Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Klart du får kjøpt kvarte agurker! Jeg ber ofte Meny om å dele opp agurken for meg. Betaler jo kilopris, og den resterende delen blir solgt til noen som heller ikke vil ha en hel agurk. ;o)

Agurk har vel enhetspris? Ikke kilopris...?

Skrevet

På vår butikk har den i hvert fall kilopris.

Skrevet

Har flere ganger spist det som salat med kjøttdeig i dagen etter, men nå er det lenge siden jeg har tenkt på det gitt.

Et annet tips er å lage tacopizza. Har jo ferdig oppskåret løk og paprika og greier, så er det bare å tilsette litt til etter smak, lage bunn og ha ost på toppen. :) Blir alltid så mye rester når vi har taco, er ikke flink til å beregne passe mengde grønnsaker.

Skrevet

Er så heldig at jeg har katter, hunder, høner, hest og kaniner å gi mat til:-) Så jeg slipper å kaste mat :-) I vinter ga jeg også matrester til rådyra og selvfølgelig fuglene:-)

Får ofte mat fra andre også, som de ikke vil kaste, men som de vil at dyra skal spise opp :-)

Kjenner dere ikke noen som har dyr som vil ha matrestene deres da?

Dyra blir i allefall veldige glade :-)

Vi la ut gammelt brød til fuglene. De hadde ikke anelse hva det var for noe. Jeg kødder ikke. Det ligger der ute på balkongen enda.

Feite, bortskjemte fuglekrek!

Skrevet

Siden de ikke selger kvarte agurker, halve paprikaer og 7-pakninger med mais-frø går diverse i søpla etter en taco-middag, jeg er eneste som spiser disse tingene, og spiser det aldri ellers. Kaster ofte brødskalker, hvis det er mindre enn 4 skiver igjen av et brød må vi uansett ha nytt til dagen etter, og jeg spiser ikke gammelt brød som ligger ved siden av nytt brød.

Kaster det som er igjen etter middag, hvis jeg setter det i kjøleskapet er det liksom bare en mellomstasjon før det går ii søpla uansett. Men vi lager stort sett passelig mye middag da.

"Ta vare på potetene, så kan vi bruke dem til pytt i panne i morgen."

De ligger stille i forbausende mange dager før de hopper i ansiktet på deg når du åpner kjøleskapsdøra...

Skrevet

Du har for god råd ;o) Skjerp deg.

Jeg kaster også mat fordi den er blitt for gammel men det er fordi jeg "glemt" at vi er bare minstemann og jeg hjemme. Handler fremdeles litt for mye men har blitt flinkere.

Du har kanskje et poeng. Ellers spiller latskap også inn, samt at Sheila steiler hvis jeg antyder at vi skal svi av et par utgåtte biffer. Biff blir da bare mørere og mørere, helt til...?

Skrevet

Fant litt info, og det viser seg at magert kjøtt(altså kalkun) kan oppbevares i fryseboks i opptil 8-12 måneder uten at kvaliteten forringes.

Pinnekjøtt er jo fetere, og dermed mindre holdbart..Fettet harskner i frysen også,selv om prossessen går sakte, men særlig gjelder dette mat med flerumettet fett(fet fisk og skalldyr). Dere kan jo smake på kjøttet, og se om det er ok. Det er ikke farlig å spise om det har ligget frossent lenge, men smaken kan det være så som så med:-6

Ok, takk!

Ellers venter jeg på en undersøkelse som påviser at hermetiske erter er mirakelmat som funker mot alt. Jeg kan spise hermetiske erter til alt!

Jeg hiver jo dem også siden de kommer på glass, og jeg vet ikke om de har samme holdbarhet etter at glasset er åpnet. Jeg har funnet mange halve sånne glass i kjøleskapet.

Skrevet

Kjente meg igjen i mye av det du skrev! :-)

Også her i gården er jeg den eneste som spiser visse tilbehør til bl.a. taco, og jeg klarer ikke å spise opp en hel maisboks eller en hel løk...

Likeså med brødet - det er som jeg skulle ha sagt det selv.

Men jeg må innrømme at jeg sparer på en del middagsrester, men det er nok ofte slik at kjøleskapet blir en mellomstasjon før søpla, ja! ;-(

Men langtfra alltid, og av og til er det bare såååå deilig å hente frem noen fiks ferdige retter fra kjøleskapet! *S*

Som i går, f eks, da sønnen min ble med en kompis hjem fra sfo, og far i huset jobbet overtid. Da var det akkurat passe med en porsjon rester fra søndag! :-)

Taco-rester blir ofte salat-ingredienser her.

Evt. putter jeg paprika og løk i små poser og putter i fryseren. Putter det oppi gryteretter og ovnsretter ved behov, istedenfor å kutte opp på nytt. :-)

Skrevet

Du har kanskje et poeng. Ellers spiller latskap også inn, samt at Sheila steiler hvis jeg antyder at vi skal svi av et par utgåtte biffer. Biff blir da bare mørere og mørere, helt til...?

Nja, jeg vet ikke. jeg glemmer ikke en biff da ;o)

Jeg kaster sjelden middag men ofte pålegg og gammelt brød.

Skrevet

Agurk har kilopris. På store butikker ligger det ofte en stor kniv i agurkkassen slik at man kan skjære av en så stor bit som man trenger.

Gjest den gyldne sol
Skrevet

Vi har hund så alle middagsrester havner hos den sammen med tørrfor.

Noe brød blir kastet, mens loff hives i smørbrødgrill med ost når den er tørr.

Grønnsaker og frukt blir mest kastet her hjemme. Synes ikke det er lang holdbarhet på dette når det er tatt noe av. Noen ganger er det frosset fordi kjøleskapet er for kaldt, selvom det ligger i egen skuff. Vi bare må ha melken iskald skjønner du...

Pålegg blir det sjelden rester av, ost går til pizza når den blir liten og egg/fløte blir bakt kake av når det nærmer seg utgått dato.

Det beste er vel å kjøpe litt mindre når man handler og heller ta et ekstra innkjøp en gang til i løpet av uka.

Skrevet

Det synes jeg høres litt "trynete" ut. Selv kaster jeg lite mat, men i den grad jeg gjør det - får jeg unektelig litt dårlig samvittighet. Det er for mange feitinger som overforbruker mat i den vestlige verden. Tragisk å tenke på når folk sulter ihjel andre steder i verden.

Skrevet

Det synes jeg høres litt "trynete" ut. Selv kaster jeg lite mat, men i den grad jeg gjør det - får jeg unektelig litt dårlig samvittighet. Det er for mange feitinger som overforbruker mat i den vestlige verden. Tragisk å tenke på når folk sulter ihjel andre steder i verden.

*Kremt*

Dagen fangst; 1/2 brød, en banan, 8 muffins, 1/2 pizza, 2 bløtkokte egg og en boks sjokladepålegg.

_Litt_ trynete, ja.

Mary Poppins
Skrevet

Kaster en del mat vi og, prøver å fryse det jeg kan av middagsrester, men grønnsaker, brød, frukt osv blir det som regel kastet en del av.

Skrevet

Dersom de bare er såvidt utgåtte bruker man dem til biff stroganoff eller annet der det blir helt gjennomkokt. Dette forutsetter at de ikke er slimete .. ugh.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...