet

Huffda. Hender jeg også hiver mat(bedre det enn å bli syk!), men prøver å ikke handle mer enn jeg vet jeg behøver/skal bruke. Både for økonomiens og miljøets skyld. Matrester fryser jeg i passelige porsjoner, som jeg kan ta opp når jeg trenger en lettvint middag.

Vi fryser matrester, vi også. Tror du restene etter julekalunen kan spises enda?

Og hvor lenge kan pinnekjøtt (ikke kokt) ligge i fryseren? Er 2 1/2 år i overkant?

Gjest baremei
Skrevet

Vi fryser matrester, vi også. Tror du restene etter julekalunen kan spises enda?

Og hvor lenge kan pinnekjøtt (ikke kokt) ligge i fryseren? Er 2 1/2 år i overkant?

Kan dessverre ikke svare på det. Vil tro kalkunen kan spises.

Skrevet

Du har for god råd ;o) Skjerp deg.

Jeg kaster også mat fordi den er blitt for gammel men det er fordi jeg "glemt" at vi er bare minstemann og jeg hjemme. Handler fremdeles litt for mye men har blitt flinkere.

hjertebarnet
Skrevet

Brød kjøper jeg alltid ferdig oppskåret og putter i fryseren. Så tar jeg bare opp nok skiver til neste måltid (evt. hele neste dag). Har jeg glemt å ta opp brødskivene, er det bare å ha dem i brødristeren.

Brød kastes sjelden her i huset!

Skrevet

Siden de ikke selger kvarte agurker, halve paprikaer og 7-pakninger med mais-frø går diverse i søpla etter en taco-middag, jeg er eneste som spiser disse tingene, og spiser det aldri ellers. Kaster ofte brødskalker, hvis det er mindre enn 4 skiver igjen av et brød må vi uansett ha nytt til dagen etter, og jeg spiser ikke gammelt brød som ligger ved siden av nytt brød.

Kaster det som er igjen etter middag, hvis jeg setter det i kjøleskapet er det liksom bare en mellomstasjon før det går ii søpla uansett. Men vi lager stort sett passelig mye middag da.

Skrevet

Siden de ikke selger kvarte agurker, halve paprikaer og 7-pakninger med mais-frø går diverse i søpla etter en taco-middag, jeg er eneste som spiser disse tingene, og spiser det aldri ellers. Kaster ofte brødskalker, hvis det er mindre enn 4 skiver igjen av et brød må vi uansett ha nytt til dagen etter, og jeg spiser ikke gammelt brød som ligger ved siden av nytt brød.

Kaster det som er igjen etter middag, hvis jeg setter det i kjøleskapet er det liksom bare en mellomstasjon før det går ii søpla uansett. Men vi lager stort sett passelig mye middag da.

Klart du får kjøpt kvarte agurker! Jeg ber ofte Meny om å dele opp agurken for meg. Betaler jo kilopris, og den resterende delen blir solgt til noen som heller ikke vil ha en hel agurk. ;o)

Skrevet

Vi var også fæle til å hive mat. Gjør det fremdeles, men er blitt mye flinkere enn vi var før.

Nå deler vi opp store posjoner og fryser ned med en gang, og prøver å planlegge litt bedre for å få brukt opp rester.

Men det blir uansett noen brødskalker og smårester som havner i bøtta.

Skrevet

Kjente meg igjen i mye av det du skrev! :-)

Også her i gården er jeg den eneste som spiser visse tilbehør til bl.a. taco, og jeg klarer ikke å spise opp en hel maisboks eller en hel løk...

Likeså med brødet - det er som jeg skulle ha sagt det selv.

Men jeg må innrømme at jeg sparer på en del middagsrester, men det er nok ofte slik at kjøleskapet blir en mellomstasjon før søpla, ja! ;-(

Men langtfra alltid, og av og til er det bare såååå deilig å hente frem noen fiks ferdige retter fra kjøleskapet! *S*

Som i går, f eks, da sønnen min ble med en kompis hjem fra sfo, og far i huset jobbet overtid. Da var det akkurat passe med en porsjon rester fra søndag! :-)

Skrevet

Tips til tacorester: Bland alle grønnsakene (kanskje unntatt agurken) sammen med evt. rester av kjøttdeig i panna. Hell over restene av tacosausen, og varm det opp. Så kan du ha det i skjell/tortillas/pitabrød neste dag. Strø revet ost og ha rømme over. Nesten like godt som "fersk" taco. :)

Skrevet

Nei, vi kaster svært lite. Vi kaster svært sjelden mat bare ved å se på datoen.

Skrevet

Tips til tacorester: Bland alle grønnsakene (kanskje unntatt agurken) sammen med evt. rester av kjøttdeig i panna. Hell over restene av tacosausen, og varm det opp. Så kan du ha det i skjell/tortillas/pitabrød neste dag. Strø revet ost og ha rømme over. Nesten like godt som "fersk" taco. :)

Har flere ganger spist det som salat med kjøttdeig i dagen etter, men nå er det lenge siden jeg har tenkt på det gitt.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hender seg at en smøreost eller et kjøttpålegg går i søppla, men ellers kaster vi nesten ikke mat... Blir det rester etter en middag blir det min lunsj neste dag.

Skrevet

Akkurat som meg dette.

Gjest Mange dyr som liker matrester:-)
Skrevet

Er så heldig at jeg har katter, hunder, høner, hest og kaniner å gi mat til:-) Så jeg slipper å kaste mat :-) I vinter ga jeg også matrester til rådyra og selvfølgelig fuglene:-)

Får ofte mat fra andre også, som de ikke vil kaste, men som de vil at dyra skal spise opp :-)

Kjenner dere ikke noen som har dyr som vil ha matrestene deres da?

Dyra blir i allefall veldige glade :-)

den opprinnelige m&m
Skrevet

Mye mat holder langt over holdbahetsdatoen. Jeg har ikke skrupler med å gi ungene en yoghurt som har gått noen dager over tida. Og en indrefilet kan være minst like god etter datoen. Er du i tvil kan du bare lukte på kjøttet.

Vi hiver også grønnsaksrester som er visne og mugne ostereseter iblant, men lite middagsmat.

Skrevet

Hehe dette spørsmålet traff jaggu spiker'n på hodet her også.

Spennende å se om vi kan bruke kalkunen til noe,kan ikke si at det frister men.

Gjest baremei
Skrevet

Fant litt info, og det viser seg at magert kjøtt(altså kalkun) kan oppbevares i fryseboks i opptil 8-12 måneder uten at kvaliteten forringes.

Pinnekjøtt er jo fetere, og dermed mindre holdbart..Fettet harskner i frysen også,selv om prossessen går sakte, men særlig gjelder dette mat med flerumettet fett(fet fisk og skalldyr). Dere kan jo smake på kjøttet, og se om det er ok. Det er ikke farlig å spise om det har ligget frossent lenge, men smaken kan det være så som så med:-6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...