skrulla27 Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Jeg tok angrepillen to ganger innen en syklus. Rett etter dette begynte jeg på prevensjon (p-plaster). Dette er ca ett og et halvt år siden. For syv månender siden sluttet jeg på p-plasteret for å begynne på ikke-hormonellt prevensjonsmiddel med tanke på å bli gravid om ikke så altfor lenge. Jeg sluttet på p-plasteret i september i fjor og har hatt mensen en eneste gang siden, i jula, den varte i 4 dager. Det bekymrer meg at jeg ikke får mensen/eggLøsning, fordi det betyr igjen at jeg ikke kan bli gravid. Legen sjekket kjønnshormonene mine i november i fjor og de var i orden. Jeg har ikke turt å fortelle han at jeg tok angrepillen to ganger i en syklus. Jeg har hørt at dette er sterkt frarådet fordi det kan gi uregelmessig menstruasjon, men kan dette være grunnen når det er ett og et halvt år siden jeg gjorde det? Eller ville det slått ut på hormonprøvene hvis dette var tilfelle? Jeg er redd jeg har ødelagt sjansene mine for å få barn. Hvis dette er grunnen til at jeg ikke får mensen/eggløsning, hva skal jeg gjøre for å få kroppen på rett kjøl igjen så jeg kan bli gravid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181703-angrepillen-to-ganger-i-en-syklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Ikke så unormalt at det tar lang tid å komme i gang igjen etter bruk av hormonell prevensjon. Kanskje du burde be om henvisning til en gynekolog som kan vurdere hormonene dine gjennom en hel syklus? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181703-angrepillen-to-ganger-i-en-syklus/#findComment-1227722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 La det være helt klart: det at du tok angrepillen to ganger i en syklus har ingen betydning for den uregelmessighet du nå har, og du behøver ikke å fortelle det til din lege. Det har ikke ødelagt dine sjanser for å bli gravid. Sp lenge an bruker p-pille eller p-plaster vil blødningene bli normale. Det vil skjule en ev unormal hormonbalanse i kroppen (som ikke alltid avsløres ved en enkelt hormonprøve). Sjeldne blødninger betyr sjeldne eller manglende eggløsninger. Vanligste årsak til det er tilstanden PCOS hvor det ofte er overvekt, ev. uren hud og hvor det er små ’cyster’ på eggstokkene. Jeg synes du skal få henvisning til gynekolog som kan utrede deg med ev. nye prøver og ultralyd av underlivet. Jeg synes ikke du skal vente ett år som noen leger mener når det klart er uorden i systemet. Ved manglende eggløsning er det vanligvis enkelt å stimulere til eggløsning med tabletter. Så ta det med ro og be legen om henvisning eller gå direkte til gynekolog og ev betal litt mer (men forhør deg først om prisen). Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/181703-angrepillen-to-ganger-i-en-syklus/#findComment-1228965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.