Gå til innhold

Opera - middel for å gjøre folk gale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror både ut og inn ligger i mbs-filene.

Det første du bør gjøre nå er å kopiere hele "mail"-mappen til et annet sted på harddisken, slik at du har dataene trygt lagret før du begynner å flytte rundt på ting.

Så passer du på at Opera er lukket. Kopier hele mail-mappen inn i mappen med den nye Opera-installasjonen, på samme sted som i den gamle. Start så den nye Opera. Nå skal mailen være på plass.

Jeg tør ikke!

Jeg har sikkerhetskopiert begge Mail-mappene fra de to Operamappene. Det er greit.

Men - når jeg åpner de to Mailmappene og skumleser i 'store', ser det ut som om _noen_ mailer er i den ene Mail/store/account, og noen i den andre Mail/store/account.

Men absolutt ingen av dem er å finne i Opera 8's mailleser.

Jeg skjønner ingenting.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

35

• citoyen

15

• tiliti

14

• Prozak

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tør ikke!

Jeg har sikkerhetskopiert begge Mail-mappene fra de to Operamappene. Det er greit.

Men - når jeg åpner de to Mailmappene og skumleser i 'store', ser det ut som om _noen_ mailer er i den ene Mail/store/account, og noen i den andre Mail/store/account.

Men absolutt ingen av dem er å finne i Opera 8's mailleser.

Jeg skjønner ingenting.

Mystisk. Jeg forstår ikke helt hvordan du har endt opp med dette kaoset :)

Jeg tror det beste er å begynne med blanke ark:

1. Installer Opera 8 i en ny mappe. Noter deg navnet du velger på den nye mappen. Under installasjonen, pass på å velge "single user"-installasjon.

2. Kopier den mail-mappen med mest innhold inn på riktig sted i den Opera-installasjonen du akkurat opprettet.

3. Start den nyeste Opera-installasjonen, og se om mailene dukker opp.

Hvis dette fungerer, kan du bruke "File > Import and export > Import mail > Import generix mbox file" til å importere de resterende mbs-filene fra den andre mail-mappen.

Skrevet

1. Installer Opera 8 i en ny mappe. Noter deg navnet du velger på den nye mappen. Under installasjonen, pass på å velge "single user"-installasjon.

2. Kopier den mail-mappen med mest innhold inn på riktig sted i den Opera-installasjonen du akkurat opprettet.

Hvis dette fungerer, kan du bruke "File > Import and export > Import mail > Import generix mbox file" til å importere de resterende mbs-filene fra den andre mail-mappen.

Jeg skjønner heller ikke'no. Jeg installerte bare pent og rolig - hvilket er en prosedyre jeg faktisk behersker ;-)

Men nå skal jeg gjøre som du sier. Kommer tilbaaaaake....

Skrevet

Skal vi se... mener du at jeg skal hake av for 'Individual Opera profiles for each user on this computer'?

Hva betyr det? Må hver og især logge seg på browseren?

Skrevet

Installasjon i havn. Menmen... noe så rart, det er ingen mappe som heter 'Mail' i denne nye?

Så hvor skal jeg da kopiere inn det jeg henter fra 'Mail' i den ene fyldigste av de to andre Operamappene?

Skrevet

Skal vi se... mener du at jeg skal hake av for 'Individual Opera profiles for each user on this computer'?

Hva betyr det? Må hver og især logge seg på browseren?

Nei, det er det du *ikke* skal hake av for :) Men det gjør ingenting om du har gjort det, det betyr bare litt mer påpasselighet med hvor du flytter mail-mappen til.

Når denne haken er haket av, så skal mailen ligge under den mappen under Application Data\Opera som har samme navn som den mappen du installerte Opera i. Det vil neppe være noen mappe som heter mail der fra før, for du har jo ikke opprettet noen mailkonto med den nye installasjonen ennå. Bare kopier mail-mappen med alt innhold inn i C:\(blabla)\Application Data\Opera\Operainstallasjonsmappe\

Skrevet

Jeg har blitt fortalt det nå, ja. Har alltid visst at man backup-er dokumenter etc, men når det gjelder bokmerker og mail/mailadr, har jeg vært så enfoldig at jeg har trodd at dette bare gikk av seg selv ved installering av ny versjon. Har aldri hørt at man kan back-upe sånt, engang :-(((

Data er data, og alle data man vil ta vare på må man ta backup av, uansett hva slags type data det er :)

Skrevet

Installasjon i havn. Menmen... noe så rart, det er ingen mappe som heter 'Mail' i denne nye?

Så hvor skal jeg da kopiere inn det jeg henter fra 'Mail' i den ene fyldigste av de to andre Operamappene?

Du åpner din nye opera, trykker på help og "about opera" .. da får du en oversikt over hvor den leter etter/lagrer de forskjellige tingene.

Skrevet

Nei, det er det du *ikke* skal hake av for :) Men det gjør ingenting om du har gjort det, det betyr bare litt mer påpasselighet med hvor du flytter mail-mappen til.

Når denne haken er haket av, så skal mailen ligge under den mappen under Application Data\Opera som har samme navn som den mappen du installerte Opera i. Det vil neppe være noen mappe som heter mail der fra før, for du har jo ikke opprettet noen mailkonto med den nye installasjonen ennå. Bare kopier mail-mappen med alt innhold inn i C:\(blabla)\Application Data\Opera\Operainstallasjonsmappe\

*host* Jo, jeg har opprettet ny mailkonto. Var jeg for rask på labben?

Hvor skal jeg _da_ legge kopien av Mail-mappa (fra gammel Opera-mappe)?

Skrevet

Du åpner din nye opera, trykker på help og "about opera" .. da får du en oversikt over hvor den leter etter/lagrer de forskjellige tingene.

Nåh, da finner jeg altså dette under Windows-mappa, da. Hvilket for meg, ikke engang ligner på Opera-mappa :-)

Skrevet

Nåh, da finner jeg altså dette under Windows-mappa, da. Hvilket for meg, ikke engang ligner på Opera-mappa :-)

På min installasjon fra i går finner jeg det på C:\Documents and Settings\brukernavn\Application Data\Opera\Opera\Mail

I dag da jeg forsøkte å installere i en annen mappe ble jeg faktisk ikke spurt om jeg skulle ha fler eller single-bruker-greie, så i dag la den det i C:\Program Files\Opera 8test\mail

Jadda.

Skrevet

*host* Jo, jeg har opprettet ny mailkonto. Var jeg for rask på labben?

Hvor skal jeg _da_ legge kopien av Mail-mappa (fra gammel Opera-mappe)?

Tja, kanskje kan du overskrive filene som ligger der, kanskje må du .. slette den du har laget .. eller avinstallere/reinstallere opera igjen .. eller ..

Skrevet

Tja, kanskje kan du overskrive filene som ligger der, kanskje må du .. slette den du har laget .. eller avinstallere/reinstallere opera igjen .. eller ..

Jeg kopierte Mailmappe fra gammel Operamappe inn i Application osv..., men det har ikke kommet inn noe mail.

For sikkerhets skyld: Holder det at jeg høyreklikker på mappeikonet Mail, eller må jeg åpne Mail, markere alt innhold, kopiere og lime inn i ny Mail?

Skrevet

Jeg kopierte Mailmappe fra gammel Operamappe inn i Application osv..., men det har ikke kommet inn noe mail.

For sikkerhets skyld: Holder det at jeg høyreklikker på mappeikonet Mail, eller må jeg åpne Mail, markere alt innhold, kopiere og lime inn i ny Mail?

Jeg ville tatt innholdet, men fant ikke du ut at den nye operaen din IKKE lagret innstillingene under brukernavn, application settings osv ?

Skrevet

Det skal holde å høyreklikke på selve mappen og kopiere.

Jeg er ganske sikker på at jeg kunne fikset problemet ditt på tretti sekunder hvis jeg hadde sittet foran maskinen din, men det er ikke så lett å feilsøke via et nettforum som dette :)

Altså, hvis du allerede har opprettet en mailkonto i den nye Operaen, så finner du mailmappen i den installasjonen og overskriver den med den nye. Pass på å gjøre dette mens Opera er lukket.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg kunne fikset problemet ditt på tretti sekunder hvis jeg hadde sittet foran maskinen din, men det er ikke så lett å feilsøke via et nettforum som dette :)

Altså, hvis du allerede har opprettet en mailkonto i den nye Operaen, så finner du mailmappen i den installasjonen og overskriver den med den nye. Pass på å gjøre dette mens Opera er lukket.

Ellers har jo xp remote desktop/remote assistance.

Men det fordrer jo at man tør stole på personen som skal hjelpe :P

Skrevet

Duh, jeg installerte på nytt igjen. Tar jo bare etpar minutter, så...

Dermed: Nå har jeg en blodfersk versjon UTEN mailkonto. Da går jeg tilbake til ditt innlegg og ser hva jeg gjør videre.

Herregud, at dere holder ut med en sånn som meg, utrolig. Det verste er at jeg ikke er riktig så hjelpeløs som jeg framstår som her, normalt har jeg ganske godt datatekke og -innsyn, men Opera henger bare ikke på greip for meg...

Skrevet

Ellers har jo xp remote desktop/remote assistance.

Men det fordrer jo at man tør stole på personen som skal hjelpe :P

XP? Jeg har W98... *beskjemmet*

Skrevet

Duh, jeg installerte på nytt igjen. Tar jo bare etpar minutter, så...

Dermed: Nå har jeg en blodfersk versjon UTEN mailkonto. Da går jeg tilbake til ditt innlegg og ser hva jeg gjør videre.

Herregud, at dere holder ut med en sånn som meg, utrolig. Det verste er at jeg ikke er riktig så hjelpeløs som jeg framstår som her, normalt har jeg ganske godt datatekke og -innsyn, men Opera henger bare ikke på greip for meg...

Er slik man lærer :-)

Skrevet

XP? Jeg har W98... *beskjemmet*

Oi, er ikke så ofte nå til dags nei :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...