Gå til innhold

Utleggsforretning....

Anbefalte innlegg

Gjest Huff nei...:(
Skrevet

I går fikk mannen min et brev fra lensmannen i kommunen...det var et brev om at det blir tatt ut uleggsforretning pga et misligholdt lån på 31000... Vi har hatt økonomiske problemer en stund, men at det skulle gå så langt...

Uansett, i dag tok han kontakt med kreditor for å høre om vi kan løse det på en måte, noe kreditor var positiv til, men mannen min måtte snakke med namsmannen først for å avklare. Dette ble gjort, namsmannen sa at han måtte ha beskjed fra kreditor om at de var villige til å gå inn på en ny avtale. Mannen min ringte kreditor og ga beskjed om dette. Kreditor ringte namsmannen, ringte tilbake til min mann og sa at namsmannen ikke godtar avtalen kreditor og min mann ble enige om!! Hva gjør man da? Har noen vært borti noe lignende? Har ikke peiling på rettigheter o.l. i sånne saker så jeg blir så frustrert!!!

Skrevet

Det hørtes jo helt merkelig ut!?!?! er det ikke kreditor som skal bli "fornøyd" da? Hva om Kreditor syntes så synd på dere at han etterga gjelden? Dere kan jo ikke ha snakket med kreditor før da, i og med at det har gått så langt som til namsmann, og regelen er kanskje sånn at da må det "gå sin gang" - - må vel, det i Statens byråkrati....

Skrevet

Høres merkelig ut. Kan det være at de krever at rettsgebyret betales, men kan godta en betalingsordning på resten?

Syns nesten dere bør sjekke opp dette med en advokat

Skrevet

Det hørtes jo helt merkelig ut!?!?! er det ikke kreditor som skal bli "fornøyd" da? Hva om Kreditor syntes så synd på dere at han etterga gjelden? Dere kan jo ikke ha snakket med kreditor før da, i og med at det har gått så langt som til namsmann, og regelen er kanskje sånn at da må det "gå sin gang" - - må vel, det i Statens byråkrati....

Joda, vi har faktisk snakket med kreditor mange ganger før, men den siste tiden har mannen min utsatt og utsatt det, og siden det er hans lån er det ikke vits i at jeg ringer!

Skjønner ikke hvorfor du sier "Hva om Kreditor syntes så synd på dere at han etterga gjelden?", vi vet godt at det er vår egen feil at vi har kommet opp i situasjonen, men det er ikke noe vi ønsket uansett og vi vil ordne opp i dag. Uansett, det er jo akkurat den biten med at kreditor er fornøyd men ikke namsmannen jeg ikke forstår...

Skrevet

Høres merkelig ut. Kan det være at de krever at rettsgebyret betales, men kan godta en betalingsordning på resten?

Syns nesten dere bør sjekke opp dette med en advokat

Hm kanskje det? Avtalen mannen min og kreditor ble enige om er jo å betale 8000 nå og resten som avdragsordning. Advokat hadde vi ikke tenkt på, takk for tipset:)

Skrevet

Joda, vi har faktisk snakket med kreditor mange ganger før, men den siste tiden har mannen min utsatt og utsatt det, og siden det er hans lån er det ikke vits i at jeg ringer!

Skjønner ikke hvorfor du sier "Hva om Kreditor syntes så synd på dere at han etterga gjelden?", vi vet godt at det er vår egen feil at vi har kommet opp i situasjonen, men det er ikke noe vi ønsket uansett og vi vil ordne opp i dag. Uansett, det er jo akkurat den biten med at kreditor er fornøyd men ikke namsmannen jeg ikke forstår...

Jeg sier hva om han ettga gjelden - som et eks. det ville jo da følse fryktelig urettferdig om namsmann LIKEVEL skulle inndrive gjelden!!! ikke sant? Jeg skrev det i sympati med dere :)

Hadde jeg vært deg, om dere er gift, så hadde jeg ringt kreditor om min mann ble psyket av dette. Dere har gjensidig forsørgeransvar overfor hverandre - og det at dene ene setter dere i en slik situasjon gjelder også din hverdag. DERFOR mener jeg du som kanskje var litt mer "ovenpå" i saken skulle ha kunne fått til en avtale med kreditor. Det er en kjent sak at folk som får slike saker på seg - nærmest får konvoluttskrekk, og så baller det på seg og ender i forferdelse. Det rare er at i kommunene rundt omkring så skal namsmann både være på kreditors og gjeldsofferets side - det er jo å BE om bråk.

Jeg er opptatt av slike saker, har sett unge mennesker miste motet over småsummer som raskt vokser dem over hodet når de får kontakt med byråkratiet. Det er ille.

Skrevet

Jeg sier hva om han ettga gjelden - som et eks. det ville jo da følse fryktelig urettferdig om namsmann LIKEVEL skulle inndrive gjelden!!! ikke sant? Jeg skrev det i sympati med dere :)

Hadde jeg vært deg, om dere er gift, så hadde jeg ringt kreditor om min mann ble psyket av dette. Dere har gjensidig forsørgeransvar overfor hverandre - og det at dene ene setter dere i en slik situasjon gjelder også din hverdag. DERFOR mener jeg du som kanskje var litt mer "ovenpå" i saken skulle ha kunne fått til en avtale med kreditor. Det er en kjent sak at folk som får slike saker på seg - nærmest får konvoluttskrekk, og så baller det på seg og ender i forferdelse. Det rare er at i kommunene rundt omkring så skal namsmann både være på kreditors og gjeldsofferets side - det er jo å BE om bråk.

Jeg er opptatt av slike saker, har sett unge mennesker miste motet over småsummer som raskt vokser dem over hodet når de får kontakt med byråkratiet. Det er ille.

Ok, beklager, er litt nærtagende i dag og misforsto deg:)

Det er så vanskelig å vite hva man kan gjøre og ikke i sånne saker og så vil man jo gjerne gjøre opp for seg... Og når namsmannen ikke er enig med kreditor og alt blir bare rot blir jeg nesten deprimert...Jeg får prøve å ta en telefon til kreditor og namsmann jeg også, så kanskje jeg i det minste får litt forståelse for hva som skjer.

Alt ordner seg nok til slutt:)

Skrevet

Ok, beklager, er litt nærtagende i dag og misforsto deg:)

Det er så vanskelig å vite hva man kan gjøre og ikke i sånne saker og så vil man jo gjerne gjøre opp for seg... Og når namsmannen ikke er enig med kreditor og alt blir bare rot blir jeg nesten deprimert...Jeg får prøve å ta en telefon til kreditor og namsmann jeg også, så kanskje jeg i det minste får litt forståelse for hva som skjer.

Alt ordner seg nok til slutt:)

Ja gjør det! :) Lykke til!

Skrevet

Huffda, dette er lite koselig å holde på med.

Har ikke noe godt svar på det du spurte om, men har dere slik type gjeld som har gått for langt, så lag en betalingsplan, hvor dere tar hensyn til alle kreditorene. En plan dere kan klare å overholde, så tar dere kontakt med kreditorene og forklarer situasjonen og hva dere kan klare å betale pr. måned. De fleste kreditorer vil gå med på dette, fordi dere da viser at dere er betalingsvillige, men har betalingsproblemer.

Lykke til videre.

skorpionfisken
Skrevet

Ring namsmannen og be ham forklare hvorfor han ikke vil godta avtalen deres.

Tror kanskje kreditor skylder på namsmannen for å ikke virke urimelig overfor dere.

Skrevet

Mulig det har noe med at når saken har kommet så langt som til namsmannen (og det tar en stund), så skal "alle" leddene ha sine gebyrer for sin saksbehandling.

Jeg er ikke helt inne på lovgivningen her, men tror ikke at det er bare å "slette" saken om dere og kreditorer er enige dere i mellom.

Ring og spør :)

Gjest gladiol
Skrevet

Dette hørtes merkelig ut.

Det som betyr noe er at partene blir enige om hvordan saken skal løses.

De står fritt til å avtale beløpets størrelse, antall innbetalinger, evt. ettergi noe av beløpet for den saks skyld...

Jeg har gjennom mange år hatt befattning med tilsvarende saker, men aldri vært bort i noe lignende.

Kan tyde på at kreditor ikke har vært ærlig og fortalt en ting til dere og noe annet til namsmannen.

Få namsmannen til å innkallle til et møte der alle parter er tilstede, så finner dere nok ut hva som er årsaken.

Jeg ville nok ventet med å "spy ut" tusenlapper til advokat på dette tidspunktet.

Skrevet

Det viser seg at namsmannen er mer opptatt av statistikken på behandlingstid ser bra ut enn at vi får en avtale med kreditor! Blir såååå oppgitt og frustrert! Mannen min har snakket med både namsmann og kreditor, og jeg har snakket med kreditor, som var veeeldig oppgitt over at namsmannen bare snakket om statistikken sin:-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...