Gå til innhold

Fagkunnskap i servicebransjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På en lengre biltur oppdaget jeg at bilen var blitt blind på det ene øyet. Selv jeg kunne da trekke den konklusjon at ei pære hadde gått. (Jeg var alene i bilen).

Inn til nærmeste bensinstasjon bærer det, med bønn om hjelp. Men nei, de kan visst bare selge pølser. Det kommer en fyr innom på mandag som har litt peiling på bil, får jeg vite.

Så jeg må kjøre enøyet videre med hjertet i halsen. Det var helt lyst ute, og det gikk bra. (Og jeg fikk hjelp dagen etter).

En rask tur innom den lokale Ica-butikken. De mangler noe jeg er på jakt etter. Ingen andre å spørre enn kassabetjeningen. De er opptatt, og jeg må vente til jeg likevel skal betale. Men den unge gutten vet ikke når de får nye varer. Ikke vet han hvor lenge de skal ha åpent på påskeaften heller.

Jeg tenker på TV-reklamen som framstiller Ica-personalet som kunnskapsrike og med tid til å hjelpe kundene.

Og jeg savner K-kjøpmannen på hjørnet. Han visste det meste.

.............

Jeg har en halvtime på meg før toget skal gå, og halser innom en stor klesbutikk (kjede) på jakt etter et antrekk til begravelse. Igjen: Ingen annen betjening enn i kassene, og de er opptatt. Vanligvis setter jeg pris på å få kikke i fred, men nå trenger jeg litt veiledning.

Så ser jeg en liten klesbutikk som ikke er kjedebutikk. Her er eieren selv hjertelig til stede og snakker hyggelig med kundene. Jeg legger fram mitt ærend, og hun tryller fram det jeg trenger uten å spørre etter størrelsen. Den registrerer hun automatisk ved å kaste et blikk på meg.

Og jeg takker for at det fortsatt er mulig å få kompetent service. Jeg håper de små butikkene overlever.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

13

• mrxx

11

• morsan

7

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Babette: Lær deg de elementære bil-sakene selv : bytte pærer, vindusviskere og dekk. Så trenger du ikke hjelp på bensinstasjonen... :-)

Skrevet

Babette: Lær deg de elementære bil-sakene selv : bytte pærer, vindusviskere og dekk. Så trenger du ikke hjelp på bensinstasjonen... :-)

Poenget var at du forventer å få hjelp til bil-ting på en bensinstasjon. Og du fikk det før. Nå kan de bare selge pølser.

Miss seventy
Skrevet

Poenget var at du forventer å få hjelp til bil-ting på en bensinstasjon. Og du fikk det før. Nå kan de bare selge pølser.

Det er dumt, enig i det, men vi VET jo at det er slik, og forventer jo ikke å få hjelp der. Skulle alle som jobbet der kunnet masse om bil, hadde de sikkert vært dyrere å lønne også, og enda dyrere bensin??

Skrevet

Jepp, skjønte hva poenget ditt var ;-) Men jeg hadde ikke følt meg vel med å kjøre bil og ikke ane hva jeg skulle gjøre med såpass enkle ting... Og jeg hater - bare hater! - å be mannfolk om hjelp. Hehe.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Å gud jeg er så enig med deg, sitter med samme oppfatning selv.

Jeg har en bil som dessverre blir enøyd mye oftere enn det som er vanlig, så jeg har måttet lære meg det selv.

Men når det gjelder annen service rundt omkring, så river jeg meg i håret.

Men kjeder tenker vel kun penger og lønnsomhet, så minst mulig personell på jobb gir mer penger i kassa til ledelsen.

Og det er jo rimeligst hos disse kjedene, så flertallet går nok dit selv om servicen er elendig dessverre.

Skrevet

Å gud jeg er så enig med deg, sitter med samme oppfatning selv.

Jeg har en bil som dessverre blir enøyd mye oftere enn det som er vanlig, så jeg har måttet lære meg det selv.

Men når det gjelder annen service rundt omkring, så river jeg meg i håret.

Men kjeder tenker vel kun penger og lønnsomhet, så minst mulig personell på jobb gir mer penger i kassa til ledelsen.

Og det er jo rimeligst hos disse kjedene, så flertallet går nok dit selv om servicen er elendig dessverre.

Ja, det er tydelig at kjedebutikkene baserer seg på minimumsbetjening.

Og utviklingen går mer og mer i retning av at kunden betjener seg selv og må ha kunnskapen selv. F. eks. bruker vi nettbank i stedet for å gå i banken. (Dette oppleves som positivt og ukomplisert, jeg synes også det er veldig greit).

Jeg husker også en periode da kunden måtte veie grønnsaker selv og klistre på lapp. Dette ble etter hvert erstatttet av at de veide i kassene.

Jeg måtte forresten flire da en ung gutt i kassa på Ica måtte spørre kunden hva grønnsaken het. Det var selleri...

Skrevet

Du er altfor gammel, så enkelt er det. Du er så gammel at du husker at det var lett å få fagkyndig hjelp med bilen på en bensinstasjon. Dagens oppvoksende genarasjon, har aldri lært dette og drar dit for å kjøpe melk og brød. Verden forandrer seg.

Det er elendig service på en bensinstasjon i dag. Jeg fylte diesel på en bensinbil i Oslo, tok feil håndtak. Etter å ha kjørt noen meter måtte jeg snu og spurte om å få låne verktøy for å tappe faenskapet. De hadde ikke noe som helst av verktøy. Jeg fant noe i bilen som jeg mot alle odds klarte å få gjor det jeg skulle med.

Så spurte jeg om en liten plastkanne, de hadde ikke det heller. Jeg sa at dere selger jo spylerveske så noe må dere ha. Hun som sto bak kasse bare så dumt på meg, så jeg gikk ut igjen og letet i søppelkassene til jeg fant ei plastkanne.

Fagmenn er erstattet med unge pene tyggistyggende jenter eller gutter uten noe som helst erfaring med bil, så enkelt er det.

Skrevet

Du er altfor gammel, så enkelt er det. Du er så gammel at du husker at det var lett å få fagkyndig hjelp med bilen på en bensinstasjon. Dagens oppvoksende genarasjon, har aldri lært dette og drar dit for å kjøpe melk og brød. Verden forandrer seg.

Det er elendig service på en bensinstasjon i dag. Jeg fylte diesel på en bensinbil i Oslo, tok feil håndtak. Etter å ha kjørt noen meter måtte jeg snu og spurte om å få låne verktøy for å tappe faenskapet. De hadde ikke noe som helst av verktøy. Jeg fant noe i bilen som jeg mot alle odds klarte å få gjor det jeg skulle med.

Så spurte jeg om en liten plastkanne, de hadde ikke det heller. Jeg sa at dere selger jo spylerveske så noe må dere ha. Hun som sto bak kasse bare så dumt på meg, så jeg gikk ut igjen og letet i søppelkassene til jeg fant ei plastkanne.

Fagmenn er erstattet med unge pene tyggistyggende jenter eller gutter uten noe som helst erfaring med bil, så enkelt er det.

Så sant, så sant.

Men på de stedene jeg har bodd, vet jeg hvilke bensinstasjoner som har peiling. Og når. I helgene er det nesten bare pølseselgere på jobb, i vanlig arbeidstid er det noe bedre.

Men jeg klarer å fylle bensin selv, altså. Er jeg ikke flink?

Skrevet

"Og jeg takker for at det fortsatt er mulig å få kompetent service. Jeg håper de små butikkene overlever."

Det gjør de sikkert hvis du og jeg og ganske mange andre bruker dem. Og ikke bare handler der det er billigst og fagkunnskap er fraværende.

petter smart
Skrevet

Det er jo vår egen feil at det er blitt slik.

I Norge fokuseres det utelukkende på pris, ikke kvalitet eller service. Bl.a. har en en matbørs der kun prisen kommer fram, ikke tilgjengelighet til butikkene, merke på varene, service i butikkene osv.

Og når det kun er pris som teller må kostnadene ned. Det gjøres ved å ha så få ansatte som mulig (husker en gang jeg måtte fylle bensin og skulle rekke en ferge, da var det veldig kjekt at 4 ungdommer foran meg i køen skulle ha hamburgere og pølser med alt mulig rart oppå og det var kun en person som jobbet der - måtte kjøre som et svin for å rekke ferga) og at disse har minst mulig utdannelse og erfaring.

Det er kun ved å velge å bruke pengene på steder som tilbyr service og kvalitet at disse stedene vil overleve.

Skrevet

Det er jo vår egen feil at det er blitt slik.

I Norge fokuseres det utelukkende på pris, ikke kvalitet eller service. Bl.a. har en en matbørs der kun prisen kommer fram, ikke tilgjengelighet til butikkene, merke på varene, service i butikkene osv.

Og når det kun er pris som teller må kostnadene ned. Det gjøres ved å ha så få ansatte som mulig (husker en gang jeg måtte fylle bensin og skulle rekke en ferge, da var det veldig kjekt at 4 ungdommer foran meg i køen skulle ha hamburgere og pølser med alt mulig rart oppå og det var kun en person som jobbet der - måtte kjøre som et svin for å rekke ferga) og at disse har minst mulig utdannelse og erfaring.

Det er kun ved å velge å bruke pengene på steder som tilbyr service og kvalitet at disse stedene vil overleve.

I beste fall kan vi kanskje redde noen småbutikker innen kles - og gavebransjen ved å bruke dem flittig.

Når det gjelder lavprismatvarekjedene og disses dominans, tror jeg det er lite vi vanlige forbrukere kan gjøre.

K-kjøpmannen på hjørnet er enten utryddet eller utrydingstruet uansett.

Men uansett minimumsbemanning må det da gå an å kreve et minimum av basiskunnskaper også av de som sitter i kassa. Å se forskjell på purre og selleri trodde jeg var barnelærdom.

Skrevet

Så sant, så sant.

Men på de stedene jeg har bodd, vet jeg hvilke bensinstasjoner som har peiling. Og når. I helgene er det nesten bare pølseselgere på jobb, i vanlig arbeidstid er det noe bedre.

Men jeg klarer å fylle bensin selv, altså. Er jeg ikke flink?

Joda du er jævlig flink.

Har tro på at du er flink til å fylle bensin, det ser du sikkert på som en seksuell handling:-) Fører rører saaaakte inn og spruter.

Skrevet

Joda du er jævlig flink.

Har tro på at du er flink til å fylle bensin, det ser du sikkert på som en seksuell handling:-) Fører rører saaaakte inn og spruter.

Og hullet er såpass trangt at pumpa må føres inn i riktig vinkel og ikke for langt inn, ellers blir det mye søl.

Skrevet

Og hullet er såpass trangt at pumpa må føres inn i riktig vinkel og ikke for langt inn, ellers blir det mye søl.

Dette kan du:-) Forresten det visste jeg jo fra før da.

Det er dyrebare dråper så det er viktig å ikke søle.

Har du litt fordreid ansiktuttrykk når du fyller bensin? Kommer det noen lyder fra deg?

Skrevet

Dette kan du:-) Forresten det visste jeg jo fra før da.

Det er dyrebare dråper så det er viktig å ikke søle.

Har du litt fordreid ansiktuttrykk når du fyller bensin? Kommer det noen lyder fra deg?

Alt til sin tid. Jeg er meget konsentrert når jeg fyller bensin.

Skrevet

Alt til sin tid. Jeg er meget konsentrert når jeg fyller bensin.

Ja det vil jeg tro at du er. Derfor jeg lurte på om du kanskje kom med noen lyder også.

Skrevet

Ja, det er tydelig at kjedebutikkene baserer seg på minimumsbetjening.

Og utviklingen går mer og mer i retning av at kunden betjener seg selv og må ha kunnskapen selv. F. eks. bruker vi nettbank i stedet for å gå i banken. (Dette oppleves som positivt og ukomplisert, jeg synes også det er veldig greit).

Jeg husker også en periode da kunden måtte veie grønnsaker selv og klistre på lapp. Dette ble etter hvert erstatttet av at de veide i kassene.

Jeg måtte forresten flire da en ung gutt i kassa på Ica måtte spørre kunden hva grønnsaken het. Det var selleri...

Jeg husker godt at vi veide grønnsakene og satte på prisen selv. Jeg husker også veldig godt at betjeningen kom ut og fylte tanken din...altså....bensintanken.

Skrevet

Jeg husker godt at vi veide grønnsakene og satte på prisen selv. Jeg husker også veldig godt at betjeningen kom ut og fylte tanken din...altså....bensintanken.

Det er ikke så lenge siden vi veide grønnsakene. Men det er veeeeeldig lenge siden det kom noen ut fra bensinstasjonen og fylte tanken og vasket ruta. Det var i alle fall før jeg satt bak rattet.

Men jeg husker det, ja.

Skrevet

Det er ikke så lenge siden vi veide grønnsakene. Men det er veeeeeldig lenge siden det kom noen ut fra bensinstasjonen og fylte tanken og vasket ruta. Det var i alle fall før jeg satt bak rattet.

Men jeg husker det, ja.

Det er altså et tegn på at jeg begynner å bli gammel, jeg hadde jo bil på den tiden. Det var den gangen jeg var ung og pen det........nå er jeg bare pen, hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...