Gå til innhold

Kan jeg ha rett på grunnstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endel ekstrautgifter i forb.med min sykdom.

Disse omfatter bl.a.

- Telefon/internett (høyere regninger enn "normalen" pga at behovet i sykdomsperioder er stort)

- Dyre spesialprodukter til hår og hud. (Jeg mister masse hår pga medisinene jeg tar, og får eksem av medisinene).

- Store doser omega3 (dette blir veldig dyrt i lengden, da jeg anbefales 3-dobbel dose av normalen pga sykdom).

- B-vitaminer (hjelper mot hårtapet).

Skrevet

Alt som er en følge av sykdommen kan søkes å få dekket på trygdekontoret. Vil tro at de vil dekke det for deg, om ikke en del av det ihvertfall. Sett i gang å søk! bare sørg for å sende med dokumentasjon fra lege/spesialist.

Skrevet

Alt som er en følge av sykdommen kan søkes å få dekket på trygdekontoret. Vil tro at de vil dekke det for deg, om ikke en del av det ihvertfall. Sett i gang å søk! bare sørg for å sende med dokumentasjon fra lege/spesialist.

Tusen takk for svar! Jeg skjønner jo at det er en fordel, men tror du jeg må ha med kviteringer på alt, eller holder det at legen dokumenterer at jeg trenger dette?

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skjønner jo at det er en fordel, men tror du jeg må ha med kviteringer på alt, eller holder det at legen dokumenterer at jeg trenger dette?

Det er noe med at store utgifter ved sykdom kan du få skattefradrag for også, vet ikke helt hvordan reglene er men jeg ville ha sjekka det opp hvertfall.

Skrevet

Har nettopp vært på kurs om grunnstønad og hjelpestønad.

Grunnstønad skal helt eller delvis dekke nødvendige ekstrautgifter.Med ekstrautgifter menes de utgifter som har oppstått pga lidelsen,og som friske personer ikke har.

Ekstrautgiftene må være løpende,det vil si stadig tilbakevendende.

Engangsutgifter f.eks anskaffelsesutgifter,dekkes ikke av grunnstønad.

Ekstrautgiftene må være så store at de minst tilsvarer sats 1.kr 545 pr mnd.

GODKJENTE UTGIFTSTYPER:

*Drift av tekniske hjelpemidler.

*Transport,herunder drift av medlemmets bil.

*Hold av førerhund

*Hold av teksttelefon og i særlige tilfeller telefon.

*Ved bruk av proteser,støttebandasjer o.l

*Fordyret kosthold ved diett.

*Slitasje på klær og sengetøy,gjelder også ekstra slitasje pga vask,hyppig anskaffelse av klær osv.

Det er ingen aldersgrense for rett til grunnstønad.

Grunnstønad er skattefri og utbetales månedlig.

Skrevet

Tror ikke noe av dette kommer under grunnstønad. Men det er ikke noe i veien for å søke likevel.

Skrevet

Du må ha kvitteringer for minst et år å vise frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...